Bag of Love steekt kwetsbare vrouwen hart onder de riem

Algemeen
Annemiek Donkersloot heeft alweer een mooie bestemming voor de laptoptassen van de Rabobank.
Annemiek Donkersloot heeft alweer een mooie bestemming voor de laptoptassen van de Rabobank. Foto: Rodi Media/NV

PURMEREND - Bag of Love viert dit jaar haar eerste lustrum. Vijf jaar geleden startte initiatiefneemster Annemiek Donkersloot met een oproep in haar vriendenkring om in december een handtas met mooie producten cadeau te doen aan vrouwen in achterstandsposities. Dat eerste jaar had ze 25 tassen, het afgelopen jaar maar liefst 200. “Vrouwen die tekort komen krijgen van vrouwen in overvloed, dat is het principe”, vertelt Annemiek in haar modewinkel Ladies Fortune. “De Bag of Love is een hart onder de riem, een boodschap dat hoe je situatie ook is, je er weer uit kunt komen.”

Haar betrokkenheid met kwetsbare groepen komt niet uit de lucht vallen. Door haar studie maatschappelijk werk, waarbij ze zich focuste op incest en seksueel misbruik, ligt het nauw aan haar hart. Het idee voor Bag of Love ontstond bij toeval. “Ik stuitte op internet op een oproep in Australië voor tassen om uit te delen aan dakloze vrouwen. Daar schrok ik erg van, het idee van vrouwen onder een brug, met helemaal niets. Ik wilde kijken of ik iets dergelijks hier kon doen.” De situatie in Nederland bleek gelukkig niet zo erg als in Australië, maar via haar netwerk kwam ze terecht bij opvanghuizen voor alleenstaande vrouwen, meestal moeders, die met hun kinderen daar tijdelijk verblijven tot ze weer zelfstandig verder kunnen.

Oproep in eigen vriendenkring

“Dat werd mijn doelgroep”, vervolgt Annemiek. “Deze vrouwen hebben het zwaar, ze zijn vaak onverwacht uit hun eigen sociale omgeving geraakt en moeten zichzelf weer opbouwen. Ik vroeg me af waarmee ik ze blij kon maken. Iemand van een opvanghuis gaf me de tip om ze met kerst iets te geven dat ze zelf niet konden betalen of kopen. Dus ik besloot dat groot en leuk aan te pakken.” In haar vriendinnenkring stuurde ze een oproep rond; wie heeft een schone, goede handtas over en wil deze vullen met mooie spullen, producten die je zelf nog hebt en je bij wijze van spreken ook aan je beste vriendin cadeau zou doen. Zo kreeg ze 25 handtassen binnen.

Liefdevolle boodschap

Deelnemers kregen van tevoren informatie over de vrouw en eventueel haar kinderen voor wie ze hun handtas gingen vullen zodat ze gericht producten konden uitzoeken. En in elke handtas kwam een hartverwarmende kaart. “Die kaart is eigenlijk het belangrijkste”, benadrukt ze. “Een persoonlijke, liefdevolle boodschap zodat deze vrouwen weten dat ze gezien zijn. Dat wordt enorm gewaardeerd.”

Het jaar erna verspreidde ze de oproep via de nieuwsbrief van haar winkel. Daar kreeg ze 100 aanmeldingen op. “Vanaf dat moment zijn we het echt gaan organiseren. Een website, tassen controleren, het inpakken, bezorgen etc.: het is best een klus. Ook het personeel is er veel mee bezig geweest want we verzorgen het hele traject elk jaar vanuit de winkel.” Omdat het zo omvangrijk werd kwam er ook een stichting waar Annemiek samen met Marjon Wagter in het bestuur zit.

Laptoptassen

Langzaam breidt ook de doelgroep uit, vooral omdat het hoofd van Annemiek, toch al uiterst creatief, nooit stil staat. Vorige week ontving ze van de Rabobank zes laptoptassen. “Daar heb ik andere plannen mee. Deze gaan naar het Scharlaken Koord, een organisatie die hulp verleent aan prostituees. Prostituees die uit het vak willen stappen en iets anders willen gaan doen krijgen een tas vol administratieve spullen waarmee ze zelf een plek kunnen creëren om het overzicht op hun leven terug te pakken. Daar ga ik binnenkort kantoorzaken voor aanschrijven.”

Uitbreiding

Ze had grootse plannen voor het lustrumjaar maar die moeten door de coronacrisis nog even wachten. “We wilden nu juist inzetten op het grotere doel; dat de Bag of Love zich als een inktvlek gaat uitspreiden over Noord- en Zuid-Holland bij andere winkeliers. Modezaken met name, die toch al dicht bij de juiste, luxe producten zitten, die het fijn vinden een goed doel of project in hun zaak te hebben. Persoonlijk vind ik het fijn dat mijn winkel een soort sociale plek kan zijn hierin. We zijn bezig een starterspakket te ontwikkelen, met een draaiboek. Ik ben misschien best ambitieus hierin maar ik denk dat iets dat klein goed werkt ook groot moet lukken”, besluit ze stellig.

In oktober gaat de oproep er weer uit voor de handtassen dit jaar, dan gaat iedereen weer aan de slag. Dus wie mee wil doen; houd de website en nieuwsbrief in de gaten!

Door: Nelleke Vogel