Rijswijk vraagt second opinion over Neherkade en Rotterdamsebaan voor verbinding Binckhorst

Algemeen
Is de Geestbrugweg echt de enige optie voor een snelle verbinding met  CID/Binckhorst, of maken de Neherkade en Rotterdamsebaan nog een kans? Dat laat de gemeente onderzoeken.
Is de Geestbrugweg echt de enige optie voor een snelle verbinding met CID/Binckhorst, of maken de Neherkade en Rotterdamsebaan nog een kans? Dat laat de gemeente onderzoeken. (Foto: Groot Rijswijk)

De gemeente Den Haag wil een snelle tramverbinding aanleggen naar de Binckhorst. De komende jaren worden hier 25.000 woningen gebouwd en komen er naar verwachting 30.000 banen. Op 24 juni werd bekendgemaakt dat de tram waarschijnlijk ook over de Geestbrugweg in Rijswijk zal gaan rijden. Maar helemaal zeker is dit nog niet. 

In februari 2022 besloot de gemeente Rijswijk samen te werken met Den Haag aan de bereikbaarheid van de Binckhorst. Samen met andere betrokken partijen zou de gemeente vanaf dat moment om de tafel gaan om een hoogwaardig openbaar vervoer (HOV-)verbinding te realiseren van station Den Haag Centraal naar station Voorburg en Rijswijk-Delft. De samenwerking werd officieel met het ondertekenen van een zogeheten intentieverklaring. Dat ondertekenen deed de gemeente niet uit volle overtuiging: veel partijen waren kritisch, vooral over een mogelijke ‘snelle tram’ over de Geestbrugweg. 

Twee voorwaarden

Vooral de leefbaarheid en verkeersveiligheid zouden onder druk komen te staan als er een HOV-verbinding over de Geestbrugweg zou komen. Daar waren ook veel inwoners en bedrijven aan de Geestbrugweg bang voor. In een amendement bij het raadsvoorstel riepen D66, Gemeentebelangen Rijswijk, CDA en Beter voor Rijswijk ertoe op niet alleen van de Geestbrugweg uit te gaan, maar ook de Neherkade in Den Haag en een bus over de Rotterdamsebaan weer toe te voegen aan het onderzoek. Dat amendement werd aangenomen. Verder stelde de raad als voorwaarde dat áls de snelle tram over de Geestbrugweg zou komen, deze straat heringericht moest worden volgens het STOMP-principe. Hoe gaat het nu met die twee voorwaarden?

Leefbaarheid en verkeersveiligheid

Het STOMP-principe houdt in dat de straat in de eerste plaats is ingericht op voetgangers. Daarna volgen fietsers, dan openbaar vervoer, deelvoertuigen en pas in de laatste plaats auto’s van particulieren. Dit principe is meegenomen in het nieuwe coalitieakkoord voor 2022-2026. 

De gemeente wil in het voorjaar van 2023 een functioneel ontwerp hebben

In april 2022 startte de gemeente een participatietraject waarin mensen die er wonen en bedrijven die er gevestigd zijn kunnen meedenken over een verkeersveiligere en leefbaardere inrichting. Hierbij wordt het STOMP-principe meegenomen. De gemeente wil in het voorjaar 2023 een functioneel ontwerp hebben van de Geestbrugweg, dat gebruikt kan worden in de ontwikkeling van de verbinding CID/Binckhorst.

Tram Geestbrugweg het beste

Op de website Binckhorst Bereikbaar is het plan te vinden dat de voorkeur heeft voor de snelle tramverbinding. Het tracé komt volgens dit plan over de Geestbrugweg te liggen. De voorkeur komt niet uit de lucht vallen: er zijn van tien kansrijke varianten (mogelijke andere routes, red.) schetsontwerpen gemaakt. Daarbij is ook gekeken naar milieueffecten en financiële effecten. Er is gekeken naar HOV-bus, HOV-tram of lightrail. Alle varianten zijn met elkaar vergeleken. Volgens de onderzoekscommissie is een tram door de Geestbrug uiteindelijk het beste, zowel qua kosten als maakbaarheid. De Broekslootkade valt af. Maar hoe zit het met de Neherkade en Rotterdamsebaan? Wat is er met dié opties gebeurd?

Belangen van Rijswijk

Het onderzoek naar de mogelijke routes voor de HOV-verbinding startte medio 2020. Rijswijk was er toen nog niet bij betrokken. Pas in september 2020 haakte Rijswijk aan. In een nota (Nota Reikwijdte en detailniveau) werd toen alleen de Geestbrugweg voor het stukje route naar Delft als mogelijkheid genoemd. Daarop stuurde Rijswijk een bestuurlijke brief aan de CID/Binckhorst-organisatie, waarin de gemeente aangaf dat rekening moet worden gehouden met de belangen van Rijswijk. De CID/Binckhorst-organisatie heeft de gemeente Rijswijk daarna uitgenodigd om deel te nemen aan het Bestuurlijk Overleg (BO) van de partijen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van de CID/Binckhorst. Sinds begin 2021 neemt Rijswijk deel aan dit Bestuurlijk Overleg.

Neherkade en Rotterdamsebaan

Voor de kant van Rijswijk komt uit een eerste selectie dat de Geestbrugweg een mogelijke route is voor een tram en bus en dat eventueel de Broekslootkade voor tram en bus kan worden meegenomen in het vervolgonderzoek. De Neherkade en de Rotterdamsebaan zijn in de eerste selectie uiteindelijk afgevallen.

De gemeente heeft de vraag om een ‘second opinion’ bij een onafhankelijk adviesbureau gelegd

De gemeenteraad van Rijswijk heeft kennis genomen van het rapport hierover en heeft gevraagd om een ‘second opinion’ met betrekking tot de variant over de Neherkade en door de Rotterdamsebaan. De gemeente Rijswijk heeft deze vraag bij een onafhankelijk adviesbureau, niet betrokken bij de CID/Binckhorst-ontwikkeling, neergelegd. De bevindingen van het adviesbureau worden binnenkort terug gemeld aan de raad.

Belangen bewaken

In de raadsvergadering van februari was de conclusie min of meer dat Rijswijk een sterke positie aan de onderhandelingstafel moest innemen om de belangen van Rijswijkers (met name de omwonenden van de Geestbrugweg) te bewaken. Gebeurt dit nog? Een woordvoerder van de gemeente: “Ja, dit gebeurt zeker. Enerzijds door deel te nemen aan het Bestuurlijk Overleg en onze belangen daar in te brengen.”

Pal voor de belangen van alle inwoners en ondernemers

“De gemeente Rijswijk is één van de zeven partijen in het Bestuurlijk Overleg. De gemeenteraad heeft de Rijswijkse belangen nog eens onderstreept door deze op te laten nemen in de intentieverklaring, waarin de deelnemende partijen vast hebben gelegd rekening te houden met elkaars belangen. De gemeente Rijswijk staat in de regio pal voor de belangen van alle inwoners en ondernemers voor wie bereikbaarheid en toegang tot mobiliteit zo belangrijk is. Dat is het fundament van onze inbreng in regionale overleggen in de regio Haaglanden en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.”