Oostzaanse leerlingen krijgen inkijkje in democratie - Politiek is samenwerken en onderhandelen

  Nieuws
(Foto's: JWvD)
(Foto's: JWvD) (rodi.nl)

OOSTZAAN - Op het ene moment ben je nog een leerling van groep acht en het volgende moment zit je in de Raadszaal als raadslid van de gemeente Oostzaan. Het overkwam de leerlingen van groep acht van de Korenaar, de Kweekvijver en de Rietkraag. Ze speelden het 'spel' Democracity. Een leerzame tocht door de krochten van de democratie. Uitgangspunt is samenwerken en onderhandelen. Dat begint al in de eigen partij. Wie is woordvoerder, wie is geschikt als voorzitter en wie wordt partijlid.
Dit was de allereerste opdracht van het twee uur durende spel. Richt een eigen partij op, geef deze een naam én een slogan, schrijf op wat de partij belangrijk vindt en wijs de leden aan die de diverse taken gaan uitvoeren. Stel vervolgens de partij voor aan de rest van de aanwezigen. Het is de eerste stap in samenwerken en onderhandelen. De vervolgstap is het doorkrijgen hoe het systeem werkt, wie zitten er in een raad en hoe zijn ze daar gekomen. Het kiesstelsel wordt doorgenomen en zodoende wordt ook duidelijk hoe een wethouder in het college komt, dat een burgemeester wordt benoemd door de kroon en dat een griffier ondersteunend is voor de raadsleden.

Democracity

En dan komt het moment dat ruimtelijke ordening in het vizier komt. Partijen mogen kiezen uit diverse gebouwen als ziekenhuis, daklozenopvang, parken, speeltuin, sporthal, moskee, scholen, boerderij en supermarkt, om er eens een paar te noemen. In de eerste instantie mag elke partij een gebouw plaatsen zonder nadere uitleg. Maar gaandeweg komt daar verandering in. Het volgende gebouw moet namelijk eerst verdedigd worden, er moet een reden zijn om iets te plaatsen in de groeiende stad. En als dat eenmaal is gebeurd is het zaak om niet alleen een reden te hebben, maar deze ook te verdedigen. Dan wordt er gestemd en de helft plus één vormt een meerderheid om een gebouw te kunnen plaatsen. De vergadering wordt voorgezeten door de burgemeester en deze wordt bijgestaan door de griffier. In dit geval de docent van Democracity en de leerkracht van groep acht. Uiteindelijk ontstaat er zo een stad met diverse mogelijkheden. Grappig was te zien dat alle groepen een oplaadpunt probeerden te plaatsen voor elektrische auto's. In drie groepen lukte dat ook uiteindelijk. En ook de discussie over kerncentrales was leerzaam en vruchtbaar. Duidelijk is in elk geval dat elke school aandacht besteedt aan het milieu, het was één van de aspecten die bij alle groepen terug kwam.

Wethouders

Aan het einde van de les schoven de Oostzaanse wethouders aan, Joop Klinkhamer, Siefko Julius en kersverse wethouder Rosemarijn Dral. De leerlingen kregen de kans om vragen te stellen en daar maakten ze gretig gebruik van. Zo kwam de heringerichte Kerkbuurt meerdere malen aan bod, werden er vragen gesteld over de stoplichten op het Zuideinde, maar ze wilden toch ook wel graag weten of je voor wethouder moet leren, wat de ervaring van de wethouders was en vooral of ze wel eens rare dingen meemaken. En zo werd het ook duidelijk wat er met een politiek correct antwoord wordt bedoelt, want daarin bleken de wethouders bijzonder handig. De leerlingen gaan op school door met deze casus, die in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen erg actueel is en hopelijk kan bijdragen aan goed stemgedrag voor de toekomst.

Meer berichten