'Jammer dat we ze nu niet alles kunnen geven wat ze nodig hebben'

Algemeen
Kim Velema neemt met mobiele telefoon de tekenlessen op.
Kim Velema neemt met mobiele telefoon de tekenlessen op. (Foto: aangeleverd)

SCHAGEN - Van de ene dag op de andere moesten de kinderen van de lagere school thuis blijven. Hun juffen en meesters, die ze iedere dag zagen, zijn ineens op afstand. En nu moeten ze thuis aan het werk, met hulp van hun ouders. De leraren bedenken met man en macht hoe ze de kinderen toch les kunnen geven. Digitale mogelijkheden worden op dit moment intensief gebruikt. En hoe vergaat het de leraar? Kim Velema uit Schagen moet erg wennen.

"Ik mis mijn lessen, mijn klas, mijn kinderen. Ik doe nu alles vanuit huis en ga minimaal naar school. Bij mijn school kan dat. Ik hoor van collega's dat het bij andere scholen nodig is dat de leerkracht op school komt, onder andere voor kinderopvang."

De reis van een juf

Kim vindt het leven als leraar nu wel een beetje saai. "Van elke dag mijn aandacht verdelen over zesentwintig kinderen in groep 3 ben ik nu taken aan het bedenken die kinderen thuis kunnen doen. Ik lees bijvoorbeeld een verhaal voor, voor de camera, en ik maak tekenlessen die de kinderen via Instagram kunnen volgen. Hun eigen tekeningen kunnen ze dan naar mij versturen." Samen met een collega uit groep drie heeft ze dat bedacht. Het Instagram-account hebben ze 'De reis van een juf' genoemd."

"De afgelopen weken is de aandacht vooral uitgegaan naar de positieve kant van het onderwijs", legt Kim uit, "waarbij vooral de leuke dingen zijn ingezet. We hoopten dat deze periode niet zo lang zou duren. Maar dat blijkt nu wel anders."

Mails van ouders

Naast het voorbereiden van de digitale lessen is Kim vooral druk met het beantwoorden van de vele mails van ouders. "De ouders zijn bang dat ze het fout doen en hun kind tekort komt. Ik krijg vragen als: doet mijn kind het wel goed, krijgt hij wel voldoende begeleiding?
Ook krijg ik digitale vragen in verband met de software, omdat ouders niet precies weten hoe het werkt. Als ze het eenmaal doorhebben, lukt het meestal wel. "De ouders sturen berichten en geven informatie over hoe het met de kinderen gaat. Ik krijg via hen filmpjes van de kinderen dat ze me missen, dat is heel lief."

Taken voor de kinderen

Voor de lessen werkt Kim met het schoolportaal, waar ze onder andere gebruik maakt van Veilig Leren Lezen. "Heel Nederland zit daar nu trouwens op, daarom loopt het ook regelmatig vast. Maar we maken ook gebruik van Gynzy en een digitaal platform voor het onderwijs, waar kinderen spelletjes kunnen doen en waar aan methodes gewerkt kan worden." Daar zet Kim de taken voor de kinderen klaar. "Ik bedenk ze zelf maar ik deel ze ook met andere leraren, zodat je niet alles zelf hoeft te bedenken en te doen."

Het contact met de kinderen probeert Kim via filmpjes en beeld te realiseren. Ze merkt dat het voor de kinderen vreemd is dat de juf uit beeld verdwijnt. "Jonge kinderen snappen niet goed waarom ze thuis aan het werk moeten. Ze denken eerst dat ze een lange vakantie hebben, of dat wij studiedagen hebben. Maar nu, na twee weken, merken ze dat het serieus is."

Digitale instructie

Tot nu toe waren de lessen veel herhalingen van de stof die kinderen al gehad hadden. "Maar nu moeten we verder gaan in de stof en onderzoeken we of we via Microsoft Teams kunnen werken voor een verlengde instructie." Met Microsoft Teams kan een leraar een hele klas op hetzelfde moment les geven. Ook dat is nog uitzoeken, maar "Gelukkig hebben we op school een groot team, iedereen helpt. We hebben regelmatig een conference call en dat is ideaal. We verdelen de taken en een paar mensen zoeken de dingen uit. Zo kunnen de anderen snel aan de gang." Van het schoolbestuur waar ze werkt, Blosse in Heerhugowaard, heeft Kim een waarderingsbrief gekregen voor al het werk dat zij en haar collega's in deze periode doen. Dat vond ze superfijn.

Zorgen om toekomst

Kim maakt zich wel zorgen om de toekomst van de kinderen. "Hoe zit het als ze straks een maand achterstand hebben? Sommige kinderen gaan veel aan de slag, andere niet. Als straks de kinderen weer op school komen wordt het zoeken om te kijken waar je moet beginnen.
Het is een spannende tijd, waar we op zoek gaan naar creatieve oplossingen om de kinderen te begeleiden en dat is ook wel weer mooi. We doen het samen met de ouders. Toch verlang ik naar de dag waarop ik mijn energie weer kwijt kan. Het zijn ook een beetje je eigen kinderen, je ziet ze een jaar lang iedere dag. Het is jammer dat we ze nu niet alles kunnen geven wat ze nodig hebben."