Het ‘dorpsgeheim’ van winkels Harenkarspel ontrafeld

Algemeen
Het bestuur van de winkeliersvereniging Harenkarspel. Brechtje de Nijs ((houdt baby Scottie vast), Afke Bleeker, Pieter Nota, Bart Pronk, Marina Spaansen en Henri Heman
Het bestuur van de winkeliersvereniging Harenkarspel. Brechtje de Nijs ((houdt baby Scottie vast), Afke Bleeker, Pieter Nota, Bart Pronk, Marina Spaansen en Henri Heman (Foto: Aangeleverd )

HARENKARSPEL- Wat in de stad een speciale behandeling is, is in de dorpswinkels standaard. In Warmenhuizen, Tuitjenhorn, Dirkshorn en ‘t Rijpje brengen de winkeliers de wereld naar het dorp zonder dat jij ver van huis moet. Zomaar twee prachtige zinnen uit de dorpsfilm die op korte termijn viral gaat op de Facebook- en Instagram-pagina van winkeliersvereniging Harenkarspel. Die daarmee duidelijk maakt dat de gemeentelijke grenzen weliswaar zijn opgegaan in de fusiegemeente Schagen, maar dat deze voormalige zelfstandige gemeente toch een duidelijke eigen identiteit heeft gehouden.

Door Warner de Weerd

Dorpse kwaliteit in Warmenhuizen, Tuitjenhorn, Dirkshorn en ’t Rijpje meer en meer in beeld

,,Waar persoonlijke dienstverlening nog echte betrokkenheid is bij de klant”, vertelt Bart Pronk, bestuurslid van de winkeliersvereniging. ,,Ons kent ons, maar dan in de goede zin van het woord. Denk aan een echt luisterend oor, naar de wensen van de klant en meer dan dat. Speelt er wat bij hem of haar, dan doen we een stap extra om te ontzorgen. Denk bijvoorbeeld aan het brengen van gekochte artikelen aan huis.”

Meer klandizie uit omringende dorpen

Het is die dorpsdynamiek, of noem het de vertrouwde Nederlandse normen en waarden, die lang een dorpsgeheim bleef. ,,Maar dat is achterhaald”, aldus Pronk. ,,Wij mogen steeds meer klanten uit de stad Schagen, Alkmaar, de kuststrook, Noord-Scharwoude en omgeving en Hollands Kroon verwelkomen.

Omdat wij onze spullen verkopen met een oprecht warm gevoel en dito belangstelling voor de klant. Normaal zouden we zeggen zonder afstand, maar dat is in de huidige bijzondere tijden helaas alleen in de figuurlijke zin van het woord sprake van. Want uiteraard houden al onze leden zich aan de anderhalve meter-regel van het RIVM. Ook beschikt elke zaak over ontsmettingsmiddelen, zodat iedereen op een veilige manier kan winkelen.”

Groter fungehalte

De hechte gemeenschap van Harenkarspel maakt juist in de huidige bijzondere tijd dat er meer samenwerking en innovatie plaatsvindt dan elders in de detailhandel. ,,Daar is de dorpsfilm een voorbeeld van, maar er zijn meer voorbeelden”, legt Pronk uit. ,,Zo worden er meer en meer verrassingspakketten door de leden samengesteld, zodat het winkelen een nog groter fungehalte krijgt. En je ziet winkels de handen ineen slaan om nog aantrekkelijker te zijn voor de consument.

Zo tref je in modewinkel Zo Hip een decoratiewand aan met artikelen van bloemenzaak De Meiden van Spaansen.” Het vernieuwde winkelhart van Warmenhuizen, de jaarmarkt in dat dorp en de jaarmarkt Struinen in Tuitjenhorn heeft volgens Pronk de Harenkarspelse dorpen in de afgelopen jaren meer en meer op de kaart gezet.

DNA

,,Daarnaast is het van oudsher een zeer vitale gemeenschap dat ook enkele toonaangevende internationale bedrijven herbergt. Dat is terug te zien aan de winkels die stuk voor stuk modern zijn ingericht en waar regelmatig in wordt geïnvesteerd. Zonder dat wij aan ons DNA tornen.”

Blik op de Struinen-markt in Tuitjenhorn. Dit initiatief heeft er mede voor gezorgd dat de winkelharten van Tuitjenhorn, Warmenhuizen, Dirkshorn en ’t Rijpje  op de kaart zijn gezet in de afgelopen jaren…