‘Huren moeten omlaag, winkeliers hebben jullie een plan voor straks?’

Algemeen
Piet Grapendaal bij zijn voormalige kaasdiscountzaak in de Geelvinckstraat in Castricum.
Piet Grapendaal bij zijn voormalige kaasdiscountzaak in de Geelvinckstraat in Castricum. (Foto: Yvette van der Does)

REGIO - We zetten amper een stap in zijn woonkamer of entrepreneur Piet Grapendaal uit Castricum komt direct ‘to the point’. “Ik wil een oproep doen aan alle pandeigenaren hier in Castricum. Ik wil ze adviseren: geef de huurders van je winkelpanden, die dicht zijn vanwege de coronamaatregelen, huurverlaging.” De doorgewinterde ondernemer twijfelde bij de eerste lockdown vorig jaar geen seconde. Hij kwam zijn huurders dezelfde maand nog tegemoet door de huur te halveren. Hij betaalt daarnaast ook het gas water en elektra voor de winkelruimten. “Mijn huurders moeten wel met een goed plan komen, voor als ze straks weer open gaan.” De voormalige kaasdiscounter van Castricum geeft graag tips.

door Yvette van der Does

Nu de meeste winkels dicht zijn, zie je de straten achteruitgaan. Een vieze stoep, ramen, rommelige etalages. Dat is in de ogen van Grapendaal helemaal niet nodig. “Winkeliers kunnen nog steeds heel veel doen nu ze dicht zijn. Een tip is bijvoorbeeld de etalages. Een etalage kun je makkelijk om de veertien dagen ombouwen. Dan laat je aan voorbijgangers zien wat je in je winkel verkoopt. Maak er ook prijskaarten bij en communiceer hoe consumenten bij jou kunnen bestellen en afhalen. Dan doe je in elk geval iets.”

Verhuurders moeten coulance toepassen

Naast de oproep van Grapendaal aan verhuurders om coulance toe te passen voor de huren doet hij ook een oproep aan de gemeente voor een (tijdelijke) ontheffing op de reclamebelasting. “Laat winkeliers met dat bedrag (500 euro per jaar) een investering doen in andere reclamemiddelen. Veel winkeliers hebben in coronatijd geen geld over om te investeren. Met de ontheffing kunnen ze op een andere manier contact houden met hun klanten. En er is meer te doen. Veeg je straatje voor je winkel schoon. Zet er bijvoorbeeld een bankje neer en biedt je toekomstige klanten een kop koffie of thee aan. Hang een vlag op, plaats borden. Maak het gezellig en blijf ten alle tijden oplossingsgericht bezig!”

Klanten hebben straks meer te besteden

De meeste mensen hebben, juist nu ze nergens heen kunnen, meer te besteden. Als de coronamaatregelen straks worden opgeheven is dat het moment voor een winkelier om toe te slaan. “Maar dan moet je wel je plan klaar hebben liggen”, is het advies van Grapendaal. “Zorg voor een spetterende opening met mooie aanbiedingen.” Daarnaast onderschrijft Grapendaal het belang van verenigen. Niet met ondernemers uit alle windstreken, maar puur lokaal, in je eigen winkelstraat. Als voorbeeld noemt hij alle ondernemers van de Burgemeester Mooijstraat. Laat ze bij elkaar komen en samen een plan maken voor woensdag 3 maart!” Zelf doet hij het met regelmaat met zijn eigen huurders. Bij elkaar komen. Dan nodigt hij ze thuis uit en dan praten ze met elkaar over de toekomst. “Het is voor eenmanszaken gewoon veel moeilijker in deze tijd. Je hebt geen feedback van een hoofdkantoor. Je staat er alleen voor dus moet je samen gaan werken om te overleven.”

Handelsbloed van zijn moeder

Piet Grapendaal, geboren in Uitgeest, nam de groetenwinkel van zijn ouders over toen hij 18 jaar oud was. Hij was in die jaren de jongste detaillist van de Zaanstreek. Door Piets aderen stroomt het handelsbloed van zijn moeder. Zij kon alles verkopen. Moeder Greet liet haar zoon de winkel in Uitgeest runnen en vertrok zelf in de jaren zestig naar de stad. Ze werd topverkoopster bij de Koninklijke Bijenkorf.

De bevlogen detaillist die met pensioen is heeft in Castricum zelf drie winkels gehad, waaronder de succesvolle kaasdiscountzaak in de Geelvinckstraat. In dat kleine winkeltje verkocht hij in drie dagen tijd aan ruim 1000 klanten kaas. Het werd een groot succes. Het pandje is nu van slager Hans Borre (zie foto).

A-Merken zorgden voor cultuuromslag

Toen de supermarkten A-merken begonnen te verkopen kwam er een cultuuromslag. Dit was voor Grapendaal het startschot voor een speciaalzaak aan de Burgemeester Mooijstraat. Samen met zijn huidige partner gaf hij daar jarenlang klanten het gevoel even op ‘planeet kaas’ te zijn. Het bleef daar niet bij, want na het succes van de winkel stapten de Grapendaaltjes over op de kerstpakketten. Tegenwoordig zitten er in de winkel aan de Burgemeester Mooijstraat 32 een outdoor-zaak en een barbier.

Tekst gaat verder onder de foto


Het Kaaswinkeltje Piet Grapendaal in 1998 met reclame voor kerstpakketten. (Foto: aangeleverd)

Stoppen met heffing reclamebelasting

Natuurlijk weet ook Grapendaal wat het is om een crisis door te maken. De pensionado die een groot deel van het jaar te vinden is op zijn zeiljacht, heeft ook met zwaar weer te maken gehad: “Het is voor ondernemers daarom goed om altijd verder te kijken dan je eigen toonbank. Ik vergelijk het met een zeilboot. Je moet altijd naar de horizon kijken, koers houden. Steeds beter leren zeilen en je horizon verbreden.” Grapendaal sluit af waarmee hij begon: “Verhuurders pas alsjeblieft coulance toe, voorkom hiermee leegstand. En huurders maak een plan voor straks en gemeente Castricum stop tijdelijk met heffen van reclamebelastingen.”