De Stadskapper: “Reservepotje gaat nu op aan vaste lasten”

Algemeen
Edwin de Kwaadsteniet in zijn lege kapsalon.
Edwin de Kwaadsteniet in zijn lege kapsalon. (Foto: EVERT RUIS)

MONNICKENDAM – De stadskapper, Edwin de Kwaadsteniet, had onlangs nog goede hoop de zaak snel weer te kunnen openen. “Maar met de besmettingen die steeds hoger oplopen en de nieuwe Britse variant van het coronavirus was het natuurlijk geen verrassing dat ook mijn deuren gesloten blijven, helaas. Binnen een jaar tijd bijna 16 weken dicht gaat je als ondernemer niet in de koude kleren zitten. De NOW-regeling dekt maar 40 procent van mijn werkelijk gemaakte kosten. Gelukkig heb ik een reservepotje. Ik blijf positief.”

Door Shelley Zuizewind

Dat reservepotje was natuurlijk niet bedoeld om te spenderen aan de loonkosten en de maandelijkse rekeningen zoals gas-,water-, licht. “Omdat we 10 jaar bestaan had ik vorig jaar het idee om de zaak weer eens te gaan verbouwen en restylen. Alles ziet er prima uit hoor, maar je wilt af en toe een nieuw interieur. Tja..dat gaat dus voorlopig even niet door”, vertelt Edwin.

60 procent uit eigen zak

De Kwaadsteniet is blij met de NOW regeling. “Beter iets dan niets”. Maar volgens de kapper weet niet iedereen dat de kosten niet volledig worden vergoed via deze regeling. “Ik heb vijf werknemers, voor 3 krijg ik 40 procent betaald, de overige 60 procent betaal ik uit eigen zak. Voor de andere twee dames die pas een half jaar in dienst zijn krijg ik geen vergoeding. Heel eerlijk; ik ontvang 2500 euro per maand van de overheid. Daar dek ik de kosten niet mee voor vijf werknemers, de hypotheek, gas, water en licht en dan heb ik zelf al maanden geen salaris…Overigens moet ik zeggen dat ik de hulp van branchevereniging ANKO (de kappersbond) heel netjes vindt. Juridische hulp is beschikbaar, indien nodig en ze wijzen ons als kappers op de regelingen die er mogelijk zijn.”

Webshop

Vaste klanten weten Edwin gelukkig nog wel te vinden via de webshop www.stadskapper.nl. “Ik werk sinds enige tijd met Keune. Deze producten die de klanten normaal gesproken na een knipbehandeling aanschaffen kunnen nu gewoon via de webshop worden gekocht. Producten worden via Keune netjes thuis afgeleverd en ik krijg mijn aandeel via Keune uitbetaald. Mensen leven ook erg mee. Dan schieten ze je bijvoorbeeld aan op straat (wel op afstand uiteraard) om je een hart onder de riem te steken, dat is fijn.”

Handen jeuken

De Monnickendammers zijn sowieso positief ingesteld onder deze situatie vindt Edwin. “Ik heb echt het gevoel dat wij als Monnickendammers, en dan heb ik het nu over de collega-winkeliers, de schouders eronder zetten. We hebben een app-groep en proberen elkaar erdoorheen te slepen. Je moet toch wat! Hopelijk kunnen we nadat is gedaan wat moet-deze lockdown- er zo snel mogelijk weer voor zorgen dat we als ondernemers en als stad alles weer op de rit krijgen. Als we het sein krijgen om open te gaan, dan zijn we er klaar voor. Klanten kunnen bellen maar ook online afspraken maken. Onze salon is ruim genoeg om genoeg afstand te bewaren, we hebben een prachtig klimaatsysteem en kunnen werken volgens de richtlijnen van het RIVM. Mijn handen, en ook die van mijn team, jeuken om weer aan de slag te gaan!”

Meer info zie www.stadskapper.nl