Winkelen op afspraak: ‘Het is even wennen’

Algemeen
Mede-eigenaar Marcel van Knuwer Jeans, rekent af met een van de vaste klanten Max Hopmans.
Mede-eigenaar Marcel van Knuwer Jeans, rekent af met een van de vaste klanten Max Hopmans. (Foto: VINCENTDEVRIESFOTO.NL)

SCHAGEN - “We mogen weer, we mogen weer.’’ Zowel het winkelend publiek als de ondernemers keken uit naar woensdag 3 maart. Met de versoepeling van de regels, klanten mogen weer in de winkels producten kopen, krijgen ondernemers iets meer lucht. Door middel van een tijdslot mag je eindelijk de aankopen doen waar je zo lang naar hebt gesnakt. Schager Nieuwsblad ging een rondje langs diverse ondernemers.

Tijdslot, mondkapjes en handen wassen

Bij Ronald Valkering van Valkering Tweewielers in Waarland, is woensdag gelijk een topdag. Als premium dealer van Gazelle, verkocht Ronald meteen meerdere fietsen van dat merk. ‘’Vanochtend kwam een echtpaar langs die eigenlijk binnen 10 minuten besloten om twee elektrische fietsen van Gazelle te kopen. De Grenobles om precies te zijn. Later op de dag heb ik nog meerdere fietsen verkocht, wel van een ander merk, maar tevens één van merken waar wij ook expert in zijn.’’ Het werken met tijdsloten gaat bij Valkering Tweewielers heel gemoedelijk. De meeste klanten bellen op, dan vraag ik naar de behoefte van de klant. Willen ze rondkijken en even de tijd nemen, dan kunnen ze in de ochtend komen. Weten ze al wat ze willen, dan kunnen ze overdag bij mij terecht. Ook zorg ik ervoor dat er ruimte is voor mensen die na hun werk nog willen komen. De een heeft aan tien minuten genoeg, de ander wil een uur. Ik hou daar rekening mee.” Tevens is de zaak anders ingericht. Ik heb een looproute uitgestippeld, maar ook directe paden naar bepaalde merken, producten of accessoires. Mensen komen hier vaak al jaren, dus ze weten waar alles staat of ligt.”

Boeken en meer

Bij Boekhandel Plukker in Schagen is het gezellig druk. Margreet Plukker is ontzettend benieuwd hoe het zich de komende week gaat ontwikkelen. “We zijn eigenlijk opgesplitst,” zegt Margreet. “We hebben een afhaalloket, daar kan alles wat besteld is afgehaald worden. En sinds woensdag zijn we dan ook weer open. Maar het voelt raar. De winkel behelst 850 vierkante meter en we mogen 2 klanten per bezoek toelaten. Je begrijpt wel dat dit niet rendabel is. Maar het is fijn dat we vaste klanten weer op een andere manier kunnen ontvangen.” Het tijdslot voor rondneuzen en afrekenen is gezet op 30 minuten. “We gaan ervan uit dat klanten in deze tijd wel gerichte aankopen doen voor een behoorlijk bedrag.. Daarnaast is er ruimte voor impulsieve inkopen. Want dat is ook het bijzondere aan deze winkel. We verkopen zoveel leuke artikelen, die vergeet je gewoon als je iets besteld om af te halen.”

De komende weken bekijkt Margreet of het tijdslot inderdaad lang genoeg is of dat er ‘on demand’ aan gesleuteld moet worden. Daarnaast gaat ze kijken in hoeverre er omzet gedraaid wordt. “Er zijn al collega boekhandels die werken met een minimumbestedingsbedrag van 20 of 50 euro. Dit puur om klanten niet alleen een wenskaart of zo te laten kopen. Ik begrijp dat je dan wel druk op je klant legt, en dat is misschien ook niet wenselijk. Daarom kijken we eerst aan hoe het loopt. Voorlopig kan ik zeggen dat onze klanten echt wel producten kopen. Het is gezellig en iedereen is lekker aan het rondsnuffelen. We maken er met zijn allen het beste van.’’

Het verhaal gaat verder door hieronder



Jeans passen en kopen

Marcel van Barlingen, mede eigenaar van Knuwer Jeans uit Schagen, is ontzettend blij dat ze weer klanten mogen ontvangen. “Natuurlijk spreken we klanten door de telefoon of via e-mail of Whats App, maar dat is toch anders. Het is korter, sneller, gerichter. Nu kunnen mensen rustig weer rondsnuffelen en kunnen we een praatje maken.”

Het tijdsslot wat Knuwer Jeans hanteert is minimaal 20 minuten per klant. En dat gaat de eerste dag prima. “Waar we eerst vooral gebeld werden voor kopen( afhalen en bezorgen, bellen deze week steeds meer mensen voor een afspraak. Iedereen die binnenkomt krijgt een kopje koffie en mag rustig rondkijken. We willen niet dat de klant druk ervaart om iets te kopen. De klant beseft zelf ook wel, dat je niet alleen even gezellig komt kijken en weer weggaat. Vaak zoeken of vragen ze gericht naar een bepaald soort item en gaan direct de paskamer in. Dat lukt meestal wel in 20 minuten.’’ En anders lopen we iets uit , ook geen probleem. We plannen de afspraken ruim

Er is zeker ruimte om deze week en de komende weken te bellen voor een afspraak. “We hebben de openingstijden uitgebreid en zijn nu open op afspraak van 09.00 - 20.00 uur. . Zo kunnen mensen ook na hun werk komen. Dit zorgt ook voor spreiding van klandizie.”

Ronald Valkering is blij dat hij naast reparaties verlenen ook weer mag verkopen.