‘Goed gekeken hoe we problemen op kunnen lossen’

Algemeen
Afbeelding
(Foto: Archief)

Het verkeersveiliger maken en het verbeteren van de leefbaarheid blijft het doel bij de herinrichting van de Prinses Julianalaan. Dat benadrukt verkeerswethouder Fred Voskamp (CDA) in een gesprek met deze krant.

door Chrit Wilshaus

En volgens hem is dat geen eenvoudige opgave. “Dat is duidelijk”, reageert hij op een begin vorige week aan B en W verstuurde brief. Daarin spreekt Cor van Ettinger namens de bewoners van de Julianalaan van een ‘gordiaanse knoop’. Voskamp: “Volgens mij ligt nu een aantal varianten voor waar we als college een keuze uit willen maken en die we dan verder gaan uitwerken. De afgelopen tijd hebben we goed gekeken hoe we de problemen op kunnen lossen. En dan kom je uit op een vrijliggend fietspad en een apart weggedeelte voor (vracht)auto’s. Op de Kwartellaan is bij de herinrichting het nieuwe vrijliggende fietspad ook opgeschoven aangelegd in de richting van de Kwartelsingel en hadden we ook een verbreding nodig van het totale wegprofiel. Zoiets past echter niet bij de Julianalaan zonder dijkverbreding. Want het gaat er bij de Julianalaan om dat als we de huidige (rode) fietssuggestiestroken weghalen en een vrijliggend fietspad realiseren, de (zwarte) weg daarnaast niet breed genoeg is om (vracht)auto’s elkaar te laten passeren. Want de minimale benodigde breedte plus een vrijliggend fietspad zorgt ervoor dat het niet past op het huidige dijkprofiel.” Iets afsnoepen van de stoep aan de huizenkant is volgens hem geen optie. “Dan komt de weg dichter bij de huizen te liggen en dat komt de leefbaarheid niet ten goede.”

Softe maatregelen

In eerdergenoemde brief dringen de bewoners er opnieuw bij het college op aan om een aantal maatregelen te nemen. Zoals het instellen van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, het instellen van een inhaalverbod het aanbrengen van zebrapaden op verhogingen van. Maar ook vraagt Van Ettinger het college met klem de politie op te dragen regelmatig snelheidscontroles uit te voeren. Verder zouden er nieuwe metingen van geluid, fijnstof en stikstofdioxide gedaan moeten worden. De gemeente wil momenteel echter niet verder gaan dan het nemen van een aantal tijdelijke maatregelen. Bijvoorbeeld het verwijderen van de asmarkering en een inhaalverbod instellen met borden. Volgens Van Ettinger zijn dat ‘softe maatregelen’ die niet bijdragen aan de verkeerveiligheid of aan de leefbaarheid van de omgeving.” De wethouder daarover: “We zien nu dat variant twee de voorkeur geniet van zowel om- en aanwonenden als ook van bedrijven op de Dijk. Bij het uitwerken daarvan gaan we ook een aantal no-regretmaatregelen nemen, waarvan we weten dat ze later niet teruggedraaid hoeven worden.” Een aantal door de bewoners gesuggereerde maatregelen is nu nog niet haalbaar door de huidige weginrichting, stelt de portefeuillehouder. “Maar in het definitieve ontwerp gaan we dat anders oplossen. Het heeft geen zin nu drempels neer te leggen die later weer weggehaald moeten worden.” Dat geldt volgens Voskamp ook voor het aanleggen van zebrapaden. “Dat is meer dan alleen strepen op het wegdek aanbrengen, daar zitten allerlei randvoorwaarden aan vast. Je moet bijvoorbeeld met een plateau, Nu zebrapaden aanleggen zorgt alleen voor schijnveiligheid zonder dat het er echt veiliger op wordt.” Of er straks voetgangersoversteekplaatsen komen op de Julianalaan weet Voskamp trouwens nog niet. “Dat heeft te maken met de uitwerking van het definitieve ontwerp maar het zou een optie kunnen zijn.”

