Fotograaf Ton Mijs toont straatbeelden en muziekportretten

Algemeen
Een van de werken van Ton Mijs.
Een van de werken van Ton Mijs. (Foto: Aangeleverd)

OOSTZAAN - Onder de titel ‘Straatbeelden en muziekportretten’ exposeert fotograaf Ton Mijs van 12 januari tot 22 februari in De KunstGreep.

De serie straatbeelden, te zien op de eerste verdieping, is ontstaan door de fascinatie van de fotograaf voor de manier waarop foto’s van mensen in de context van de openbare ruimte een andere betekenis kunnen krijgen. De beelden zijn gemaakt in Tibet, Rome, Amsterdam, Luik en New Orleans.

In de grote hal op de begane grond worden twee documentaire series getoond. De ene serie is gemaakt in het Belgische Charleroi, in de verarmde en verweesde wereld van de teloorgegane mijnbouw en de verdwijnende staalindustrie.

De tweede serie, Americana, is het fotografisch verslag van een reis over het platteland van New England, het meest Noordoostelijke deel van de Verenigde Staten. Het heeft als leidraad de alomtegenwoordige Amerikaanse vlag. Daarmee wordt voorzichtig commentaar gegeven op het patriottisme en de ‘American Dream’.

Muziekportretten

Ongeveer vijftien jaar geleden begon Mijs zijn liefde voor geïmproviseerde muziek te combineren met fotografie. In 2011 resulteerde dit in het fotoboek Instant Composers Pool Orchestra: you have to see it, een samenwerkingsproject met de Amerikaanse jazzschrijver Kevin Whitehead (Mijs cartografie en vormgeving, Rotterdam).

De op de eerste verdieping geëxposeerde portretten zijn gemaakt in de jaren 2017 – 2019 en tonen vooral de jongere, internationale avant-garde van improviserende musici die de Amsterdamse jazzpodia zo spannend maken. Ton vangt de persoonlijkheid van elke musicus door in zijn foto’s heel dichtbij te komen en probeert in de beelden de muziek hoorbaar te maken.

Ton Mijs (1942) is autodidact. Op zijn zestiende maakte hij zijn eerste jazzfoto’s van Ella Fitzgerald en Miles Davis tijdens een concert van Jazz at the Philharmonic in het Scheveningse Kurhaus. Hij droomde van een toekomst als fotograaf maar werd in plaats daarvan socioloog. Na een lang verblijf in de universitaire wereld pakte hij in 2002 de fotografie weer op.

Momenteel is hij lid van de Bondsmeesterklasse (BMK) en de Landelijke Groep Documentaire Fotografie van de Nederlandse Fotobond.

Collectie oude camera’s

Op de begane grond is in een grote vitrine bovendien een bijzondere collectie oude fotocamera’s tentoongesteld door de verzamelaar (en fotograaf) Tim Knol.

Openingstijden: maandag, dinsdag, donderdag van 8.30 tot en met 17.00 uur, woensdag van 8.30 tot en met 19.00 uur en vrijdag van 8.30 tot en met 12.30 uur. En verder op de avonden dat het theater is geopend.