Wooncompagnie verbetert leesbaarheid

Algemeen
Bewoners moeten blijvend goed geïnformeerd worden.
Bewoners moeten blijvend goed geïnformeerd worden. (Foto: aangeleverd)

REGIO - Er komt regelmatig veel informatie op huurders af. Via brieven, flyers of het bewonersblad ‘Woonvenster’ blijft woningcorporatie Wooncompagnie graag in nauw contact met haar bewoners. Het veranderen en vergroten van het lettertype moet eraan bijdragen dat alle bewoners goed bereikt worden.

Wooncompagnie denkt graag aan al haar bewoners. Zo zijn er bewoners die de Nederlandse taal nog niet goed onder knie hebben, of te kampen hebben met dyslexie. Ook houdt Wooncompagnie rekening met bewoners op hoge leeftijd, die soms te maken krijgen met slechtziendheid. Tenslotte wordt ook de grote groep leesbrildragers niet vergeten. 

Een tandje groter 

“Het lettertype in onze brieven, folders en bewonersblad kon wel een tandje groter. Ik ben mij daar pas echt bewust van geworden toen ik in mijn eigen omgeving geconfronteerd werd met de hindernissen van iemand met dyslexie”, aldus Stefan van Schaik, directeur-bestuurder van Wooncompagnie. “De groep huurders die we met zo’n klein gebaar beter kunnen bereiken, is veel groter dan je in eerste instantie denkt.” 

Als je door een slechtere leesbaarheid ook nog verstoken blijft van informatie, word je wereld steeds kleiner. Wooncompagnie vindt het belangrijk dat haar bewoners zich met elkaar verbonden blijven voelen en ze weten dat ze niet alleen staan. Daarbij is de leesbaarheid van wat je deelt heel essentieel. Het compleet vernieuwde bewonersblad ‘Woonvenster’ valt eind maart op de mat bij bijna 14.000 huurders. Wooncompagnie verwacht dat de bewoners veel meer ‘lezersgemak’ gaan ervaren. En van gemak kan iedereen wel wat gebruiken in deze lastige tijd.