‘Ik ben niet bang voor verandering. Let’s go’

Duurzaam
Ontwerper Joline Jolink maakt alleen duurzame mode.
Ontwerper Joline Jolink maakt alleen duurzame mode. (Foto: Aangeleverd)

Modeshows, massaproductie en uitverkoop: modeontwerper Joline Jolink doet er niet meer aan. Na stage te hebben gelopen bij bekende modehuizen en het designavontuur te hebben opgezocht in New York, start ze in 2006 haar eigen label: Joline Jolink. Van het ontwerp tot aan de bezorging: Jolines productieproces is volledig duurzaam. Elk item is gemaakt van restpartijen of organische, gerecyclede materialen. Op zaterdagmiddag staat de ontwerper graag in haar eigen winkel in Rotterdam, om klanten te ontmoeten en adviseren. “Mijn passie ontstond als kind bij mijn Oekraïense oma, waar ik speelde tussen de stoffenresten en proefmodellen van de kleding die zij ontwierp.”

Door Rosalie Buding


Een kijkje in een van de winkels van de duurzame innovator 

Joline besloot de duurzame weg in te slaan op het moment dat ze zich bewust werd van de grote nadelen van de traditionele mode-industrie. Ze vertelt: “Het huidige systeem is gebaseerd op een ongezonde relatie met mens, dier en planeet. Uitbuiting, uitputting en manipulatie voor geldelijk gewin. Ik kan het niet mooier maken dan het is. Dat is ontzettend jammer, want in de basis is het modevak een waardevol ambacht met ruimte voor creativiteit, expressie en verbeeldingskracht.” Het motiveerde haar om duurzame én vegan mode te produceren. 

Ingetogen presentaties

Dit uit zich al in het eerste stadium: het design. “Een goeddoordacht ontwerp is tijdloos en gaat lang mee. Ik haal mijn inspiratie uit kleuren en vormen uit de kunst en natuur. Met mijn team en patronenmaker ga ik vervolgens op zoek naar de juiste silhouetten en details. We produceren de kleding in beperkte oplagen; daardoor is er nooit overschot. Het is de reden dat we in 2016 besloten om te stoppen met sale.” Dat is niet het enige waar Joline afscheid van heeft genomen; ook modeshows laat ze tegenwoordig aan zich voorbij gaan. De ontwerper geeft de voorkeur aan ingetogen presentaties, waarbij klanten een ontwerp van dichtbij kunnen bekijken en op de huid kunnen voelen.


Joline: “De items die het meest in de smaak vallen? Broeken, jeans en duurzame sneakers.”

Tijdloos en betaalbaar 

Om dat te bereiken, lanceert ze minicollecties. Welke items komen er in zo’n collectie terug? “Goede broeken, mooie tops en truien en af en toe een uitgesproken stuk als een grote jas, jumpsuit, jurk of blazer.” Dit verkoopt de creatieve ondernemer rechtstreeks aan klanten via haar webshop en winkels in Rotterdam en Utrecht. “We produceren zo dichtbij mogelijk om de transportbogen kort te houden. De bestellingen worden opgehaald en bezorgd door onze partner Fietskoeriers. Ook de verpakkingen zijn gerecycled en volledig recyclebaar.”

Alle vormen en maten

Joline omschrijft haar doelgroep als bewuste vrouwen die van mode houden én gek zijn op kleur. “Vaak zijn ze via Instagram met ons merk in aanraking gekomen, en lopen dan de winkel in Utrecht of Rotterdam binnen. De items die het meest in de smaak vallen: broeken en jeans voor vrouwen in álle vormen en maten. Daarnaast: duurzame sneakers.” Want ja, ook die heeft Joline in haar assortiment. Het nieuwste model heet Forward; een offwhite sneaker met een 100% natuurlijke rubberen zool. Het voetbed is gemaakt van plantenresten. “Het idee is ontstaan vanuit een eigen behoefte voor een verantwoorde sneaker, die ook nog eens lekker loopt.” 


Het voetbed van de Forward-sneaker is gemaakt van plantenresten

Door haar minicollecties alleen via eigen verkoopkanalen aan te bieden, zijn er geen onnodige kosten voor tussenpersonen of winkeliers. Dit zorgt ervoor dat Jolines mode niet alleen tijdloos en duurzaam is, maar óók betaalbaar. Haar eigen favoriet voor het najaar? “Felgekleurde colletjes, zachte organic sweaters en jeans en oversized blazers.” Ze geeft klanten graag persoonlijk advies. “Door op zaterdagmiddag zelf in de winkel aanwezig te zijn en klanten te ontmoeten, weet ik weer waarvoor ik doordeweeks zo hard werk.”  

Onbevangen

Hoewel Joline op het gebied van duurzame mode grote stappen zet, is dit bij traditionele modebedrijven nog niet aan de orde van de dag. Wanneer verwacht ze dat deze bewustwording zal ontstaan? “Het afgelopen jaar is bewustwording door corona in een versnelling gekomen. Ook de recente weersextremen openen veel mensen de ogen. De consument begint vragen te stellen in de supermarkt en de kledingwinkels. Dat is belangrijk. Grotere modebedrijven hebben nu eenmaal een financiële prikkel nodig. Langzamerhand zien zij in dat duurzame mode het enige toekomstbestendige verdienmodel is.” 

Ze vervolgt: “Verandering is onontkoombaar. ‘Ik moet veranderen om hetzelfde te blijven’, zei kunstenaar Willem de Kooning al. Innovatie is een constante factor in de kunsten en ik heb geleerd om hier ontspannen mee om te gaan. Inmiddels heb ik veel gebaande paden verlaten en dat heeft me zóveel gebracht, dat ik een open houding heb ten opzichte van verandering. Ik ben er niet bang voor. Ik denk dat dat de manier is om het te bewerkstelligen: er onbevangen voor gaan. Let’s go.”

Meest gelezen


Lees nu de laatste editie van de digitale krant

Agenda