Einde van een tijdperk in zicht

Algemeen
Het dieselhart van de Hempont, gebouwd in 1964.
Het dieselhart van de Hempont, gebouwd in 1964. (Foto: Dirk Karten)

ZAANSTREEK – De dieselwalm beneemt je vooral op warme dagen bijna de adem. En als het wegdek nat is, is een schuiver op de klep zo gemaakt: de veerboten over het Noordzeekanaal. Het einde van deze overzetveren is echter in zicht. Als het goed is, wordt de eerste nieuwe pont komende zomer in gebruik genomen.

Dan is tevens het dieseltijdperk definitief voorbij. De, in 1964 door de Amsterdamse Droogdok Maatschappij gebouwde, veerboten worden vervangen door elektrisch voortgedreven exemplaren. De gemeente Amsterdam laat de nieuwe generatie ponten bouwen die hybride aandrijving hebben. Door het gebruik van aluminium is ook het onderhoud simpeler en goedkoper. Bedoeling is vijf exemplaren te bouwen.

Wie bij het zien van de foto’s denkt ‘he, dat type ken ik’, klopt. Vanaf 2016 wordt er al met deze pont over het Amsterdamse IJ gevaren. De pontveren over het Noordzeekanaal zijn echter van grotere omvang. De IJpont vervoert over het algemeen voetgangers en klein verkeer terwijl het Noordzeekanaal een alternatief moet bieden voor vervoer dat niet door de tunnels kan of mag.

De nieuwe ponten worden als Hempont (909 en 913), Buitenhuizerpont (910 en 914) en  Velserpont (911 en 912) geleidelijk in de vaart genomen.

Ook DAF-techniek wordt nog gebruikt in de huidige machinekamer.
Iets met 'achterhaalde manier van communicatie'...?
De nieuwe hybride veerpont die deze zomer moet gaan varen over het Noordzeekanaal.