Marketing Zaanstreek presenteert activiteitenplan voor 2022

Uitgaan
Anneke Wijdogen-Vis, directeur Marketing Zaanstreek, vertelt over de plannen voor het nieuwe jaar.
Anneke Wijdogen-Vis, directeur Marketing Zaanstreek, vertelt over de plannen voor het nieuwe jaar. (Foto: Dirk Brand)

ZAANSTREEK – Wandelen, fietsen, varen, schatzoeken tot en met ‘Zaans op je bord’, oftewel Zaanse smaakmakers geven het geheim weg van hun favoriete recepten waarin een Zaans streekproduct is verwerkt: afgelopen jaar organiseerde Marketing Zaanstreek allerlei activiteiten waar streekgenoten en ‘buitenpoorters’ aan mee konden doen. Waarbij laatstgenoemde kennis kon maken met wat de Zaanstreek allemaal te bieden heeft. In een feestelijke presentatie werden afgelopen week de marketingplannen voor komend jaar gepresenteerd.

Speerpunten: imagoverbetering, kunst- en architectuur en urban trails

“Natuurlijk is alles nog niet tot in detail uitgewerkt, dit gaan we de komende periode met de partners in de streek verder uitwerken, wel kunnen we al de speerpunten vertellen”, zegt Anneke Wijdogen-Vis, directeur Marketing Zaanstreek.

Verborgen  pareltjes

“We zetten in 2022 in op een tweesporenbeleid. Zo gaan we nog actiever dan voorheen aan de slag om het imago van de Zaanstreek te verbeteren. Naast het aan een breed publiek kenbaar maken waar ze de verborgen pareltjes van de Zaanstreek kunnen vinden, blijft de focus ook op streekgenoten de eigen streek laten ontdekken. We mogen als Zaankanter best trots zijn op wat onze streek te bieden heeft!”

Zaans op je bord

Goed voorbeeld hoe het team van Marketing Zaanstreek dat op een speelse manier onder de aandacht brengt is de laatste campagne ‘Zaans op je bord’. Onder het motto ‘de Zaanstreek werd Provisiekast van Nederland genoemd’ geven bekende Zaankanters hun favoriet recept prijs. 

‘De Zaanse maakindustrie heeft zoveel nog niet ontdekte facetten’

Zo schreef Arno Spork, chef-kok restaurant De Huiskamer in Wormer, een speciaal Zaans recept waarin zowel Zaans bier als Zaanse mosterd en Duyvekater in is verwerkt. Culinair en wijnschrijver Onno Kleyn maakte een recept voor tiramisu met de Café Noir koekjes van Verkade. Terwijl Joey Bokma, chef-kok De Hoop op d’Swarte Walvis, in zijn kookboeken dook voor een recept waarin Zaanse mosterd een belangrijke rol speelt.

Activiteitencampagne

“Tweede speerpunt is de activiteitencampagne. Die begint in voorjaar 2022 met het thema Zaanse kunst en architectuur. Daarin komt op het gebied van architectuur onder meer de Zaanse houtbouw van weleer aan bod. Maar ook bekende Zaanse industriële bedrijfspanden die een andere (lees woon) bestemming kregen. Zoals de fabrieken langs de Zaan waar luxe appartementen in zijn gemaakt. Maar ook nieuwbouwprojecten in nieuwe Zaanse stijl kunnen hier onderdeel van zijn”, licht Anneke een tipje van de sluier op.


Nieuwbouw aan de Zaan is meer regel dan uitzondering. Aandacht voor de nieuwbouw in een ‘urban trail’ is één van de ideeën voor 2022.  

Uiteraard met een slag om de arm vanwege de invloed van corona, bij Marketing Zaanstreek staat de zomer 2022 in het teken van inspelen op evenementen en beleving. In samenspel met partners in de streek is Marketing Zaanstreek nu bezig met het in kaart brengen van leuke activiteiten waar zowel Zaankanters als mensen van buiten de streek aan mee kunnen doen.

Urban trails

De industrie- en maakcultuur staat centraal in het najaar. “De Zaanse maakindustrie heeft zoveel nog niet ontdekte facetten. Zo hoorde ik dat de Dutch Grand Prix trofee ontworpen is door Studio Piet Boon uit Oostzaan. En wist je dat meubelgroothandel Zuiver uit Westzaan stoelen maakt van gerecycled plastic gemaakt van koffieresidu? Zomaar twee voorbeelden van onze maakindustrie. Je zou daarbij kunnen denken aan het uitzetten van ‘urban trails’ om dit soort bijzondere bedrijven zichtbaarder te maken”, bespiegelt Anneke. 

Kijk voor meer informatie over wat de Zaanstreek ook in dit jaargetijde te bieden heeft op www.zaans.nl

Wonen in oude fabriekspanden  zoals de Zwaardemaker in Zaandam.
Nieuwbouw aan de Zaan is meer regel dan uitzondering.
De bijeenkomst in de Stoomhal werd goed bezocht.