Ondanks coronaperiode en personeelstekort houdt Rijswijkse horeca nog steeds hoofd boven water

Algemeen
Voor Els en Idzard Fischer blijft ondernemen iets wat ze graag doen. “De gasten geven ons positieve energie.”
Voor Els en Idzard Fischer blijft ondernemen iets wat ze graag doen. “De gasten geven ons positieve energie.” (Foto: Frans Limbertie)

Veel horecabedrijven in Nederland hebben sinds de coronaperiode moeite zich staande te houden. Dat meldde het Financieel Dagblad eind juli. In Rijswijk houden veel horecagelegenheden, ook ondanks het personeelstekort, toch het hoofd boven water. “Gelukkig blijven onze vaste gasten trouw komen.”

Door Frans Limbertie

De zaterdag is zonder twijfel de populairste dag van de week in het oude centrum van Rijswijk. Hoewel het vakantietijd is, is het deze middag nog steeds gezellig druk in de Herenstraat. Het is half vier wanneer de wekelijkse markt ten einde loopt en ook de orgelman weer huiswaarts keert. Brasserie Idz Heerlijk is een plek waar veel Rijswijkers elkaar ontmoeten voor een drankje en een hapje. Sinds juli 2015 runnen Els en Idzard Fischer gezamenlijk deze Rijswijkse horeca gelegenheid. Het pand stond helemaal leeg toen het stel er zijn intrek in nam. Els was ambtenaar en Idzard werkte als ICT’er. Beiden hadden weinig tot geen horeca-ervaring. 

We zijn gewoon begonnen, schouders eronder en hup

“We zijn gewoon begonnen, schouders eronder en hup”, laat Els weten. “Veel geleerd in korte tijd. Gelukkig kunnen we alle twee goed koken en staan we daarom veel in de keuken.” Hoe moeilijk is voor hen de afgelopen periode geweest? Idzard: “Je bent met zoveel instanties bezig om te zorgen dat je financieel boven water blijft. Ondanks steunpakketten als NOW (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid) en TVL (Tegemoetkoming Vaste Lasten) moet je dat aan het einde van de rit toch grotendeels terugbetalen. Het maakt het er allemaal niet makkelijker op.” Volgens Els kom je terecht in een administratief web zonder te weten waar de spinnen zitten. “Je hebt op een gegeven moment geen overzicht meer.” 

Een administratief web zonder te weten waar de spinnen zitten

Spijt hebben de Rijswijkse ondernemers echter geen moment van hun avontuur. “We hebben een goed team en onze gasten maken dit werk leuk en gevarieerd. En ze zijn na de coronaperiode allemaal teruggekomen.” Ondanks dat Els en Idzard het even rustig aan moeten doen wat betreft het inhuren van nieuw personeel, zien ze de toekomst positief tegemoet. “Het is vaak veertien uur per dag bezig zijn, maar we doen het zes dagen per week met hart en ziel.”


Alan en Rachelle ontvangen veel vaste gasten in hun pub in de Herenstraat. “Na corona zijn ze gelukkig allemaal blijven komen.” - Frans Limbertie

Bruin café

Aan het begin van de Herenstraat, hoek Ruysdaelplein, is The White Horse Pub gevestigd. Eigenaar Alan Hughes is afkomstig uit Liverpool en nu alweer 36 jaar in Nederland. “Het heeft even tijd gekost, maar de pub loopt nu goed”, zegt hij. De Brit ontvangt veel vast publiek. “Veel Engelsen natuurlijk, maar dat is logisch. Gelukkig blijft iedereen komen. Ook na corona. Ik ben snel weer doorgegaan waar ik was gebleven: doorgaan met ondernemen. Je moet er wat van maken in het leven.”

Weer snel doorgegaan met ondernemen

Hiervoor had Alan twee personeelsleden in dienst, maar nu werkt hij zeventig procent van de tijd alleen en heeft hij soms assistentie van Rachelle. “Met vijftien customers is het hier al druk. En dat kan ik nog wel alleen aan”, zegt hij. De Brit is positief over hoe de zaak nu loopt en heeft net een huurovereenkomst voor vijf jaar getekend met de eigenaar van het pand. “Dit is een echt bruin café, dat ook nog eens op een perfecte locatie zit. I love it here!” 


Ieder vrijdagmiddag serveert Arno het diner voor de Rijswijkse Jeu de Boulesclub bij Paviljoen Te Werve. “Vaste prik”, zegt hij. - Frans Limbertie

Te Werve

Een van de mooiste horeca locaties in Rijswijk is misschien wel Paviljoen Te Werve, waar Arno Leinweiber al acht jaar de scepter zwaait. In de coronaperiode heeft hij niet stilgezeten en het nodige verbouwd aan het terras. Daar is hij zeer tevreden over. Wat deze locatie voor hem zo bijzonder maakt is de combinatie van het prachtige landgoed en het flinke aantal aanwezige verenigingen. “Hierdoor bouw je vaste klanten op, en dat is belangrijk”, geeft hij aan. 

Vaste klanten opbouwen is belangrijk

Is het moeilijk om in deze periode personeel te krijgen? “Ik had drie vaste personeelsleden waarvan er een is gestopt. Qua personeel zitten we nu redelijk weer op peil, maar goede parttime krachten kan ik altijd wel gebruiken.” Arno ziet de toekomst zonnig in. “Je moet nooit uitsluiten dat er weer rare dingen kunnen gebeuren, want dat hebben we de afgelopen tijd zelf kunnen ondervinden. Maar ook dan moeten we ons oprichten en samen weer die strijd aangaan. Goede kans dat het dan opnieuw lukt.”