Het kan verkeren in Westzaan - Verkeersveiligheid belangrijk thema eerste Zaanse verkiezingsdebat 2018

Nieuws
(Foto: Fred Erenberg)
(Foto: Fred Erenberg) rodi.nl

WESTZAAN - De gemeenteraadsverkiezingen naderen en politieke partijen staan in de campagnestand. Woensdag 21 maart kunnen Zaankanters weer hun stem uitbrengen op de lokale partij van hun keuze. Op initiatief van Dorpscontact Westzaan werd maandagavond 5 februari in ‘t Reght Huys het eerste Zaanse lijsttrekkersdebat gehouden onder leiding van Rick van der Made. Aanwezigen bespraken deze avond een belangrijk knelpunt, namelijk dat van de verkeersveiligheid, een thema dat in Westzaan al geruime tijd voor veel onvrede zorgt. Ook werd gesproken over de luchtkwaliteit, het openbaar vervoer en het behoud van sport en cultuur in het dorp.

Door de redactie vanuit Zaanschap in Westzaan
Er zijn meerdere routes van Westzaan en Assendelft naar Zaandam en vice versa. Zo kan het gemotoriseerde verkeer via het industriegebied in Zaandam-Zuidwest, Zuideinde en de J.J. Allanstraat in het dorpscentrum van Westzaan komen. Ook de Provincialeweg is een mogelijkheid, maar dan moeten mensen wel het spoor over. Een andere optie is via de Houtveldweg in Zaandam over busbrug De Binding. Vanzelfsprekend kiest het verkeer de snelste route. Bij de Provincialeweg staat het in de spits vaak vast doordat de spoorbomen regelmatig naar beneden gaan. Bovendien is de busbrug in de spits (tussen 7.00 en 9.00 uur en tussen 16.00 en 18.00 uur) gesloten voor personenvervoer. Het vrachtverkeer mag sowieso geen gebruik maken van deze brug. Door deze beperkingen rijden nu veel mensen via Zuideinde en de J.J. Allanstraat naar Zaandam-Zuidwest, een route die veelal een half uur langer duurt dan de snelste route.
Veiligheid en leefbaarheid
Rick van der Made vat samen wat de dertien lijsttrekkers over het verkeersveiligheidsthema naar voren brachten. “Ze waren het allemaal met elkaar eens dat er wat aan de verkeersveiligheid moet gebeuren. Het verschil zit echter in de manier waarop en de snelheid waarmee.” De gemeente Zaanstad heeft onderzoek laten uitvoeren naar de gevolgen voor de veiligheid en leefbaarheid als busbrug De Binding volledig opengaat. Naar schatting zou dat volgens dit onderzoek op zijn vroegst begin 2020 kunnen. Van der Made: “Sommige partijen wilden dat sneller. Anderen vonden dat wanneer de busbrug geheel wordt opengesteld, je in het omliggende gebied verkeersonveiligheden creëert, in het bijzonder voor de fietsers.” Het probleem zou zich dan van Westzaan naar Koog aan de Zaan verplaatsen.
Tijdens het debat ging het ook over de maximumsnelheid bij Zuideinde en de J.J. Allanstraat. Die is op sommige stukken 30 en op andere gedeelten 50. “Daar wordt in de ochtend- en avondspits niet gehandhaafd door de politie. Alle opties voor een oplossing stonden open. Beweegbare palen, het creëren van een dertigkilometerzone, handhaven met camera’s door nummerborden te scannen en overtreders te bekeuren.”
Conclusie en discussie
“De conclusie van de avond was: bewoners, kom zelf met oplossingen! Ga met elkaar in overleg en ga daarna naar de gemeente.” Meediscussiëren? Dat kan onder andere bij Verkeerscommissie Westzaan, per e-mail, via: verkeerscommissiewestzaan@gmail.com. Meer informatie over dit onderwerp en de andere onderwerpen is te vinden op www.zaanstad.nl en uiteraard staan de speerpunten in het verkiezingsprogramma van de lokale partijen. Facebook-pagina Dorps Contact Westzaan toont een video van het eerste lijsttrekkersdebat in ‘t Reght Huys.

(Foto: Fred Erenberg)
(Foto: Fred Erenberg)