Door groentevernieuwing het schap aantrekkelijker maken

Agrarisch
Daniëlle Bruin beoordeelt paarse Redi broccoli in het veld.
Daniëlle Bruin beoordeelt paarse Redi broccoli in het veld. (Foto: aangeleverd)

Hoe verleiden we de gemiddelde Nederlander tot het eten van meer groente? De consumptie is nu 143 gram per dag voor volwassenen en lag enkele jaren geleden op 131 gram, maar dat is nog steeds niet de aanbevolen 250 gram. Food and Value Chain manager Daniëlle Bruin van groentezaden veredelingsbedrijf Bejo heeft daar ideeën over. Het groenteschap kan door vernieuwing aantrekkelijker worden en groenten maken dan deel uit van meerdere eetmomenten.

Bij het ontwikkelen van nieuwe rassen staan de wensen van de teler voorop, maar die van de handel en de consument maken zeker deel uit van selectiecriteria. Bruin: “We kijken steeds meer hoe we de hele keten kunnen bedienen en verbinden”. Telers die durven vernieuwen, kunnen rekenen op ondersteuning bij de afzet. Hierbij wordt slim gebruik gemaakt van de ‘waarde’ van diverse groenten op gebied van gezondheid, gemak, smaak en zelfs emotie.

Inspireren en verbinden

Het communiceren en het uitwisselen van kennis in en door de keten heen, staat volgens de ketenmanager in het teken van elkaar inspireren. Bejo denkt actief mee als het kansrijke nieuwe gewassen ziet of nieuwe kansen voor bestaande gewassen. Soms zijn partijen onwetend over de mogelijkheden. “Dat merken we bijvoorbeeld op beurzen. Daar worden contacten gelegd met winkelbedrijven en cateraars.”

Voorbeelden

Een mooi voorbeeld van een nieuw concept is de Redi, een paarskleurige broccoliroos op stammetjes. Bruin: “In Engeland is het bekend onder de naam Purple sprouting broccoli, maar de naam Redi doet ook denken aan roodpaarse broccoli of snel klaar te maken broccoli”. Voordelen voor de teler zijn de planbaarheid en oogstbaarheid. Teler Nico Hoogendoorn in Slootdorp deed dit jaar ervaring op met de nieuwe hybride. De verkoop wordt gestimuleerd door onder meer de verpakking en promotionele activiteiten richting de markt en op social media. Met een hoge voedingswaarde en kookgemak wordt tegemoet gekomen aan de wensen van de consument. Een ander voorbeeld is de platte kool CrispyCab. Deze kool is zachter van smaak dan de gewone sluitkool en moet het vooral hebben van de toepassingsmogelijkheden, bijvoorbeeld in en wrap of salade.

Bruin realiseert zich dat vernieuwing van het groenteschap tijd kost, maar is hoopvol. “Tomatentelers slaagden erin meerdere plekken in te nemen met een variatie van vorm en smaak. Het vollegrondsgroentegedeelte ontwikkelt zich in een trager tempo. Het zou mooi zijn als ook daar de specialiteiten, denk aan kleurige peen, Romanesco, TriColore asperges en platte kool, een vaste plek veroverden.”

Snacksegment

Een andere uitdaging is om groente onderdeel te laten uitmaken van meerdere eetmomenten door ze te verwerken in bijvoorbeeld snacks, smoothies, soepen en salades.. Ook daarbij is het een kwestie van opvoeden en inspireren en het neerzetten van attractieve concepten, zoals de Veggie Corner.


Bruin: “Van oudsher zijn we groot in smaakvolle wortelen. We laten hier onderzoek naar doen door Universiteit Wageningen. Dat maakt de snackwortel tot een succes”. Een goede aanvulling zijn frisgroene en draadloze bleekselderijstengels onder de naam Krunchelly. Nieuw in het snacksortiment is Kohrispy koolrabi snacks. Koolrabi wordt volgens de ketenmanager ondanks de hoeveelheid vitamine C in Nederland relatief weinig gegeten, terwijl het een goede toevoeging van de maaltijd is. Daarnaast is het een zoete, sappige en knapperige snack.

Stages

Bejo bouwt expertise op verschillende gebieden op en neemt daar graag (nieuw) personeel in mee. Volgens de ketenmanager is er bij het zaadbedrijf plaats voor marktonderzoekers, communicatiespecialisten en designers naast alle ‘groene’ vacatures. Het bedrijf werkt ook graag samen met studenten in opleiding als het gaat om de aankleding van of de catering bij open dagen. Daarvoor onderhoudt het contacten met mbo-opleidingen in de regio.

Meer informatie is te vinden op www.bejo.nl

Spruitjes als borrelhapjes.