Pitchkoning Patrick van Gils leert ondernemers stap naar voren te doen

Algemeen
 De VIP-methode met succes toegepast bij de bekendste VIP van Nederland; koningin Maxima.
De VIP-methode met succes toegepast bij de bekendste VIP van Nederland; koningin Maxima. (Foto: aangeleverd)

ZAANDAM - Hij had op de basisschool een bloedhekel aan spreekbeurten en is nu de Pitchkoning van Nederland: Patrick van Gils. De schroom om zijn stem te gebruiken verdween toen hij al op z’n 13e achter de microfoon kroop van het lokale radiostation in zijn geboorteplaats Halfweg. Een rijke leerschool wat hem enthousiast maakte marketing en communicatie te gaan studeren. Zo klom hij op tot woordvoerder/hoofd marketing & communicatie van A-merken als McDonald’s, , de Makro en Studio 100. Om vervolgens op z’n 46e keihard op straat te staan. Onder het motto ‘ik ben zelf een A-merk’ is hij nu succesvol pitchtrainer, TOPspreker, presentatiecoach en ambassadeurmaker.

Pitchen is praten met resultaat voor ogen

“De titel Pitchkoning van Nederland’ heb ik mezelf niet gegeven. Die kreeg ik van mijn deelnemers”, lacht Patrick van Gils (53). Hij mag dan nu met zijn eigen bedrijf TOPpresentaties succesvol MKB-ondernemers en hun medewerkers, ZZP’ers, starters en aanstaande zelfstandig ondernemers leren pitchen, presenteren en profileren, de Zaanse ondernemer had het best moeilijk toen zijn laatste werkgever Makro hem (en nog 300 man) in 2014 de laan uit stuurde. “Het tikte er toch hard in. Want: daar stond ik op m’n 46e op straat. Wat ging ik doen met m’n werkzame leven?”

Weg podiumvrees

Al snel kwam het besef ‘wat achter je ligt, bepaalt je waarde’. “Ik heb meer dan 100.000 uur ervaring in communicatie, presentatie en pitchen. Heb gewerkt voor de grootste A-merken van ons land. Ook al verloor ik mijn loondienstbaan en was daardoor uit het lood geslagen, tegelijk groeide het besef ‘ik mag mezelf waardevol voelen’. Ik had zoveel geleerd in de praktijk. Zoveel directeuren, managers, collega’s van hun podiumvrees afgeholpen en geholpen met een overtuigende presentatie of krachtige pitch. Zelfs CEO’s stonden met knikkende knieën bij de voorbereiding; dat verbaaste me altijd. Iedereen vindt spreken in het openbaar ‘een ding’. Waarom zou ik al die kennis niet benutten en mijn eigen bedrijf beginnen?”, vertelt Patrick.

‘Pak je podium!’

Zo bracht de sympathieke coach zijn eigen motto ‘Pak je podium!’ in de praktijk en begon TOPpresentaties. Met – betaalbare – trainingen in onder meer personal branding, leren pitchen en vol zelfvertrouwen spreken in het openbaar.


Zeepkistje als metafoor. (Foto: Marco De Swart)

“De betiteling ‘top’ komt uit de feedback die ik kreeg op mijn presentaties. ‘Patrick deed het weer top!’ hoorde ik vaak. Er zit bovendien energie in het woord. Dat heb je ook nodig in wat ik aanbied in mijn trainingen: mensen een stap naar voren laten maken.”

Zeepkistje als metafoor

De pitchexpert geeft het ook eerlijk toe, een eigen bedrijf beginnen als je bijna vijftig bent en met nul klanten vond hij doodsbenauwd.

“Ik was jaren het gezicht van andere A-merk bedrijven, nu van mijn eigen toko. Tegelijk sta ik graag met m’n ‘poten in de klei’. Houd van praktisch en direct toepasbaar. Dat willen mijn klanten ook. Ik ben gepokt en gemazeld in de praktijk en ben ook op m’n bek gegaan. Ik weet hoe dat voelt en ken de valkuilen. Mijn eigen (zakelijke) levensverhaal benut ik nu in mijn trainingen; mensen vinden juist dat inspirerend, ontdekte ik. Het zeepkistje gebruik ik als metafoor. Vroeger ging iemand die de mensen wilde toespreken daarop staan. Nu staat het voor; pak je podium! Neem je ruimte in. Wees trots op wie je bent en wat je doet. Je bent je eigen A-merk!”

