‘Is er nog hoop voor Westerkoog?’

Algemeen
Is een verdiepte weg langs de scholen van het speciaal onderwijs wel zo'n goed idee als er straks 12.000 auto's per etmaal overheen rijden?
Is een verdiepte weg langs de scholen van het speciaal onderwijs wel zo'n goed idee als er straks 12.000 auto's per etmaal overheen rijden? Foto: Dirk Karten

KOOG AAN DE ZAAN – ‘Als de hamer valt dan is het besluit genomen!’ Met deze strijdkreet opende  de Stichting Verkeersveilig en Gezond Westerkoog de mailing annex flyer die de bewoners van de wijk Westerkoog afgelopen week in de bus vonden. ‘Die hamer valt dit najaar voor de verkeersveiligheid en gezondheid van de inwoners van Westerkoog. Er wordt dan besloten of de busbrug 24 uur per dag opengaat én hoe de verkeersafwikkeling in onze wijk gerealiseerd wordt.’

In ronkende zinnen roept de stichting op aan de bewoners om nu hun stem te laten horen en de flyer voor het raam te hangen. Het is de zoveelste actie in de afgelopen twintig jaar rond de openstelling van busbrug De Binding en de verkeersveiligheid van de wijk Westerkoog.

MKBA-analyse

Deze keer wordt ingezet op ‘de uitkomsten van een Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse (MKBA)’ die door een bewoner van de wijk is gemaakt. Die heeft gewerkt bij economisch onderzoek- en adviesbureau en is kundig op het gebied van MKBA’s. Het plan van de gemeente om de rondweg aan te passen wordt ‘de slechtst denkbare en meest geldverspillende oplossing’ genoemd.

Niet tegen opening

‘We zijn niet tegen openstelling van de busbrug, wel tegen de afwikkeling van het verkeer via de rondweg’, stelt de stichting. Die opteert voor een ‘betere én stukken goedkopere manier: het verkeer dat van en naar de busbrug gaat via de Westerkoogweg (’de oorspronkelijk geplande en beloofde weg binnendoor’) te laten rijden. Hierbij heeft een verdiepte variant hun voorkeur.

‘Tegendraads’

De stichting doet een oproep aan de Zaanse raadsleden om ‘tegendraads’ te stemmen en de resultaten van hun analyse ter harte te nemen. ‘We vragen om een dwars tegen de huidige politieke gedachte ‘die brug moet hoe dan ook open’ weloverwogen, toekomstbestendige en voor Westerkoog en heel Zaanstad het meest verstandige besluit te durven nemen’, aldus de stichting.

De gemeente heeft vorig jaar nog inspraakrondes gehouden om de mening te peilen van de wijkbewoners. Jammer is wel weer dat zelfs hele makkelijk te realiseren ideeën nog niet zijn uitgevoerd. Zoals spiegels aan lantaarnpalen op onveilige locaties op de rondweg. Zoals bijvoorbeeld als je de Cacaomolen uit rijdt en het verkeer dat van links komt slecht kunt zien. De gemeente kan zich toch niet verschuilen achter corona of hoge kosten om dit soort simpele oplossingen niet uit te voeren. Als ze willen dat de bewoners meepraten, moet je ook laten zien wat met de ideeën die makkelijk uitvoerbaar zijn te doen.

De actievoerders vinden dat er onvoldoende gekeken wordt naar zaken die voor de maatschappij soms nog meer van belang zijn. Zoals bij het project ‘busbrug’ geldt voor het milieu (bomen, luchtvervuiling), de gezondheid, de leefbaarheid en duurzaamheid. Het vergelijken van deze aspecten wordt in een MKBA in dezelfde eenheid (euro’s) uitgedrukt. Zodoende krijgen waarden een vergelijkbare en objectieve plaats in de besluitvorming. En draait het niet om ‘wat is de goedkoopste oplossing?’

Hoop?

Een tikje dramatisch klinkt in de oproep ‘is er dus nog hoop voor onze woonwijk?’ Nou, die is er volop. Want bij het spreken van wijkbewoners is er veel tevredenheid te horen. Westerkoog is en blijft een gewilde wijk om te wonen getuige bijvoorbeeld de snelheid waarmee koopwoningen van eigenaar wisselen. Tegelijk is het ook een stichting die absoluut het beste met de wijk op voor heeft. Want het wil dat ‘Westerkoog een woonwijk is waar rechts voorrang heeft, waar geen sluipverkeer komt en waar het fijn wonen is.’

De vraag is alleen of hun MKBA-analyse en idee van een verdiepte weg dwars door de wijk anno 2020 wel zo’n goede oplossing is. Want op het moment dat het plan (tientallen jaren geleden) werd gepresenteerd, waren er nog geen scholen die nu pal aan de doorgaande weg komen te liggen. Als de weg er komt om de rondweg te ontlasten, betekent het niet alleen het vertrekt van de Prinsenstichting. Ook de schoolpleinen van de speciale kinderopvang worden dan getrakteerd op uitlaatgassen van de - door de gemeente in de toekomst geplande 12.000 auto’s - die dagelijks door de woonwijk gaan rijden. De verdiepte weg mag misschien de goedkoopste oplossing zijn, of dat de meest gezonde variant voor de (jonge) scholier is, is nog maar de vraag. 

Wordt (ongetwijfeld) vervolgd.

De nieuwe rotonde ligt er al een tijdje. Vanaf dit punt moet de rondweg linksaf een 50 km/uur zone worden en rechtsaf 30 km/uur.
De groenstrook en het fietspad moeten wijken voor een verdiepte doorgangsweg als het aan de stichting ligt.
Links de scholen waar nu de kinderen ook een speelplek hebben.
De Prinsenstichting moet wijken voor de doorgaande weg.