Gemeente Rijswijk heeft intentieverklaring MIRT-verkenning CID Binckhorst ondertekend

Algemeen
Vanaf nu werkt Rijswijk officieel mee aan het verbeteren van de bereikbaarheid van de Haagse wijken CID en Binckhorst. Wethouder Jeffrey Keus (vijfde van links) tekende namens de gemeente.
Vanaf nu werkt Rijswijk officieel mee aan het verbeteren van de bereikbaarheid van de Haagse wijken CID en Binckhorst. Wethouder Jeffrey Keus (vijfde van links) tekende namens de gemeente. (Foto: Frank Jansen)

Vandaag heeft de gemeente Rijswijk de intentieverklaring MIRT-verkenning CID Binckhorst ondertekend. Dat is een hele mondvol, maar wat wordt er nu precies mee bedoeld? En wat heeft het te maken met de Geestbrugweg?

De komende 18 jaar komen er in twee Haagse gebieden zo’n 25.000 woningen en 30.000 banen bij. Deze gebieden heten CID (Central Innovation District) en Binckhorst. De mensen die hier komen wonen, moeten naar hun werk kunnen. En andersom moeten mensen uit andere regio’s ook CID en Binckhorst kunnen bereiken. Maar er is een probleem: de verkeersdruk. Er moet niet te veel autoverkeer komen. Dat levert problemen op, zoals files. Vooral op de Haagse knelpunten Rijswijkseplein en Binckhorstlaan. 

Om dat op te lossen werken gemeenten samen. Dat spreken ze af door de genoemde intentieverklaring te ondertekenen. Wethouder Jeffrey Keus (Financiën, Energietransitie en Handhavingsbeleid, Mobiliteit) heeft dat nu namens Rijswijk gedaan. 

HOV-verbinding

Dé oplossing voor de verkeersproblemen die er ontstaan als er zoveel mensen in de Haagse gebieden bij komen, is een HOV-verbinding. HOV staat voor ‘hoogwaardig openbaar vervoer’; vervoer dat aan hoge eisen voldoet. Dat makkelijk is in gebruik, betrouwbaar is, snel gaat en weinig kost. Daarnaast zou uitbreiding van fiets- en looproutes helpen om CID en Binckhorst bereikbaar, leefbaar en verkeersveilig te maken. 

Vrees voor leefbaarheid

Concreet is het de bedoeling dat er een HOV-verbinding komt van station Den Haag Centraal naar station Voorburg en Rijswijk-Delft. De Geestbrugweg in Rijswijk werd als het beste tracé beschouwd door de onderzoekscommissie. Omwonenden van de Geestbrugweg zijn hier echter faliekant op tegen. Zij vrezen voor de leefbaarheid van de straat in kwestie. Het is er nu al druk, en er gebeuren nu al veel ongelukken, zo benadrukken zij. Een tram of bus die er heel vaak rijdt zal de situatie verergeren.

Raadsvergadering

VVD, Onafhankelijk Rijswijk, Wij., Rijswijks Belang en Fractie Krumeich waren er daarom, tijdens de raadsvergadering op 8 februari, op tegen om de intentieverklaring te ondertekenen. Zij vrezen onder meer dat de buurgemeentes - vooral Den Haag - Rijswijk gebruiken om hun problemen op te lossen, en dat Rijswijk er zelf niet zoveel aan heeft.

Uiteindelijk waren er meer stemmen vóór het ondertekenen van de intentieverklaring. Wel zijn op verzoek van D66, Gemeentebelangen Rijswijk, CDA en Beter voor Rijswijk de Rotterdamsebaan en de Neherkade in Den Haag weer toegevoegd als alternatieve tracé’s voor de HOV-verbinding. Als daarvoor wordt gekozen, kan de Geestbrugweg worden ontzien. 

Samen verantwoordelijk

In de intentieverklaring die wethouder Keus vandaag heeft ondertekend, staat dat alle ondertekenende partijen samen verantwoordelijk zijn om het belang van de mobiliteitsmaatregelen helder en begrijpelijk inzichtelijk te maken voor inwoners, ondernemers en bezoekers van de betrokken gemeenten. Ook zullen ze letten op “signalen uit de omgeving”. 

Andere partijen die de verklaring hebben ondertekend zijn de bestuurders van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gemeente Den Haag, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), de provincie Zuid-Holland en de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK). 

Voor iedere betrokken gemeente worden er belangen en aandachtspunten genoemd. Voor Rijswijk is het lijstje het langst, langer dan de lijsten voor Leidschendam-Voorburg en Den Haag. 

Overlast Geestbrugweg uitgesloten

Er staat dat de gemeente pas mede-opdrachtgever wordt van de MIRT-verkenning wanneer nut en noodzaak van de verbinding over Rijswijks grondgebied in voldoende mate is aangetoond (daarmee is de vraag ‘Wat is het nut voor Rijswijk?’ ondervangen) en dat Rijswijkse inwoners en ondernemers goed betrokken moeten worden bij de planvorming en uitwerking. Ook staat er expliciet dat een eventuele verbinding over de Geestbrugweg of Broekslootkade (een andere mogelijke optie) niet mag leiden tot een grotere verkeersonveiligheid, parkeerdruk, milieuproblematiek van geluidsbelasting en luchtkwaliteit en een grotere verkeersbelasting. 

Voor de gehele intentieverklaring, klik hier