Naaldwijker (21) werkt mee aan bijzondere waterstof-racewagen zonder uitstoot

Algemeen
Rowan Heckmanns bij 'zijn' Forze IX.
Rowan Heckmanns bij 'zijn' Forze IX. (Foto: Roel Breure)

Een team van Delftse studenten heeft dinsdag 18 januari hun nieuwe racewagen op waterstof gepresenteerd. De ‘Forze IX’ moet met zijn topsnelheid van 300 kilometer per uur de strijd aangaan met Audi’s en Lamborghini’s op het circuit van Zandvoort, met als enige uitstoot water. De studenten willen definitief de ban breken voor waterstof in de auto-industrie. Naaldwijker Rowan Heckmanns (21) is deel van het ambitieuze team.

Duurzaam racen. Daar draait het uiteindelijk om, zegt Heckmanns: “We willen mensen inspireren om waterstof te omarmen als duurzaam alternatief voor fossiele brandstoffen, en aantonen dat onze auto niet onderdoet voor gangbare racewagens op het circuit.” De auto stoot namelijk alleen water uit, zegt hij: “De waterstof reageert met zuurstof uit de lucht in een brandstofcel, waardoor water ontstaat en elektriciteit wordt opgewekt.” Het team gebruikt deze elektriciteit om de elektromotoren van de auto te laten draaien. Ze hebben met vorige modellen al successen behaald in races op de circuits van Assen en Zandvoort, maar willen met de nieuwe auto een stap hogerop. “Het doel is om met deze auto uiteindelijk mee te doen in de Super GT-klasse op Zandvoort. Echt voor serieuze racewagens, maar een mooie uitdaging voor ons.” 

Unieks

De student Lucht- en Ruimtevaarttechniek is enthousiast over de onthulling: “Het natuurlijk fantastisch om met een gemotiveerd team van studenten aan zoiets unieks te werken.” Zelf is Rowan vooral bezig geweest met de koeling van onderdelen, zoals de elektrische motoren: “Veel van deze onderdelen kunnen echt ontzettend heet worden en hebben ieder een eigen koelsysteem nodig. Ik zorg ervoor dat er voldoende gekoeld wordt en alles goed blijft werken.” 

Uitdaging

De volgende stap voor het team van de Naaldwijker is om de auto verder te testen, zodat deze zo snel mogelijk het circuit op kan. Het is een behoorlijke uitdaging om een complete racewagen te ontwerpen en te bouwen, zegt Heckmanns: “Dit is zo’n ontzettend complexe machine, met allemaal onderdelen die speciaal voor deze auto ontworpen zijn. Niemand bouwt waterstof-racewagens op deze manier, dus we moeten alles zelf uitzoeken en ontwikkelen. Om dan te zien hoe ver je kunt komen als je met z’n allen zo hard werkt is heel gaaf.”