Stikstofwet door Eerste Kamer

Agrarisch
Afbeelding
((Foto: archief))

REGIO - De Eerste Kamer stemde 9 maart in met het wetsvoorstel stikstofreductie en natuurverbetering van landbouwminister Carola Schouten.

Word met instemming van het stikstofakkoord Nederland weer van het slot gehaald? Komt er eindelijk duidelijkheid over de legalisering van PAS-melders? Zal dit akkoord een grote rol spelen bij de formatie van een coalitie na de verkiezingen?

Stikstofwet

In de stikstofwet staan reductie- en natuurbeschermingsdoelen. Bijna driekwart van de stikstofgevoelige natuur mag in 2035 niet meer beschadigd worden door stikstofneerslag. De stikstofuitstoot moet worden gehalveerd. Tussendoelen zijn er ook geformuleerd: in 2025 moet 40% van het stikstofgevoelige Natura 2000-areaal onder de kritische depositiewaarde liggen, in 2030 de helft.

Berekeningen

Landbouwminister Schouten denkt dat de problemen met stikstof nog niet helemaal over zijn. De Raad van State, de hoogste bestuursrechter, oordeelde begin dit jaar dat de stikstofberekeningen voor de A15 niet goed zijn onderbouwd. Dat rekenmodel telt stikstofneerslag op meer dan vijf kilometer afstand van bijvoorbeeld een snelweg niet mee. Het voldoet sowieso niet aan Europese wetgeving.

Er worden geen voorstellen voor andere wegprojecten ingediend, zolang er nog geen akkoord is bereikt. De bouw wordt zo snel mogelijk weer opgepakt.