Zero Emissie Zones voor vrachtvoertuigen in kernwinkelgebieden Zaanstad

Algemeen
Zaanstad wil haar inwoners 'verleiden' om vaker te lopen, de fiets of het openbaar vervoer te gebruiken.
Zaanstad wil haar inwoners 'verleiden' om vaker te lopen, de fiets of het openbaar vervoer te gebruiken. (Foto: aangeleverd)

ZAANSTREEK - De gemeente Zaanstad heeft de blauwdruk voor een bereikbaar en leefbaar Zaanstad, waarin wordt gebouwd aan een toekomst waar schone en slimme mobiliteit een grote rol speelt, vastgelegd in Het Zaans Mobiliteitsplan 2040. Het college van B&W heeft het Mobiliteitsplan aan de gemeenteraad voorgelegd en vraagt hen het plan vast te stellen.

Zaans Mobiliteitsplan 2040 blauwdruk voor bereikbaar en leefbaar Zaanstad

Met het Zaans Mobiliteitsplan wordt een toekomstbeeld geschetst voor de komende 20 jaar. De visie richt zich op een integrale aanpak door verbanden te leggen met andere bestuurlijke opgaven van de gemeente. Dit betekent dat er bij de totstandkoming van plannen en ontwikkeling voor bouwen en wonen in Zaanstad altijd gekeken wordt naar mobiliteit, bereikbaarheid en de inrichting van de openbare ruimte.

Hoofdkeuzes

Het ontwerp Mobiliteitsplan bestaat uit twaalf hoofdkeuzes. Zoals: Keuzevrijheid is de basis, maar we verleiden wel. Iedere inwoner heeft de keuzevrijheid voor een vervoersmiddel maar er is een andere balans nodig: Zaanstad verleidt haar inwoners om vaker te lopen, de fiets of het openbaar vervoer te gebruiken.

Ruim baan voor fietsen en lopen. Meer inzet op veilige en directe fietsvoorzieningen met minder last van obstakels en het creëren van aantrekkelijke fietsroutes en looproutes, bijvoorbeeld naar het openbaar vervoer. Beschikbaarheid van goede fietsenstallingen is ook een belangrijk onderdeel.

Zaanse ‘ladder’

De Zaanse ‘ladder’ als hoofdstructuur voor het openbaar vervoer en fiets. Het spoor vormt een belangrijke Noord-Zuidas door de gemeente. Maar daarnaast willen we een tweede, oostelijke as met snel en frequent openbaar vervoer en sterke fietsverbindingen tussen Amsterdam-Noord, de Achtersluispolder, Centrum Oost en Kogerveldwijk.

Ook worden de knooppunten besproken om de verschillende vormen van vervoer samen te laten komen en het versterken van de hoofdwegenstructuur voor de (vracht)auto. Zoals de Thorbeckeweg (in de toekomst een nieuwe aansluiting op Poelenburg) en de A8-A9. Daarmee wordt de hoofdstructuur versterkt zodat de N203 en de Wibautas op termijn als stads- of dorpsboulevard ingericht kunnen worden: aantrekkelijker en beter over te steken.

Schakel met Amsterdam

Het duurzaam verbinden van Zaanstad en Amsterdam is eveneens een punt. De Achtersluispolder en het Hembrugterrein vormen daarin een belangrijke schakel. Er wordt gesproken over snelle en betere verbindingen met Amsterdam-Noord, - Centrum en - Sloterdijk met openbaar vervoer, fiets en over water.

Het versterken van de kernen met levendige stads- en dorpserven moet mogelijk zijn door meer ruimte voor duurzamer vervoer. Aantrekkelijke looproutes en het stimuleren van parkeren op afstand, ook van touringcars, moet mogelijk worden door inzet van shuttlebus of boot.

Diesel uit de binnenstad

Daarnaast zet Zaanstad in op ‘Zero Emissie Zones’ voor bestel- en vrachtvoertuigen in de kernwinkelgebieden van Zaanstad. Oftewel: exit voor de vervuilende (bedrijfs)diesel. Als alternatief wordt gedacht samen met bedrijven te werken aan hubs voor stadslogistiek en het vervoer over water. De Zaan en overige vaarwegen beter gebruiken komt ook ter sprake in het plan.

De afgelopen anderhalf jaar is gewerkt aan het Zaans Mobiliteitsplan waarbij ook de mening van inwoners, ondernemers, andere overheden zoals de Vervoerregio, Provincie Noord-Holland en onze buurgemeenten en hun samenwerkingspartners zoals Fietsersbond, Rover en de NS hebben meegekeken en meegedacht. “Het Mobiliteitsplan zit heel goed in elkaar en kijkt verder dan de komende jaren. Ik ben enorm trots op het plan dat tot stand is gekomen door vele betrokken inwoners, raadsleden en samenwerkingspartners. Dat dit plan zo ver vooruit kijkt, is echt in het belang van Zaanstad”, zegt wethouder Slegers.

Vervolg

Medio mei bespreekt de gemeenteraad het Mobiliteitsplan en eind mei wordt een besluit genomen. Het Zaans Mobiliteitsplan is digitaal beschikbaar op https://mobiliteitsplan.zaanstad.nl/

De Zaanse 'ladder' als hoofdstructuur voor het openbaar vervoer en fiets.