Zo komt de Steenlaan eruit te zien met brede, geasfalteerde fietspaden

Algemeen
De Steenlaan in de huidige situatie.
De Steenlaan in de huidige situatie. (Foto: Archief/RH)

De Steenlaan in Oud-Rijswijk wordt opnieuw ingericht. Het ontwerp, waarbij bewoners nauw zijn betrokken, ziet er veelbelovend uit. Met meer groen en meer veiligheid. Volgens plan is de Steenlaan 2.0 rond de zomer van 2024 gereed.

Door Robert Heijdemann

“De Steenlaan is toe aan groot onderhoud om de kwaliteit van de straat weer op het gewenste niveau te krijgen”, aldus wethouder Armand van de Laar dit voorjaar. Er is sprake van verschillende aandachtpunten. “De parkeerveiligheid, de snelheid van de auto’s, de bomen, de fietspaden, het parkeren. Het kan veiliger en beter.”

Fietssterroute

De fietspaden in de Steenlaan zijn onderdeel van een doorgaande fietsroute die ‘fietssterroute’ wordt genoemd. Dat is een regionale fietsroute die comfortabel, herkenbaar en veilig is. “Het huidige fietspad zoals het nu is voldoet niet aan deze eisen. Wij vinden het belangrijk om fietsroutes te verbeteren en om er voor te zorgen dat meer mensen de fiets gaan gebruiken.”

Enquête

Om bewoners en ondernemers mee te laten denken werd een enquête opgesteld. 71% vulde de vragenlijst in. De antwoorden geven aan dat bewoners hier met plezier wonen. Het is een levendige buurt, maar de straat is slecht onderhouden, ongezellig en geeft een onveilig gevoel. Automobilisten rijden hard. Dat is ook gevaarlijk bij het uitparkeren uit de schuine parkeervakken. De fietspaden zijn smal en er zijn veel losliggende stenen. Asfaltering wordt als optie genoemd. Overigens, 65% van de deelnemers aan de enquête gaat voor meer groen in de straat, zoals bomen en struiken.


 Artistic impression Steenlaan ter hoogte van de Herenstraat.

Maximum van 30 km/uur

In het voorlopig ontwerp worden de fietspaden geasfalteerd en gaan van 1.50 naar 2 meter breed. De verkeersonveilige schuine parkeervakken verdwijnen en maken plaats voor evenwijdig aan rijbaan parkeren. Ook komt er een groene middenberm met bomen en parkeervakken. Het deel van de Steenlaan tussen Schoolstraat en Ruysdaelplein krijgt een maximum snelheid van 30 km/uur. Wat betreft de bomen en de struiken. In de middenberm komen Platanen, langs de huizenkant Sierkers. Bij de struiken is gekozen voor struikkamperfoelie, hertshooi, Perzisch ijzerhout, dwergrhododendron en rozen.


Artistic impression Steenlaan ter hoogte van de Tulpstraat.

Racebaan

Bewoner Agnes in reactie op het ontwerpplan: “Ik denk dat het ontwerp er zeker toe kan bijdragen dat de Steenlaan geen racebaan meer is.” Bewoner Andries: “Het is een goede zaak dat de fietspaden worden verbreed en worden voorzien van asfalt, ook al omdat ze onderdeel zijn van een groter regionaal fietsroutenet.”

Steenlaan ter hoogte van de kruising met de Schoolstraat.

Technische uitwerking

Inmiddels is het inrichtingsplan vastgesteld. De komende maanden worden besteed aan het technisch uitwerken van het ontwerp. Dat is nodig zodat de aannemers straks weten wat zij moeten doen en waar. Dan zullen de werkzaamheden begin 2023 van start gaan. Wethouder Van de Laar: “Rond de zomer van 2024 hebben we een hele mooie nieuwe straat en kunnen we met de bewoners een feestje vieren.”