Bieb Oostzaan: gratis hulp bij vragen over de overheid

Algemeen
Een klant komt informatie halen.
Een klant komt informatie halen. (Foto: Aangeleverd)

OOSTZAAN - In De Bieb Oostzaan is het Informatiepunt gestart waar inwoners van de gemeente Oostzaan terecht kunnen met vragen over de (lokale) overheid en het verbeteren van taal- en digitale vaardigheden. 

Deskundige medewerkers helpen direct en gratis bij onder andere: websites van overheid en gemeente, DigiD aanvragen en gebruiken, brieven lezen en begrijpen, taalles in de buurt, toeslagen en boetes en CoronaCheck-app.

Het Informatiepunt is van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 15:00 uur telefonisch en via WhatsApp bereikbaar op (075) 617 22 52. Inwoners kunnen eventueel bij de medewerkers een persoonlijke afspraak maken om langs te komen in De Bieb Oostzaan (Kerkbuurt 6). Het Informatiepunt is altijd gratis en men hoeft geen lid te zijn van De Bieb.

Het Informatiepunt is een initiatief van verschillende overheidsorganisaties, waaronder de Belastingdienst, UWV en SVB. Zij hebben bibliotheken opdracht gegeven een Informatiepunt in te richten, zodat hun klanten beter geholpen kunnen worden bij het gebruik van hun websites. Deze hulpfunctie vinden ze een geschikte taak voor bibliotheken, omdat de openbare bibliotheek een voor iedereen bekende instelling is, laagdrempelig en betrouwbaar. Daarnaast past het Informatiepunt bij de taak die bibliotheken al uitvoeren: het bestrijden van (digitale) laaggeletterdheid door onder andere het geven van trainingen waarmee volwassenen hun basisvaardigheden kunnen verbeteren.