'Maatschappelijke Beursvloer succesvol en gegroeid' - 'Samen de Zaanse samenleving sterker maken'

  Nieuws
Vertegenwoordigers van bedrijven en maatschappelijke organisaties druk in gesprek om elkaar te helpen. (Foto: Fred Wolf)
Vertegenwoordigers van bedrijven en maatschappelijke organisaties druk in gesprek om elkaar te helpen. (Foto: Fred Wolf) (rodi.nl)

ZAANDAM - In Lab-44 in Zaandam vond vrijdag 19 oktober voor de vijfde keer de Zaanse Beursvloer plaats. Een initiatief van De Zaanse Uitdaging, waarbij het idee is dat maatschappelijke organisaties en bedrijven, zonder dat er geld aan te pas komt, iets voor elkaar doen. Met 67 matches en een waarde van 240.000 euro verliep de Zaanse Beursvloer ook dit jaar beter dan de vorige editie. "Steeds meer Zaanse bedrijven en maatschappelijke initiatieven raken via onze organisatie verbonden", zegt manager en initiatiefnemer Bas Husslage. "Met gesloten beurs, via mankracht, materialen en kennis."


"Het was een vrolijke, energieke drukte afgelopen vrijdagmiddag in restaurant Lab-44 op het Hembrugterrein", blikt Husslage terug, "een thuiswedstrijd voor ondernemer en restauranteigenaar Paul Riteco. Hij praatte de beursvloer anderhalf uur lang aan elkaar. Al snel liepen de eerste mensen met een rode slinger om hun nek rond. Een teken dat zij bij de tafel van Zaannotarissen een matchformulier hadden ingevuld.

"De gesloten matches zijn zeer uiteenlopend", vertelt Husslage, "zoals allerlei workshops, website-, financiële en communicatieadviezen, maar ook bijvoorbeeld kerstpakketten. En pannenkoeken met een drankje bij De Kraai op de Zaanse Schans voor 25 vrijwilligers van Humanitas. Of wat te denken van de Rabobank en Rock the Kasbah, die samen nieuwkomers aan het werk gaan helpen. Ook Rodi Media draagt een steentje bij, met publiciteit en een workshop redactie aanleveren." De redactie van de uitgever sloot zes deals met maatschappelijke organisaties af. 

Opvallende outfits


Verschillende organisaties grepen hun kans door zich opvallend uit te dossen, zoals Buurthuis De Lorzie uit Wormerveer. Zij kwamen met gouden glitterhoedjes en bijpassende blauwe glitterpakken. Ook waren vier medewerkers van de Rabobank present in Rabo-kleding. Twee vrijwilligers van Stichting Present droegen opvallende hesjes met het logo. Husslage: "We willen meer die kant op met de beursvloer. In die zin dat maatschappelijke initiatieven en bedrijven elkaars aandacht moeten grijpen. Dat kan op heel veel verschillende manieren."

Opvallend waren twee grote matches op het vlak van duurzame energie door Soft. Zowel Sporthal De Struijck in Zaandam als Kinderboerderij Rooswijk in Zaandijk maakten een match ter waarde van maar liefst 100.000 euro. Het gaat om een bedrag met een looptijd van vijftien jaar, gebaseerd op zonne-energie. De financiële energiebesparing wordt geïnvesteerd in verduurzaming van de sporthal en de kinderboerderij.

Belangrijke thema's


Binnen uiteenlopende maatschappelijke thema's zijn matches gesloten, waaronder eenzaamheid, minimasituaties, ouderen, culturele verbondenheid, scholing, jongeren. Husslage: "Een mooi voorbeeld is steun voor vijftien blinden en slechtzienden die elkaar graag wekelijks ontmoeten en een gratis ruimte zoeken, maar ook Stichting Present. Zij zorgen ervoor dat er bij kwetsbaren in de samenleving geklust wordt. Opvallend ook was hulp aan mensen in minimasituaties, via Stichting Ondersteuning Zaanstreek Waterland, Buurtgezinnen en De Zaanse Springplank.

"Niet alleen waren er veel meer aanwezigen dan in 2017 en haalden we twintig extra matches. Ook de media-aandacht was dit jaar groot", zegt Husslage enthousiast. "Dat zorgt voor meer naambekendheid van de Zaanse Uitdaging, waardoor we hopelijk meer bedrijfsaanbod en vragen van maatschappelijke initiatieven krijgen. Dit om zo de Zaanse samenleving samen sterk te maken."
Aanvragen van maatschappelijke initiatieven en aanbod van bedrijven zijn het hele jaar welkom. Meer informatie is te vinden op de website: www.zaanseuitdaging.nl of door een e-mail te sturen naar: info@zaanseuitdaging.nl.

Meer berichten