Bewoners tegen afsluiting Melkmarkt

Algemeen
Jaap de Munnik doet oproep aan de gemeente om de Melkmarkt open te houden deze zomer.
Jaap de Munnik doet oproep aan de gemeente om de Melkmarkt open te houden deze zomer. Foto: Rodi Media/IH

ENKHUIZEN - Ook dit jaar wordt de Melkmarkt afgesloten. Burgemeester en wethouders willen daarmee de horecaterrassen meer ruimte geven. De gevolgen voor ‘t Suud zijn groot: verkeershinder, overlast en schade. Ook na een digitale bewonersavond met burgemeester Van Zuijlen en wethouder Heutink eind maart blijft B&W bij hun besluit om ook dit jaar de Melkmarkt af te sluiten voor al het rijdend verkeer. Bewoners zijn tegen en hopen dat de gemeenteraad dinsdagavond 20 april anders beslist.

Afsluiting is disproportioneel: ‘Je helpt vier horecaondernemers en duizenden bewoners hebben overlast’

Bewoner Jaap de Munnik gaat dinsdagavond tijdens de raadsvergadering de gemeenteraadsleden uitleggen wat de gevolgen zijn van het afsluiten van de Melkmarkt. Hij hoopt dat de gemeenteraad het voornemen van B&W tegenhoudt: “De Melkmarkt is in alle verkeersplannen bestempeld als doorgaande weg. Alle routeringen zijn hiervan afgeleid en dan ga je juist deze hoofdroute afsluiten voor verkeer waardoor andere, vaak kleine, straten overbelast raken!”

De Munnik, wonend aan de Vissersdijk, vindt afsluiting ‘disproportioneel’ omdat de Melkmarkt deel uitmaakt van de belangrijkste Noord-Zuidverbinding van de stad. “Als je je als ondernemer vestigt aan de Melkmarkt dan wéét je dat het nooit een plein wordt, want het is een doorgaande weg. Dat staat in alle verkeersplannen. Dat horecaondernemers meer ruimte krijgen vanwege corona, vind ik prima, maar wees creatief en verzin wat anders. Nu wordt een belangrijke verkeersader afgesloten voor vier horecaondernemers en vijftig tafels extra, terwijl je daar heel veel overlast mee veroorzaakt.”

Waarom niet horeca uitbreiden op Landje van Top of Dirck Chinaplein?

Het gemak waarmee gezegd word ‘Ik doe de Melkmark dicht en gooi de terrassen open’, snapt De Munnik niet. “Dit leidt tot veel sluipverkeer in ‘t Suud, schade aan straatmeubilair en stoepen, schade aan huizen en gaten in de weg. Je sluit een doorgaande weg waardoor je andere, meer krakkemikkige straten overbelast. Straten die niet zijn gebouwd voor veel autoverkeer, uberhaupt niet voor autoverkeer.”

De Munnik is niet de enige die te hoop loopt tegen het plan om ook deze zomer de Melkmarkt af te sluiten. Veel bewoners maken zich zorgen, om hun veiligheid, om hun woongenot en hun gevels. De trillingen als gevolg van het toenemend autoverkeer baart hen zorgen. Bestaande scheuren in gevels - die sinds jaar en dag gelijk bleven - zijn verbreed en er zijn nieuwe scheuren bijgekomen als gevolg van vijf maanden toegenomen verkeer tijdens de afsluiting van de Melkmarkt in 2020. Bewoners spreken van de ‘Breedstraat als racebaan’ en ‘wild westen op de weg’. Vrachtwagens die niet kunnen manoeuvreren in de smalle straten en drugsrunners die nog even gas geven.

Verkeersborden versus TomTom

Omdat de Melkmarkt onderdeel is van een doorgaande route voor autoverkeer zijn vorig jaar tijdens de sluiting tijdelijke omleidingsroutes door het centrum ingsteld, zoals: eenrichtingsverkeer Dijk en Sint Janstraat; voetgangergebied Melkmarkt en Van Bleiswijkstraat en Zuiderspui en Dijk; vrij parkeren op het Dirck Chinaplein en werd een laad- en losplaats op de Venedie ingesteld. Voor het toenemende verkeer in ‘t Suud, zoals de Zuiderhavendijk, H.J. Schimmelstraat, ‘t Kreupeltje, Drie Groene Eikels, de Zuiderhavendijk en de Breedstraat, was niets geregeld. Met borden werden omleidingen aangegeven, terwijl de TomTom het autoverkeer door de kleine straten van de binnenstad leidt.

‘30.000 Overtredingen’

Bewoners vinden dat er niet genoeg gekeken wordt naar de overlast die de binnenstad ervaart door het toegenomen verkeer. “De Melkmarkt is de belangrijkste Noord-Zuidverbinding in Enkhuizen en deze route gaat over de Melkmarkt. Sluit je de Melkmarkt af dan is het vragen om problemen”, zegt ook bewoner van de Zuiderhavendijk Gerrit Klooster. “In 2017 is onderzocht dat er dagelijkse 4000 auto’s rijden over deze route. Dat was nog vóór de verbreding van de Westfrisiaweg. Men ging er vanuit dat dit aantal zou toenemen na de nieuwe Westfrisiaweg. Ik heb uitgerekend dat metingen voor en na de afsluitingen van de Melkmarkt aangeven dat er over een perode van vijf maanden - tijdens de afsluiting van de Melkmarkt - 30.000 overtredingen zijn gepleegd door verbods- en eenrichtings verkeersborden te negeren.”

Handtekeningen

In de wijk ontbreekt het aan verkeersremmende maatregelen, terwijl diverse straten als gevolg van de afsluiting van de Melkmarkt doorgaande wegen worden in plaats van alleen een straat voor bewonersverkeer. De gemeente zegt niet te kunnen handhaven want boa’s mogen niet optreden tegen gemotoriseerd verkeer. Volgens de gemeente valt de toename van verkeer als gevolg van de afsluiting van de Melkmarkt binnen de toegestane, geldende normen en wegen de onverwachte gevolgen niet op tegen het voordeel. Bewoners zijn het hier niet mee eens en zijn een handtekeningenactie begonnen vóór het openblijven van de Melkmarkt. Jaap de Munnik vraagt bewoners om een mail te sturen naar griffie@gemeenteraad-enkhuizen.nl als zij ook willen dat de Melkmarkt openblijft.

Vrachtverkeer Zuiderhavendijk. Bewoners ervaren overlast door afsluiting Melkmarkt.