Rijswijks Lyceum & Van Vredenburch College voorloper in Nederlands onderwijs met ‘rijke schooldagen’ voor leerlingen

Algemeen
De school vindt dat onderwijs meer moet zijn en doen dan alleen voorbereiden op het eindexamen.
De school vindt dat onderwijs meer moet zijn en doen dan alleen voorbereiden op het eindexamen. (Foto: Pixabay)

‘Hoe kunnen we ons onderwijs zo organiseren dat we onze leerlingen in een grootstedelijke omgeving de beste kansen bieden om succesvol te zijn in hun onderwijsloopbaan én in de samenleving?’ Het zoeken naar een antwoord op deze vraag staat voor het Rijswijks Lyceum & Van Vredenburch College centraal. Terugblikkend op ervaringen in de afgelopen jaren is de school tot de conclusie gekomen dat alles pleit voor een integrale en meer gestructureerde manier om te werken aan gelijke onderwijskansen. 

Het moet anders, het moet beter en het moet structureel. Het Rijswijks Lyceum gaat daarom uit van een brede opvatting van onderwijs. Hiermee bedoelt de school dat onderwijs meer moet zijn en doen dan alleen voorbereiden op het eindexamen. De school ontwikkelt de komende jaren een breed aanbod van algemeen vormende activiteiten om de belevingswereld en het netwerk van de leerlingen te vergroten en hun sociaal en cultureel kapitaal te versterken. 

Unieke aanpak

De wijze waarop het Rijswijks Lyceum & Van Vredenburch College dit vorm geeft is uniek te noemen, omdat deze aanpak een integraal onderdeel vormt van de gehele onderwijsvisie. Om de leerlingen een breed aanbod te kunnen bieden, versterkt de school de komende jaren de samenwerking met partners in de omgeving. Te denken valt aan culturele instellingen, sportclubs, werkveldcommissies, stagebedrijven en instellingen voor jeugdgezondheid en jeugdhulp. 

Deelname aan activiteiten, evenals de eventuele maaltijden, zijn voor alle leerlingen toegankelijk en zonder kosten

Zo gaat de school in het kader van de ‘Rijke Schooldag’ de samenwerking aan met Trias, Middin, Jeugdwerk Den Haag en Jinc. Ook de gemeenten Rijswijk en Den Haag participeren in deze coalitie. Een deel van de activiteiten worden de komende jaren vormgegeven in een verlengde schooldag, waarbij leerlingen desgewenst ook een warme maaltijd aangeboden krijgen op school. Deelname aan activiteiten, evenals de eventuele maaltijden, zijn voor alle leerlingen toegankelijk en zonder kosten. 

Samenwerkingsconvenant

Op 23 september zullen de deelnemers aan deze coalitie, tijdens een feestelijke bijeenkomst op het Rijswijks Lyceum, een handtekening zetten onder het samenwerkingsconvenant voor de komende drie schooljaren. Naast de directeuren en voorzitters van de genoemde organisaties, zullen ook de wethouders Onderwijs van de Gemeenten Rijswijk en Den Haag aanwezig zijn om het convenant te ondertekenen. De school heeft zelf ook een belangrijk aandeel in dit extra aanbod voor leerlingen. 

Minder lesgeven

Binnen het Rijswijks Lyceum & Van Vredenburch College is de lesgevende taak van docenten met ongeveer 20 procent teruggebracht om hen de ruimte te geven een bijdrage te leveren aan het extra-curriculaire programma. Hierbij valt te denken aan extra ondersteuning en begeleiding, bijlessen en talentontwikkeling. De school en het bestuur van de school vinden deze aanpak belangrijk. Daarom investeert de school jaarlijks, gedurende een periode van zeker tien jaar, ongeveer 1,8 miljoen euro extra in deze onderwijsaanpak. 

Voorloper

Met deze integrale en structurele aanpak van het Rijswijks Lyceum & Van Vredenburch College is de school geselecteerd als voorloper binnen het programma ‘School en Omgeving’ van de Gelijke Kansen Alliantie en het Ministerie van Onderwijs. In heel Nederland zijn er 45 lokale coalities geselecteerd die de komende drie jaar een extra impuls gaan geven aan een stimulerende omgeving voor leerlingen binnen dit voorloperstraject. Het programma levert na drie jaar middels onderzoek een beperkt aantal varianten van een verrijkte schooldag op, waardoor in de toekomst voor alle leerlingen op een duurzame en structurele manier vorm kan worden gegeven aan een stimulerende leeromgeving.