Purmerends Museum zet grote stap in eigentijdse geschiedenisbeleving

Algemeen
Afbeelding
Beeld van de themaruimte met de animatie over de groei van de stad. (Foto: aangeleverd)

PURMEREND – Het Purmerends Museum staat aan de vooravond van een grote verandering. In juni wordt de hele bovenetage leeggehaald voor de herinrichting van de vaste presentatie. De drie ruimtes op de etage, waaronder de depotruimte, worden omgetoverd tot een eigentijdse geschiedenisbeleving in een combinatie van objecten, digitale informatie en interactie. De verbouwing moet eind dit jaar voltooid zijn. “We gaan dit museum op de kaart van Nederland zetten.”

Samen met Rina van Rooij, voorzitter van het bestuur van het museum en conservator Saskia van den Berg ontvouwde directeur Moncef Beekhof deze week de ambitieuze plannen. “Vijf jaar geleden begonnen we met dromen en plannen maken”, leidt Rina in. “Dat is vertaald in een ambitieus plan om het museum te transformeren naar een eigentijds museum. Nadat de eerste verdieping was gerealiseerd kregen we nu uiteindelijk de financiële middelen beschikbaar om het tweede deel te realiseren. En we zijn nog lang niet klaar. Dit museum komt op de kaart van Nederland. We dromen van veel meer bezoekers. En daarnaast vinden wij dat elke Purmerender minstens eens in zijn leven het museum moet hebben bezocht. Daar zitten we nog ver vandaan. En willen zeker ook de jeugd en de scholen meer betrekken.”

Keuzes maken

De bovenverdieping bestaat uit drie ruimtes, waarvan er één dienst deed als depot. De vraag hoe dat in te vullen en hier 600 jaar geschiedenis van Purmerend te tonen was niet eenvoudig. Het museum beschikt alleen al over zo’n 11.000 objecten in de eigen collectie. Er kwamen aardig wat hoofdbrekens, overleggen en harde keuzes bij kijken. “Hoe vang je die enorme geschiedenis in die drie ruimten?”, licht Moncef Beekhof toe. “Cruciaal in dit alles is het verhalen vertellen. Daarnaast is het belangrijk om de Beemster hierin mee te nemen dat vanaf volgend jaar deel is van Purmerend. We wilden het vooral ook laagdrempelig houden en de geschiedenis toegankelijk maken. Zeker voor jongeren.”

Tekst loopt door onder afbeelding


De verhalenruimte. (Foto: aangeleverd)

Het Purmerendse bedrijf in interieur- en decorbouw Kloosterboer Decor, dat al veel (nationale) musea heeft ingericht, werd ingeschakeld om mee te denken en het ruimtelijk ontwerp te maken. Er werd besloten in lagen en thema’s te werken. Moncef: “Wel een vitrine met objecten, maar schermen daarbij voor de verdieping, voor het verhaal. Dat zorgt ook dat iedereen wat van zijn gading vindt, of je hier nu drie kwartier verblijft of drie uur.”

Thema’s

In de eerste ruimte wordt de geschiedenis getoond, verdeeld in thema’s. Centraal staat de informatiezuil met een animatievideo die de groei van de stad laat zien. Qua thema’s zijn er ondernemerschap, gezag, stad in beeld, het verenigingsleven, de droogmakerijen en vervoer. Ook de maquette van Slot Purmersteijn komt weer terug.

Marktstad

De tussenruimte is helemaal besteed aan de marktstad. Hier is een belevingsdeel te vinden, maar ook een informatief gedeelte met vitrines met objecten die met de markt hebben te maken. “Hier willen we de marktbeleving terugbrengen”, licht Kay Kloosterboer toe. “Niet alleen met een film, maar met een enscenering die vanuit een café die markt laat zien. Een café setting dus met uitzicht op de Koemarkt.”

Verhalen vertellen

De depotkasten in de laatste ruimte vormden daar het uitgangspunt om zowel objecten te laten zien, als verhalen te vertellen. Kay: “Daar sta je middenin de collectie en de verhalen. Een centrale informatietafel zorgt voor een interactief element met bijvoorbeeld de knoppen waarmee je bepaalde objecten kunt uitlichten en meer informatie daarover kan lezen, zoals over de brandweer of de tweede wereldoorlog. Zo creëer je interactie die zeker jongeren aanspreekt.”

Tekst loopt door onder afbeelding


Purmerend Marktstad. (Foto: aangeleverd)

Voor conservator Saskia, voor wie elk object even dierbaar is, waren de keuzes moeilijk maar uiteindelijk wel helder. “Het is ook belangrijk dat je rondom een object een verhaal kunt vertellen dat de geschiedenis inzichtelijk maakt.” Ze haalt er wat voorbeelden bij. “Voor de markt is er bijvoorbeeld als object de verfpaal. Daar zit een mooi verhaal achter over Truide Dekker die op de markt de schapen merkte met die verf. En we laten de vinvis zien waar een bijzondere anekdote bij hoort, die misschien niet helemaal klopt maar wel heel interessant en leuk is.” De twee wapenborden uit de Trouwzaal verhuizen eveneens naar het museum. “Deze worden binnenkort gerestaureerd. Ze bevatten heel veel informatie over de stad, daar gaan we in het museum uitleg aan geven.”

Enorme impuls

De verbouwing is totaal begroot op 400.000 euro. Moncef: “Dat geld is bijna rond, dankzij de gemeente, een groot aantal sponsoren en de inspanningen van de Stichting Vrienden. Dat is veel geld, maar we hopen met deze herinrichting een enorme impuls te geven aan het museum en het aantal bezoekers. Het museum moet onderdeel gaan uitmaken van de stad. Het is van alle inwoners. Zij, ook de jongeren, moeten kunnen zeggen; dit is mijn museum. En ik hoop dat dit ook een mooie bijdrage gaat leveren op de trots van de inwoners op onze stad.”

www.purmerendsmuseum.nl