Organisatiewijzing Jumbo heeft ook gevolgen voor vestiging Uitgeest

Algemeen
Afbeelding
(Foto: )

Ondanks goede omzet en winsten in coronatijd personeel lokale filialen de dupe

“We willen inspelen op de huidige en toekomstige wensen van klanten, er verdwijnen geen banen en medewerkers worden nog meer in hun kracht gezet.” Dat is de voor de buitenwereld zakelijk ‘opbeurende externe uiting’, maar vooral een zalvende mededeling van Jumbo directie voor het personeel. Het zorgt voor onrust, ook bij medewerkers van de grootgrutter in Uitgeest.

Een werknemer, die beslist anoniem wil blijven: “Het zorgt voor spanning. Dit is krankzinnig. Tijdens deze coronacrisis lopen we ons het vuur uit de schenen. Terwijl andere bedrijven - horeca en veel mkb-bedrijven - dicht zijn of omvallen, draaien we topomzetten. Ik kan er echt niet bij.”

Op zoek naar een andere baan

Bij supermarktketen Jumbo wordt flink gereorganiseerd, waardoor honderden medewerkers hun huidige baan waarschijnlijk kwijtraken. Medewerkers van wie de baan komt te vervallen, mogen solliciteren op een nieuwe functie binnen het bedrijf. Of er evenveel nieuwe functies bijkomen, is nog niet bekendgemaakt. In de ‘nieuwe winkelorganisatie’ vervallen de functies ‘afdelingschef’ en ‘eerste medewerker’. Medewerkers met deze functies worden boventallig verklaard en moeten dus op zoek naar een andere baan bij Jumbo of een functie elders.

Reactie directie

De Jumbo directie laat middels een persbericht weten: “Met deze organisatiewijziging kan Jumbo beter inspelen op de huidige en toekomstige wensen van de klant. We hebben de medewerkers meegenomen in wat de aanpassingen in de praktijk betekenen. De inhoud van een aantal functies zal wel veranderen, waarbij we sterk inzetten op talentontwikkeling. Verder komt een aantal functies te vervallen, waarvoor passende functies in de plaats komen. Medewerkers met een vast contract krijgen voorrang bij het solliciteren op een nieuwe functie.”

Aanpassingen

Jumbo werkt sinds 2018 aan aanpassingen voor een nieuw organisatiemodel voor haar winkels. Een woordvoerder: “We doen dit zorgvuldig en zoveel mogelijk op basis van praktijkonderzoek. We hebben de benodigde tijd genomen om te testen. De nieuwe winkelorganisatie richten we zodanig in, dat iedere medewerker nog beter in staat is om de klantbehoeften te overtreffen. De kerngedachte hierbij is, dat we alle collega’s in de winkel in hun kracht willen zetten, zodat zij met trots en passie het Jumbo DNA voelen én kunnen uitdragen en specialistische vakkennis goed in de praktijk kunnen brengen.”

Maar wat is het Jumbo DNA? De werknemer tot slot: “Het is een gedicteerd iets. Loyaliteit stelt niets meer voor lijkt wel. Tenminste niet vanaf boven naar de werkvloer.” Een klant laat weten: “Als je als familiebedrijf zo met je ‘eigen’ mensen omgaat...”