BIZ Stadshart Zaandam komt met Plan van Aanpak tegen leegstand

Zakelijk
De winkelstraten worden steeds leger, zowel qua bezoekersaantal als winkels.
De winkelstraten worden steeds leger, zowel qua bezoekersaantal als winkels. (Foto: Dirk Karten)

ZAANDAM - “In Zaandam stond oktober vorig jaar bijna twaalf procent van de verkooppunten (38 winkels, horecabedrijven en dienstverleners) leeg. In januari 2022 is dat naar verwachting toegenomen tot bijna zestien procent”, aldus Citymanager Paul van Nobelen. Om dit noodlottige tij te keren heeft het bestuur van de BIZ (Bedrijfs Investerings Zone) Stadshart Zaandam drie speerpunten gedefinieerd om het stadshart van Zaandam aantrekkelijker te maken voor bewoners, bezoekers, ondernemers en vastgoed ontwikkelaars. “Uiteindelijk zijn zij diegenen die het Stadshart vormgeven”, aldus het bestuur. 

Er vielen al de nodige gaten in de stad; Athletes Foot, Sneakerz, Footlocker, Mediamarkt en D-Reizen zijn onder meer weg. Het Planbureau voor de Leefomgeving presenteerde afgelopen december een rapportage over de impact van de corona lockdown op de binnensteden. De overheidsorganisatie verwacht dat de leegstand in de Nederlandse winkelgebieden groeit.

Speerpunten

De BIZ Stadshart Zaandam komt met drie speerpunten, te weten: 

Kunst in de etalage. Er zijn gesprekken met vastgoedeigenaars om de leegstaande panden te sieren met kunst of pop-up oplossingen. In samenwerking met ArtZaanstad is er een concept ontwikkeld dat kan zorgen voor mooie etalages.

Groenvoorziening in het Stadshart. Het fleurig aankleden van het Stadshart is een activiteit die in het BIZ-plan 2021 staat. De gesprekken met de gemeente Zaanstad lopen om te kijken waar de geplande groenvoorziening geplaatst kunnen worden. 

‘Morgen in Zaandam’. Een project om een beeld te vormen van het winkelgebied na de corona-crisis. Er wordt veel meer online gekocht, bezoekersaantallen lopen al een paar jaar terug. Het aanbod van het Stadshart Zaandam moet zich meer onderscheiden van steden als Haarlem, Amsterdam en Alkmaar. Het plan moet zorgen dat het koperspubliek straks een aantrekkelijk centrum van Zaandam blijft tegenkomen. Een plek om te verblijven, winkelen, wonen én beleven. 

Basis

“Met het resultaat van dit project hebben we een goede basis gelegd voor een heldere marketingstrategie. Samen met huidige bezoekers en bewoners. Samen met ondernemers. Samen met pandeigenaren. En samen met de gemeente Zaanstad. Samen maken we een plan om bezoekers en bewoners aan te trekken, omdat het Stadshart Zaandam ze echt iets te bieden heeft”, aldus het BIZ-bestuur.

Over onder meer bovenstaand onderwerp wordt er dinsdag 25 mei vanaf 18.00 uur door de ondernemers online vergaderd. Wie meer wil weten over het Stadshart, of meedoen met het Morgen in Zaandam-project kan een mailtje te sturen naar info@stadshartzaandam.nl

Winkelen anno 2021: met je mondkapje op wachten voor de deur tot je naar binnen mag. De lockdown maatregelen zorgen voor nieuw koopgedrag waarbij de aankoop - al dan niet gedwongen- naar online bestellen verschuift.