Niet goedkoop

Over de kosten zegt wethouder Voskamp niet geheimzinnig te doen maar er op dit moment nog weinig over te kunnen zeggen omdat allerlei zaken nog niet zijn uitgewerkt, reageert hij op opmerkingen hierover. “Dat wordt duidelijk bij het uitwerken van het definitieve ontwerp. “Wat we bij de inloopbijeenkomst vorig jaar geprobeerd hebben, is om die drie varianten verhoudingsgewijs met elkaar te vergelijken, zodat het duidelijk is dat de ene variant ietsjes goedkoper is dan de andere, Maar het verschilt niet heel veel van elkaar. En het mag duidelijk zijn dat een dijkverbreding niet goedkoop is maar niet zo duur als regelmatig wordt gesuggereerd. Uiteindelijk laat het ook zien dat we als gemeente bereid zijn om een aantal maatregelen te treffen die, zoals ik al eerder zei, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de Julianalaan voor gebruikers, aan- en omwonenden moeten verbeteren.

Beantwoording vragen

Variant twee heeft het minste gevolg voor de natuurspeeltuin onderaan de dijk, weet Voskamp. “Dat de helft daarvan opgeofferd zou moeten worden voor de dijkverbreding is zeker niet het geval. Waarschijnlijk moeten we een slootje verleggen maar daarover moeten we nog met het Hoogheemraadschap van Delfland praten.” Dat de vragen gesteld op de inloopbijeenkomst, en verschenen op de website van de gemeente, nog (steeds) niet zijn beantwoord, heeft met verschillende redenen te maken, aldus de wethouder. Zoals dat de beantwoording van een deel van de vragen veel uitzoekwerk met zich meebrengt. “In basis zijn de antwoorden klaar. Die willen we gelijktijdig met het besluit van het college, wat in de komende weken genomen wordt, vaststellen en publiceren op de website.” In het voorstel wat nu in de maak is, is volgens de portefeuillehouder overigens geen sprake van onteigening.

“Bij het maken van de schetsontwerpen is niet overal rekening gehouden met de eigendomsgrenzen; we kijken of dat geoptimaliseerd kan worden.” Verder zou het volgens Voskamp kunnen dat personen die het niet eens zijn met het besluit van de gemeente(raad) naar de rechter zullen stappen. “Maar uiteindelijk hoop ik uiteraard dat mensen zullen constateren dat wat we willen doen het maximaal haalbare is.”

MFR

Bij de herinrichtingsplannen van de Prinses Julianalaan speelt ook mee of de MFR (Metropolitane Fietsroute) hier overheen gaat lopen. De route moet het Westland met Rotterdam op een comfortabele manier verbinden.

“Het misverstand bij het MFR-verhaal is dat het om een snelfietsroute zou gaan die straks de hele dag een onafgebroken stroom fietsers oplevert. Er kunnen uiteraard ook delen van de route gereden worden. Bijvoorbeeld van het Westland naar Maassluis of van Maassluis naar Vlaardingen, of naar Rotterdam. Waar het om gaat, is dat de MFR door de breedte geschikt is voor alle type fietsverkeer. Dus voor de snelle maar ook voor de recreatieve fietser. Hele snelle fietsen mogen straks trouwens geen gebruikmaken van de MFR”, benadrukt wethouder Fred Voskamp (CDA). “Maar of de MFR nu wel of niet over de Prinses Julianalaan gaat lopen, op het moment dat we daar een vrijliggend fietspad gaan aanleggen, moeten we iets met de dijk gaan doen.”

De gemeenteraad debatteerde al eerder over de MFR. Bovendien is gekeken naar een alternatieve route voor deze fietsroute om verder uit te werken. Ook financieel. Voskamp: “Daar zijn we nu mee bezig.” Om een besluit over de MFR te kunnen nemen is gezegd dat we dat pas kunnen doen als duidelijk is of we daar bij de herinrichting van de Julianalaan rekening mee moeten houden. We proberen door dat in de juiste volgorde te doen, en door ook wat geduld te vragen van iedereen, tot een voorstel te komen, waarbij we zoveel als mogelijk rekening houden met alle wensen.”