‘Rijswijk heeft recht op een supermooie, goede krant’

Algemeen
V.l.n.r. Robert Heijdemann, Debbie van Eijk (redacteur) en Coen Berendse (media-adviseur) op het Bogaardplein.
V.l.n.r. Robert Heijdemann, Debbie van Eijk (redacteur) en Coen Berendse (media-adviseur) op het Bogaardplein. (Foto: DvE)

Vandaag is het precies een jaar geleden dat Groot Rijswijk voor het eerst werd uitgegeven door West Media, een Westlandse uitgeverij van 15 lokale kranten. 

Ooit waren er drie lokale bladen in Rijswijk, herinnert Rijswijker Robert Heijdemann zich. Hij werkte van 1972 tot 1981 voor de Rijswijksche Courant. Later droeg hij bij aan de ontwikkeling van Omroep Rijswijk - tegenwoordig Rijswijk.tv. Van die drie lokale kranten is Groot Rijswijk anno 2022 de enige overgebleven papieren titel; het enige lokale nieuwsblad in Rijswijk dat nog huis-aan-huis wordt bezorgd en wekelijks door zo’n 26.000 brievenbussen gaat. Daarnaast is Groot Rijswijk ook online te lezen, op deze website. 

Online publicatie weegt steeds zwaarder, maar de papieren lokale krant heeft nog steeds veel waarde, vinden zowel Robert als twee mensen die zich vanuit West Media inzetten voor deze krant: media-adviseur Coen Berendse en redacteur Debbie van Eijk.

Onbekend terrein

Media-adviseur Coen Berendse herinnert zich de eerste periode van West Media in Rijswijk nog goed: “Voor de uitgeverij was het een nieuwe kennismaking met dit gebied. Rijswijk was een onbekend terrein voor ons, als krant. De meeste ondernemers waren onbekend.”

Zorgenkindje

Groot Rijswijk was vóór de Westlandse overname commercieel gezien een zorgenkindje. Coen erkent dat: “We begonnen met weinig ondernemers die achter de krant stonden.”

Van lezers ontving de redactie afgelopen jaar steeds positievere berichten in de mailbox: van ‘plaatselijk sufferdje’ naar een krant met inhoud. Complimenten kwamen zelfs van politici, naar aanleiding van artikelen die lezers op de hoogte hielden van politieke ontwikkelingen in Rijswijk. 

Ook op commercieel gebied is Groot Rijswijk in positieve zin gegroeid. Coen: “Veel ondernemers kennen de krant. Je hoort veel positieve geluiden, zowel over de krant als over de website.”

Online naast papier

Die website is www.rodi.nl/rijswijk. Rodi is de moederonderneming van West Media, een uitgeverij die vijftien lokale kranten uitbrengt in Den Haag, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Midden-Delfland, Rozenburg, Hoek van Holland, het Westland zelf natuurlijk - en Rijswijk. Alle gemeenten hebben hun eigen website. De website van Rijswijk wordt goed bezocht. 

‘Gratis grillworst’

Aan de statistieken kun je zien hoeveel bezoekers een website heeft, maar hoe weet je dat mensen een papieren krant lezen? Coen: “Ik zeg weleens tegen een ondernemer: als jij denkt dat-ie niet gelezen wordt, zet er dan maar ‘gratis grillworst’ in. Dat durft niemand.” Wat serieuzer: “Je kunt inderdaad zien hoeveel clicks een advertentie online krijgt. Bij de krant is dat moeilijker in te schatten, maar onderzoek wijst uit dat advertenties in de krant mensen echt in beweging brengen. Zeker wanneer ze in een goed gewaardeerde krant als Groot Rijswijk staan.”

Het ideaal: dat alle Rijswijkers iets van zichzelf herkennen

Robert vangt in Rijswijk zelf veel signalen op dat berichten in de krant werken: “Wijkverenigingen zeggen tegen me: ‘Als wij iets organiseren, en het komt niet in Groot Rijswijk, dan wordt het eigenlijk een flop. En als we het in Groot Rijswijk zetten, zijn we ‘s avonds gesloopt, maar was het wel druk bezocht.’” Robert noemt als voorbeeld ook een oproep van Welzijn Rijswijk, die binnen een week vijf nieuwe vrijwilligers voor maaltijdbezorging aan huis opleverde.

