Noorderschool houdt de zaag scherp

Algemeen
Directeur Careline van der Lippe proost met Quinten en Lieve op de certificering.l
Directeur Careline van der Lippe proost met Quinten en Lieve op de certificering.l (Foto: Rodi Media/MvS)

Door Marcel van Stigt

OOSTZAAN – Zakjes chips gingen rond en de kinderchampagne vloeide rijkelijk. Kinderen en leerkrachten van de Noorderschool hadden dan ook echt iets te vieren: vanuit Amerika kwam het bericht dat ze zich officieel een The Leader in Me-school mag noemen. Dat betekent dat ze de pedagogische leerlijn gebaseerd op het populaire boek ‘The 7 Habits of Highly Effective People’ van Stephen Covey met succes in de praktijk brengt. “Het gaat om synergie”, stelt de 10-jarige Lieve.

Synergie. Emotionele bankrekening. Proactief. Bij de kinderen van de Noorderschool rollen deze termen net zo gemakkelijk uit de mond als zandbak, limonade en kleurpotlood. Ze horen bij de zeven gewoontes die ze naleven om persoonlijk leiderschap te ontwikkelen en op een prettige, respectvolle manier met andere mensen om te gaan. Deze gewoontes zijn geformuleerd door Stephen Covey en vertaald om ze gemakkelijk en spelenderwijs op Nederlandsche scholen te kunnen gebruiken.

Noorderschooltheater

“Hoe ga je met jezelf en met anderen om? Daar waren we op de Noorderschool zelf al mee bezig”, vertelt een trotse directeur Careline van der Lippe. “Enkele jaren geleden las ik iets over The leader In Me en ik vond dat bij onze school passen. Het Noorderschooltheater bijvoorbeeld. Onze leerkrachten kunnen alles regelen, maar de kinderen doen dat. Ze verzorgen het geluid en de techniek en zetten alles klaar.”

Plaats de principes van de school in een kader, dan wordt het allemaal duidelijker, vindt Careline. Dat was voor haar de reden om voor een The Leader in Me-certificering te gaan. Een formaliteit was dat bepaald niet. De werkwijze van de Noorderschool vatte ze in een powerpointpresentatie van honderdveertig pagina’s en dat moest op het Amerikaanse hoofdkantoor worden beoordeeld. Het werd akkoord bevonden en afgelopen dinsdag was de certificering een feit.

Wisselingen in schoolteam

Maar nieuw zijn de principes van Covey voor de Noorderschool dus niet; dat het enkele jaren heeft geduurd voordat de certificering rond was heeft alles te maken met de wisselingen in het schoolteam. Alle leerkrachten moeten vertrouwd zijn met de leerlijn en de nieuwelingen moesten zich die nog even eigen maken.

Zeven gewoonten

De kinderen van groep 1 krijgen de zeven gewoonten al aangereikt en gaan er meteen mee aan de slag: Wees proactief (Jij bent de baas over je eigen leven), Begin met het einde voor ogen (maak een plan), Belangrijke zaken eerst (eerst werken, dan spelen), Denk win-win (iedereen heeft talent), Eerst begrijpen, dan begrepen worden (luister voordat je praat), Synergie (samen is beter) en Houd de zaag scherp (Balans voelt het best). Als symbool voor de leerlijn gebruikt de school een kloeke boom, waarvan de wortels diep in de grond reiken. Er staat een exemplaar in het gebouw en aan de stam is een ‘Broedkastje voor ideeën’ bevestigd, waarin kinderen regelmatig bijdragen laten vallen.

Al helemaal vertrouwd

Zeker in de oudere groepen zijn de kinderen al helemaal vertrouwd met de zeven gewoontes. Zo is ‘Wees proactief’ voor de 10-jarige Lieve een bijna vanzelfsprekende aanbeveling. “Als de juf nog niet in de klas is, begin ik zelf al met rekenen”, geeft ze als voorbeeld.

Quinten (11) knikt instemmend. “Win-win is een andere gewoonte. Als ik bij OFC ben willen mijn vrienden weleens een ander spel doen dan ik. Dan stel ik voor eerst hun spel te doen en daarna dat van mij. Daar zijn we het dan meteen over eens.”

‘Samen bereik je meer’

Diverse principes grijpen in elkaar in het boekenproject dat op de school loopt. Aanleiding was het sluiten van de bibliotheek in Oostzaan. De kinderboeken werden verdeeld over de scholen en daar wisten ze op de Noorderschool wel raad mee. “Er zaten goede boeken tussen en we vonden het zonde om die weg te gooien”, vertelt Lieve. “We hebben een boekenmarkt gehouden en maken nu samen met meneer Flens boekenkastjes. Het gaat om synergie. Samen bereik je meer.”

Lieve en Quinten bij de boom, die symbool staat voor de leerlijn. Aan de stam is het 'Broedkastje voor ideeën' bevestigd.