Het roer moet om in het onderwijs: bij Rijswijks Lyceum & Van Vredenburch College gebeurt dat

Algemeen
Met van iedereen een persoonlijke handtekening op het digitale bord is het samenwerkingsconvenant van de 'Rijke Schooldag' officieel bevestigd.
Met van iedereen een persoonlijke handtekening op het digitale bord is het samenwerkingsconvenant van de 'Rijke Schooldag' officieel bevestigd. (Foto: Frans Limbertie)

Afgelopen vrijdag werd met de ondertekening van het samenwerkingsconvenant tussen het Rijswijks Lyceum & Van Vredenburch College, Trias, Middin, Jeugdwerk Den Haag, Jinc en de gemeentes van Rijswijk en Den Haag een grote stap gemaakt voor gelijke onderwijskansen. Jeroen Bos, rector van de Rijswijkse middelbare school: “Met de invoering van een Rijke Schooldag in het primair en voortgezet onderwijs wordt een impuls gegeven aan de brede talentontwikkeling, met aanvullende activiteiten op het gebied van sport, cultuur, cognitieve begeleiding en sociaal-emotionele ontwikkeling.”

Door Frans Limbertie

Voordat Bos tijdens deze feestelijke middag zijn inleiding begint, is er eerst aandacht voor zijn leerlingen. Aan gespreksleider Kaat Boevé, tevens coördinator verlengde schooldag, de taak om uit te vinden wat de leerlingen nu eigenlijk zelf vinden van zo’n rijke schooldag. Zij licht het begrip GPL toe, wat staat voor gepersonaliseerd leren; uren die leerlingen zelf kunnen invullen in overleg met hun mentor. Ze vertelt dat de school leerlingen zoveel mogelijk GPL uren aan wil aanbieden zodat er genoeg keuzemogelijkheden zijn. 

Leerlingen vinden het geweldig om op deze wijze hun talenten te kunnen ontwikkelen

De leerlingen zijn zeer te spreken over het aanbod en vinden het geweldig om op deze wijze hun talenten te kunnen ontwikkelen. De kook- en muzieklessen zijn populair en zorgen volgens hen voor sociale verbondenheid. Als Kaat vraagt aangeeft dat bij een groter aanbod van GPL uren het wel eens kan gebeuren dat de avonduren ook gevuld zijn en er dan op school kan worden gegeten, roept dit alleen maar enthousiaste reacties op. Een van de leerlingen komt met het idee om de groepjes wat kleiner te maken, zodat de docent nog meer aandacht aan de individuele leerling kan geven.

Inspiratie

Hierna introduceert Bos voorzitter College van Bestuur Arno Peters, die het betreurt dat het onderwijs al meer dan dertig jaar kampt met een kansenongelijkheid voor leerlingen. En dat eigenlijk ook al net zo lang het beleidsvoornemen is om wat aan die situatie te doen. En dat gebeurt ook. Toch is de realiteit volgens hem dat die kansenongelijkheid niet kleiner wordt, maar eerder groter. Het roer moet daarom om. 

De realiteit is dat kansenongelijkheid niet kleiner wordt, maar eerder groter

Meer structureel en meer integraal werken aan kansenongelijkheid als het aan Peters ligt. Hij zegt: ”We hebben ons laten inspireren door de inzichten van een professor in Maastricht, Inge de Wolf”. Zij heeft er belangrijke dingen over gezegd. Ook de ontwikkelingen in Duitsland waar de brede schoolgedachte al twintig jaar bestaat, is voor ons een inspiratie geweest. Dit heeft ertoe geleid dat we een schoolplan hebben gemaakt waar we op vijf punten, die er volgens professor De Wolf toe doen, insteken. Het allerbelangrijkste: investeren in onderwijs aan deze leerlingen. Het anders organiseren van het onderwijs, maar ook in het faciliteren van onze docenten om een aantal dingen te doen die ze voorheen niet zoveel deden.”

Lange geschiedenis

Bos vertelt tenslotte dat het Rijswijks Lyceum & Van Vredenburch College een lange geschiedenis kent in Rijswijk. “Volgend jaar bestaan we 65 jaar. In een ver verleden heeft de gemeenteraad van Rijswijk ooit besloten de school juist op deze plek te plaatsen omdat de verwachting bestond dat daarmee ook leerlingen uit Den Haag aangetrokken zouden worden. Dat is gelukt. En nu vooral, want maar liefst negentig procent van deze school komt uit Den Haag. Daarom ben ik blij dat dat beide gemeentes hier vandaag aanwezig zijn om het samenwerkingsconvenant te ondertekenen.”