Verhalen verbinden

Behalve als medium om te adverteren, activiteiten aan te kondigen en vrijwilligers te werven, verbindt de lokale krant een stad ook op andere manieren. Met lokale verhalen, bijvoorbeeld. Het liefst publiceert de redactie verhalen van juist de ‘gewone’ Rijswijker. Iedereen moet een plekje kunnen krijgen in de krant. Vandaar ook rubrieken als Straatpraat, Rijswijkers toen en nu en Talent in Rijswijk. Het ideaal: dat alle Rijswijkers - oude én nieuwe - iets van zichzelf herkennen in Groot Rijswijk. En: informatie voor iedereen bereikbaar maken.

Coen woonde zelf een paar jaar in de Muziekbuurt in Rijswijk, maar tegenwoordig in het Laakkwartier: “Nu ik voor Groot Rijswijk werk, heb ik nog meer binding dan toen ik inwoner was. Omdat je elke dag met de actualiteit bezig bent, van bedrijven, scholen, wethouders, inwoners - je bent overal mee in contact. En daarbij helpt het lezen van Groot Rijswijk wel.”

Rijswijk

Debbie herkent dat helemaal. Tijdens een interview komt er altijd een moment waarop ze moet toegeven niet in Rijswijk te wonen. Toch voelt ze zich inmiddels door en door verbonden met Rijswijk, omdat ze hier als redacteur veel mensen en organisaties leert kennen. “Een simpel voorbeeld: toen we konden stemmen in maart, wist ik precies waar de politieke partijen in Rijswijk voor stonden. Van mijn eigen gemeente - Midden-Delfland - las ik ‘s avonds nog gauw de programma’s door. Maar niet alleen politiek gezien, ook in cultureel opzicht begrijp ik Rijswijk vaak goed. Neem mijn vader: een geboren en getogen Delftenaar. Als hij zegt: ‘Delft is niet meer wat het was’, doelend op de ingrijpende verbouwingen die mijn geboortestad afgelopen decennia heeft ondergaan, denk ik: dit voelen veel geboren Rijswijkers ook. En dan zijn er nog mijn jeugdherinneringen aan de Bogaard.”

Algoritmes

Nog even over dat verbinden. Juist in een sterk groeiende stad als Rijswijk - landelijk gezien een van de sterkst groeiende gemeentes van Nederland - is het belangrijk dat mensen zich verbonden voelen door verhalen. Een papieren krant werkt daarin ‘algoritme-overschrijdend’: het maakt niet uit of een Rijswijker op Facebook zit of niet, bijvoorbeeld. De papieren krant valt op de deurmat bij meer dan 26.000 huishoudens. Voor advertenties is dit ook voordelig, geeft Coen aan: “Als je je telefoon of laptop pakt, zit je in een bepaald algoritme. In de krant zien mensen aanbiedingen waar ze niet naar zochten. Het bereik is veel groter.”

Toekomst

Hoe kijkt Coen naar de toekomst van Groot Rijswijk? “Ik denk dat Rijswijk de potentie heeft, en het ook verdient als gemeenschap om een goeie, mooie, onafhankelijke krant te hebben.”

En Robert? “De krant is onmisbaar in de regio. Iedereen kan er trots op zijn, want we doen het met z’n allen hier in Rijswijk.” Daarmee doelt hij ook op journalisten Frans Limbertie - gespecialiseerd in cultuur -, Ronald Mooiman (sport) en fotograaf Tino van Dam. 

Echt trots

Een ander belangrijk teamlid is last but not least Joyce Jansen, onze media-adviseur die vooral meedenkt met de gemeente. Joyce: “We hebben in korte tijd gebouwd aan een mooie en gezonde krant waar ik echt trots op ben. Rijswijk is een gezonde gemeente met mooie mensen en succesvolle ondernemers. Ik hoop dat we nog meer in gesprek mogen komen met partijen die het interessant vinden met ons samen te werken.”

Robert besluit: “Nu nog wachten op de nieuwe burgemeester. Want zijn of haar eerste interview komt natuurlijk in Groot Rijswijk.” Hierbij alvast het interviewverzoek.