In het Groene kerkje worden diverse concerten gegeven.
In het Groene kerkje worden diverse concerten gegeven. ((Foto: aangeleverd))

De klassieke concertserie in Het Groene Kerkje

LAMBERTSCHAAG - Het Groene Kerkje in Lambertschaag heeft een goede naam op kamermuziekgebied. Dit is vooral te danken aan de bijzondere akoestiek: "het klìnkt zo goed" beamen bezoekers en musici eensgezind. Instrumenten komen prachtig tot hun recht, zonder nagalm en zonder gedempt te worden.

Terwijl de bomen achter de hoge kerkramen meeruisen en de kaarsen in de kroonluchters sfeervol branden heeft menigeen door de jaren genoten van de prachtige klanken van solisten, duo's, trio's, kwartetten en ensembles van andere samenstelling: zelfs het 13-koppige NoordHollands Blazersensemble heeft zich op het podium weten op te stellen! Sinds een jaar wordt dat podium gesierd door de vanuit Edam overgenomen Bechstein vleugel. Dit historische instrument, uit 1885, heeft met steun van heeft met de steun van de Gemeente Medemblik en Het Prins Bernard Cultuurfonds afgelopen zomer een revisie ondergaan en is weer helemaal op klank. Zo heeft Ramon van Engelenhoven ons laten horen bij zijn try out recital; in september jl.

Ook bij de komende concerten zal de vleugel weer een hoofdrol spelen, maar de spits wordt op 12 januari afgebeten door Duo Lingua: harpist Juan Sebastián Blanc Chaparro en hoboïste María Josefa Contreras Gámez. Spaans(talig) talent op Hollandse conservatoria heeft dit seizoen al eerder mogen schitteren in het Groene Kerkje en dat beviel erg goed!                 María Josefa is klassiek- èn jazzhoboïste en dat zal extra schwung aan haar spel geven: Juan Sebastián speelde al harp in orkesten in zijn thuisland Colombia. Ze ontmoeten elkaar in het Jong Metropool Orkest en hoe mooi deze instrumenten samen klinken zal dus te horen zijn in werken van Saint-Saëns, Ibert, Andrès en Piazolla bij het koffieconcert op 12 januari 2020

Vervolgens mogen we op 9 februari het duo Ramon van Engelenhoven en Emma Roijackers verwelkomen, met een sonate van Francis Poulenc welke in 1943 in première ging; oorlogsgeschiedenis. Op viool een solosonate van Ysaÿe, geïnspireerd door Bach; op piano de polonaise fantasie van Chopin en samen weer de Kreutzer sonate van Beethoven. Ramon en de Bechstein vleugel zijn ondertussen oude bekenden van elkaar.

In maart nog meer oorlogsgeschiedenis, want Medemblik staat, als het hele land, in het teken van 75 jaar Vrijheid. Niet alleen Joden, maar ook muziek werd in de oorlog in de ban gedaan als 'Entartet'-gedegenereerd. Dat dit veelal muziek van Joodse componisten betrof zal dan niemand verbazen. Met name in Theresiënstad werden de musici -voorzover niet naar Amerika uitgeweken- samengebracht en daar werd in het voorportaal van de dood nog veel gecomponeerd. De Bechstein uit het Groene Kerkje dook in 1942 op in Amsterdam en is dus zeer waarschijnlijk geconfiskeerd uit Joods bezit. Als het instrument kon spreken.. door wiens handen voordien bespeeld en waar zijn deze gebleven? Donkere bladzijden die we vanuit de vrijheid nu proberen te belichten met muziek uit deze tijd.

In april is het maandelijks concert vervroegd omdat de tweede zondag tevens Eerste paasdag is en we de lijdensweg gaan meeleven middels het verdriet van de moeder: het Stabat Mater van Pergolesi. De uitvoering door Ingrid Stijsiger en Liesbeth Brinkman met begeleiding van het Pergo strijkkwartet bleek afgelopen jaar dusdanig roerend dat het terugkomt op de agenda. Het geeft Pasen betekenis. Kaarten voor alle concerten zijn te reserveren via www.hetgroenekerkje.nl.

Meer berichten