Ingezonden bericht: Bereid je voor op autorijden in de winter

Algemeen
Afbeelding
(Foto: Stock)

Het is het beste om je voertuig winterklaar te maken voordat de winter toeslaat. Plan bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt voor de banden en bandenspanning van het voertuig, accu, riemen en slangen, radiateur, olie, verlichting, remmen, uitlaatsysteem, verwarming/ontdooier, ruitenwissers en ontstekingssysteem. Houd daarnaast je benzinetank voldoende gevuld, minimaal een halve tank wordt aanbevolen. Afhankelijk van waar je rijdt, kun je overwegen om winterbanden of bandenkettingen te gebruiken. Hierdoor kun je hopelijk ongelukken voorkomen in de winter, die wel veel voorkomen volgens de aanbieders van autoverzekeringen

Rijomstandigheden in de winter, zoals regen, sneeuw en ijs, hebben een grote invloed op de remweg van een voertuig. Het vermogen van de bestuurder om soepel en veilig te stoppen is ernstig beperkt vanwege de verminderde tractie van de banden. Om veilig te kunnen stoppen, moeten de wielen van het voertuig grip behouden door tijdens het rollen in contact te blijven met het wegdek, ook wel ‘roltractie’ genoemd. Bij het omgaan met gladde winterse wegen zijn lagere snelheden, zachtere stops en bochten en grotere volgafstanden de sleutel tot veiligheid. Het wordt aanbevolen dat bestuurders hun snelheid verminderen tot de helft van de aangegeven maximumsnelheid of minder op besneeuwde wegen.

Probeer bovendien tijdens de wintermaanden niet meer kilometers van je banden af te leggen. Als je profieldiepte laag wordt, kan dit ernstige gevolgen hebben op droog wegdek, maar deze effecten worden vermenigvuldigd in natte en besneeuwde omstandigheden. Koop bij twijfel nieuwe banden. De bandenspanning daalt daarnaast meestal in de winter en stijgt in de zomer. Banden met een te lage bandenspanning kunnen ervoor zorgen dat een auto langzamer reageert op het sturen. Elke keer dat de buitentemperatuur tien graden daalt, daalt de luchtdruk in je banden met ongeveer een of twee PSI. Bestuurders moeten hun bandenspanning regelmatig controleren bij koud weer en voldoende lucht toevoegen om de aanbevolen bandenspanning te allen tijde te behouden.

Zand en zout spelen een grote rol bij het veilig houden van wegen. De verspreiding van strooizout voorkomt dat sneeuw en ijs zich aan het wegdek hechten. Daarom wordt zout gewoonlijk vroeg in een storm verspreid om sneeuwophoping te voorkomen en om te helpen bij het verwijderen van sneeuw. In tegenstelling tot zout smelt zand niet en helpt het daarom door grip te bieden op gladde oppervlakken. Zand wordt soms gebruikt wanneer de temperatuur te laag is om zout effectief te laten zijn of bij hogere temperaturen voor onmiddellijke tractie, met name op heuvels, bochten, bruggen, kruispunten en op besneeuwde wegen. 

Voorzichtigheid is geboden wanneer er sneeuwploegen op de wegen zijn, aangezien sneeuwploegen en zout- en zandwagens veel langzamer rijden dan normaal verkeer. Het passeren van een sneeuwploeg kan extreem gevaarlijk zijn, aangezien zichtlijnen en zicht in de buurt van een werkende sneeuwploeg ernstig worden beperkt door opwaaiende sneeuw. Wegen zijn doorgaans koeler in schaduwrijke gebieden en bestuurders kunnen een ander extreem gevaarlijk element tegenkomen dat bekend staat als ‘zwart ijs’. Vertraag altijd je voertuig voor je eigen veiligheid wanneer je onder dit soort omstandigheden schaduwrijke gebieden ziet.