Ariënne Kooter, directievoorzitter van Rabobank Zaanstreek, bij de kick-off in school De Regenboog in Assendelft. (Foto: aangeleverd)

Start Rabo AZ Foodtour bij school De Regenboog

ASSENDELFT - De Rabo AZ Foodtour bereikt dit jaar een mijlpaal: maar liefst 100 schoolklassen hebben zich ingeschreven voor dit interactieve lesprogramma dat is bedoeld voor de groepen 7 en 8 en thema's behandelt als voedsel en gezonde voeding op een even leerzame als ludieke manier. Afgelopen dinsdag was Rabobank Zaanstreek bij RKBS Jenaplanschool de Regenboog in Assendelft voor de aftrap.

Ariënne Kooter, directievoorzitter van Rabobank Zaanstreek, wenste de klassen veel plezier en lichtte het doel en belang van het programma toe. "Kinderen bewust maken van gezonde voeding en een gezonde levensstijl is voor Rabobank als grootste Food & Agri bank ter wereld een belangrijk thema. Door middel van de Rabo AZ Foodtour brengen we dit op een heel aansprekende manier onder de aandacht."

Vloggende leerlingen

Tijdens de Rabo AZ Foodtour duiken leerlingen in thema's als gezond eten, voedselverspilling, etiketten lezen en sportvoeding. De tour bestaat uit negen lessen. De lesstof wordt met filmpjes van AZ-spelers, -trainers en voedingsdeskundigen aan de klas gepresenteerd.

Vervolgens voeren de leerlingen opdrachten uit, vastgelegd in vlogs. Ze kruipen in de huid van een vlogger, maken eigen vlogs en krijgen hulp van niemand minder dan AZ-vlogger Timo Verbruggen. Met de vlogs maken tien klassen kans op een Foodclinic bij AZ. De leerlingen met de allerbeste vlog winnen de ultieme hoofdprijs: het bijwonen van een wedstrijd van AZ.

Lestijd optimaal benutten

"Het maken van vlogs maakt de foodtour voor leerlingen extra interessant", zegt Kim Snelders, lerares bij basisschool De Regenboog. "De Rabo AZ Foodtour is te integreren in het dagelijkse lesprogramma. Zo maken de leerlingen scripts voor de vlogs. Deze opdracht kun je combineren met andere lesstof, zoals taal, spelling en begrijpend lezen. Wij doen met maar liefst vijf klassen mee aan het lesprogramma en de kinderen zijn super enthousiast.'

Volgens Snelders maakt juist de speelse benadering van de thema's de Rabo AZ Foodtour bijzonder: "De kinderen leren op een aantrekkelijke manier veel over voeding. Ze horen vaak welke producten ze vooral niet mogen eten, maar wat is dan wél gezond? Welke gezonde voeding komt uit onze eigen streek en hoe worden deze producten geteeld? Het mooie van de foodtour is ook de samenwerking met GreenPort. Je krijgt hierdoor de kans om met de klas een agrarisch bedrijf te bezoeken. Dat maakt de cirkel in mijn ogen mooi rond."

Op dinsdag 24 maart bezoeken de AZ-sterren alle deelnemende scholen.

 

Meer berichten