A10 Noord blijft tijdens groot onderhoud toegankelijk

Algemeen
Dick van der Kolk is de verantwoordelijke omgevingsmanager.
Dick van der Kolk is de verantwoordelijke omgevingsmanager. (Foto: Rodi Media/MvS)

REGIO – Eerder dan gepland begint vanavond de grote onderhoudsbeurt aan de A10 Noord. In opdracht van Rijkswaterstaat gaat Boskalis het asfalt vernieuwen, voegen vervangen, de regenwaterafvoer verbeteren en vangrails herstellen. Overlast is niet te voorkomen, maar de ringweg blijft wel gewoon toegankelijk. Dick van der Kolk, de verantwoordelijke omgevingsmanager van Rijkswaterstaat: “De binnen- en buitenring worden nooit tegelijk afgesloten. Je kunt dus altijd je rondje blijven rijden.”

Met honderdtwintigduizend voertuigen per etmaal staat de A10 in de top tien van de drukste wegen van Nederland. En waar intensief wordt gereden ontstaat op den duur onherroepelijk slijtage. Vangrails raken uit het lood door botsingen en voegen lopen schade op. Eens in de vijftien jaar is groot onderhoud nodig en nu is het weer zover. Maar wel eerder dan gepland. De werkzaamheden zouden aanvankelijk in de zomer beginnen, maar ze zijn naar voren gehaald. Dat heeft alles te maken met de coronacrisis.

Meer tijd en ruimte nodig

Dick van der Kolk: “De coronacrisis raakt iedereen. Ook ons. Het bewaren van anderhalve meter afstand betekent dat we niet te veel mensen en materieel tegelijk kunnen inzetten. We hebben meer ruimte en meer tijd nodig. Maar door de crisis is het ook dertig à veertig procent minder druk op de weg. We zijn daarom met Boskalis in overleg gegaan om eerder te beginnen. Boskalis zag mogelijkheden en ook de betrokken gemeenten, het openbaar vervoer en de hulpdiensten wilden hieraan meewerken. Het moet allemaal wel praktisch uitvoerbaar zijn.”

Vervangen vangrails

De grote operatie begint met het vervangen van de vangrails. Dat wordt op 19 mei afgerond. Daarna wordt de binnenring (rechtsom, richting Utrecht) aangepakt. Deze is op 20 mei tot en met 25 mei (Hemelvaart) en op 28 mei tot en met 2 juni (Pinksteren) afgesloten. De weggebruikers merken het vanzelf, als de rode kruisen oplichten en de weg baan voor baan uit het reguliere traject wordt gehaald. De buitenring (linksom, richting Coenplein) volgt later, naar alle waarschijnlijkheid in de periode 3 tot 13 juli. De periode 31 juli tot 10 augustus zal dan gereserveerd zijn voor restwerkzaamheden.

Overlast en hinder

Overlast en hinder zijn niet uit te sluiten. Maar alles is erop gericht om deze zo veel mogelijk te beperken. Van der Kolk: “De binnen- en buitenring worden nooit tegelijk afgesloten. De binnenring gaat nu eerst dicht, maar de buitenring blijft beschikbaar. En later andersom. Je kunt altijd je rondje blijven rijden; alleen zul je moeten omrijden.”

Ook aan het indammen van geluidshinder is gedacht. Geruisloos zal de klus zeker niet verlopen. Boren in staal, asfalt wegschrapen, voegen wegslopen - dat brengt nu eenmaal herrie met zich mee. Om het geluid zo veel mogelijk te dempen worden flexibele geluidsschermen geplaatst waar dat mogelijk is.

Nog meer maatregelen

“We nemen nog andere maatregelen,” zegt Van der Kolk. “Normaal gesproken gaat bij een vrachtwagen een toeter af zodra die is volgeladen. Nu springt er een stoplicht aan. En vrachtauto’s die achteruit rijden laten, zolang dat binnen de veiligheidsregels is toegestaan, geen piepen horen maar een sissend geluid.”

Meer informatie over de werkzaamheden A10 Noord is te vinden op de projectpagina A10 Noord: www.rijkswaterstaat.nl/grootonderhoudA10Noord. Of bel met de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800-8002 (gratis).