Beeld ultiem tot zijn recht laten komen

Algemeen
Ton heeft ondertussen wel vijf verschillende drones om mee aan het werk te gaan.
Ton heeft ondertussen wel vijf verschillende drones om mee aan het werk te gaan. (Foto: Ton Lentz)

ZAANDAM - Innovatie en vernieuwing. Zaandammer Ton Lentz (1958), allround fotograaf, liep tegen grenzen aan. Beeld maken aan de grond en onder water was niet genoeg. Hij wilde meer. Tien jaar geleden stortte hij zich daarom op drones, oftewel kleine onbemande vliegtuigjes. “Toen in opkomst, verschrikkelijk duur en vooral risicovol. De camera’s werden op afstand bediend met transportbandjes. Mijn Nikon camera hing aan de drone. Zo ging hij de lucht in.”

Door Susan Rozemeijer

Voor een reclamespotje serveerde de drone een hamburger

“Tegenwoordig zijn de drones geavanceerder. Je kunt het zo gek niet bedenken of het kan”, stelt Lentz. Inmiddels is hij dronepiloot. Vijf DJI-drones heeft hij, met verwisselbare lenzen, een warmtecamera en de meest ‘zware vergunning om te mogen vliegen’. Zo heb ik ontheffing om inspectievluchten te doen, en ik mag een object van dichtbij benaderen.

“Twee van mijn drones zijn operationeel en hebben een eigen Nederlands kenteken”. Met de andere doet hij trucjes en leert geeft hij les aan mensen die meer willen weten over het hanteren van drones. Hij laat zijn drones vliegen tot 120 meter hoogte. Ter vergelijking: trauma- en politiehelikopters vliegen 150 meter hoog tenzij ze moeten landen. “Wij mogen alleen op zicht vliegen. Vanaf het punt waar ik sta mag ik de drone 500 meter van me vandaan laten vliegen. Mijn drones zijn goed te gebruiken voor politie, media- en brandweerdiensten. Denk aan een snel overzicht door het lokaliseren van de brandhaard in een woning met een hittebestendige drone of een verkeersongeluk”. Lentz heeft prachtige foto’s van de gerenoveerde Wilhelminasluis en de naastgelegen Wilhelminabrug en Beatrixbrug in het centrum van Zaandam gemaakt.

Tekst gaat verder onder foto


Een van de prachtige drone shots gemaakt door Ton Lentz. (Foto: Ton Lentz)

Waar een dronepiloot voorheen zijn vlucht diende aan te melden bij de verkeerstoren van Schiphol is het voor de nu gecertificeerde piloten makkelijker gemaakt. “Al die vluchtschema’s, het werd een chaos. Schiphol dacht echt: wat moeten we met al die drones?! Vandaar nu ook de 500 meter zicht vluchten”.

Lentz maakt foto’s en films voor productiebedrijven, maar ook gemeenten, bedrijven en organisaties. Denk aan beelden en films van festivals, landschappen, steden, maar ook inspectievluchten bij windmolens. Met zijn bedrijf Drone-Eye.nl is hij werkzaam door heel Nederland. “Deze week ben ik in Limburg voor de waterschappen. Bruggen en wegenbouw, maar ook een windmolenpark in aanbouw. Ik fotografeer en film vanaf dat er alleen nog gras te zien was totdat de molens volledig af zijn”. Bijzonder is ook zijn medewerking aan een promotiespotje van Mc Donalds. “Met een drone serveerde ik een hamburger aan mensen op een gefabriceerd onbewoond eiland bij Edam”.

“Drones zijn leuk speelgoed. Het is aantrekkelijk om met techniek te werken en de meest mooie beelden te maken”. Beelden vanuit de lucht zijn hot, zegt hij. Lentz werkt vaak samen met een cameraman. “Als team produceren we van a-z een video. Mensen hebben het niet altijd door, stelt hij, maar drones worden voor veel promotiecampagnes gebruikt”. Tijdens festivals wordt in een team van vier mensen (beveiligers) gewerkt. Veiligheid gaat voor alles. Ook met fotografie-opdrachten wil hij beeld altijd ultiem tot zijn recht laten komen. “Zo doe ik aan onderwaterfotografie en ben ik twee keer als sportfotograaf naar de Olympische Spelen geweest. Het moet vernieuwend zijn. Ik ga altijd voor kwaliteit, of ik nu op de grond, in het water of in de lucht werk. Soms zijn de omstandigheden er niet naar om kwalitatief goede films en beelden te maken”, zegt hij stellig. “Denk aan regenwater dat op de lens spat. Onder zulke weersomstandigheden heeft het geen zin om te vliegen. Maar dit geldt ook als je filmt met behulp van een helikopter of vliegtuigje. Bij wind hangt de camera bijvoorbeeld vaak scheef”.