Helder verhaal

Toegegeven, als je met Patrick praat, word je vanzelf enthousiast. Hij is energiek zonder overdrijving of door te schieten in ‘Tsjakkaaaa-gedrag.’ Als trainer heeft hij het aanstekelijke vermogen binnen korte tijd je energieniveau danig op te krikken. Een uurtje Patrick interviewen en je stapt de deur uit met het gevoel ‘gas erop!’ Met zijn bedrijf TOPpresentaties heeft hij een helder verhaal ontwikkeld om ondernemers en professionals van hun spreekangst af te helpen en te helpen met een glashelder verhaal waar je meer impact mee maakt. Want laten we eerlijk zijn, negen van de tien mensen willen niet de ‘troepen toespreken’. Terwijl je daar als entrepreneur niet aan ontkomt. Je moet jezelf kunnen presenteren. Je ‘verhaal’ kort en krachtig kunnen vertellen. Pitchen.

VIP-methode

Patrick: “Pitchen is praten met resultaat voor ogen. Veel mensen praten doelloos en zonder impact. Praten met resultaten! Ik heb daarvoor de VIP-methode ontwikkeld. De V staat voor Verbinding. Met je publiek. Met je zelfvertrouwen. De I staat voor Interactie. Als je op dat podium staat, moet het geen monoloog zijn. Betrek je publiek bij je boodschap. Laat ze meedenken. Voel de energie stromen. De vibe. Dat is het onderscheidend element in je presentatie. Niet ‘wat’ je zegt; maar ‘hoe’ je het brengt. Tegelijk geef ik tips om de controle niet kwijt te raken. De P staat voor maken. Wat is de personal touch en overtuiging in je verhaal? In je authenticiteit ben je op je mooist op het podium.”


Pak dat podium! 

Wie zo ‘gewapend’ met de juiste kennis en technieken achter het spreekgestoelte stapt, brengt zijn verhaal pas echt goed over.

“Toch gaat het niet alleen om techniek. Het is de laag van mens tot mens waardoor je echt contact maakt”, zegt Patrick een tikje cryptisch. Tot zijn eigen verwondering heeft hij, als ‘pitchkoning’ zelfs een uur lang een training mogen geven voor Koningin Máxima. “Samen met 100 ondernemers en professionals. En ook zij ervoer de verbinding, interactie en personal touch. De VIP-methode met succes toegepast bij de bekendste VIP van Nederland; de koningin.”

Tips van de Pitchkoning

Het is natuurlijk mooi als de Pitchkoning van Nederland tips geeft om jezelf goed en met zelfvertrouwen voor een groep te presenteren. Drie tips:

“Eerste tip is ook een valkuil; te weinig tijd nemen om je voor te bereiden. Je bent pas klaar met de voorbereiding als je denkt ‘nu ben ik blij om het echt te willen vertellen!’

Tweede tip: Durf los te komen. Neem je ruimte in. Blijf niet op één plek. Loop door de zaal. Beweeg.

Derde tip: maak geen Powerpoint. De ‘power’ en ‘to the point’ zijn, zit allemaal al in jezelf. Bovendien bevatten de sheets vaak veel te veel informatie. En: je staat ongemerkt met je rug naar het publiek.

Vierde tip (bonus): Gebruik tastbare voorwerpen. Het zijn de schatten uit je persoonlijke schatkist. Ze ondersteunen het verhaal uit ’t hart te brengen. Zo gebruik ik, naast de zeepkist, een oude transistorradio als ik vertel over mijn start bij de lokale radio. Om de ander bewust te maken wat hij uitzendt en uitstraalt. Voordeel: hij ‘doet’ het altijd terwijl je dat maar moet afwachten van je PowerPointpresentatie.”

Live-dag Pitchen & Presenteren

Stilzitten is er voor Patrick van Gils niet bij. Ook niet toen corona fysieke bijeenkomsten onmogelijk maakte. Zo staat er op vrijdag 5 en zaterdag 6 november de jaarlijkse ‘Livedag’ in de Stoomhal in Wormer op het programma waar je jezelf en je bedrijf overtuigend leert pitchen en presenteren. Met meer zichtbaarheid als resultaat. Aan deze dag kun je kosteloos deelnemen na het volgen van zijn onlinetraining. Deelnemers aan de coronaproof online trainingen kunnen dan elkaar fysiek ontmoeten.


Ben je er dit jaar bij in De Stoomhal? 

Gratis e-book

Voor iedere lezer van dit artikel heeft Patrick een waardevol kadootje. Zijn e-book PITCH! Met 27 tips en mindsets voor een korte en krachtige pitch. 

Zie ook hiervoor: www.toppresentaties.nl

Op 5 en 6 november staat de jaarlijkse ‘Livedag’ in de Stoomhal in Wormer op het programma waar je jezelf en je bedrijf overtuigend leert pitchen en presenteren.
Pak je podium  en stap op de zeepkist om de troepen toe te spreken!