‘Wat gaat Rijswijk nog van WarmtelinQ merken?’ en 5 andere vragen

Algemeen
Werkzaamheden bij RijswijkBuiten, eind september 2022.
Werkzaamheden bij RijswijkBuiten, eind september 2022. (Foto: DvE)

Inmiddels heeft zo’n beetje iedere inwoner van Rijswijk ze bij RijswijkBuiten wel gezien: de enorme pijpleidingen van WarmtelinQ. Ze worden de grond in geleid en gaan ons helpen van het gas af te komen. Maar hoe gebeurt dat precies? Vijf vragen over WarmtelinQ in Rijswijk.

WarmtelinQ

1. Wat doet die grote pijpleiding straks door Rijswijk?

Heet water vervoeren vanuit de fabrieken in de Rotterdamse haven. Daarmee worden straks woningen en bedrijven in Zuid-Holland verwarmd. Dat is een duurzamere manier van verwarmen dan aardgas. De leidingen komen onder de grond te liggen. Eén om heet water aan te voeren, één om het gebruikte water terug te voeren naar de haven. 

2. Waarom?

Als we met WarmtelinQ onze huizen kunnen verwarmen, zijn we minder afhankelijk van gas. Op 10 november 2021, de dag nadat het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat had besloten te investeren in de aanleg van de warmteleiding, maakte de toenmalige wethouder Jeffrey Keus (o.a. verantwoordelijk voor Energietransitie) kenbaar dit te zien als een belangrijke stap in de Warmtetransitie (de overgang van gas naar duurzaam). Wethouders uit Vlaardingen, Delft en Schiedam waren ook heel positief.

3. Welke gebieden worden dan verwarmd? Ook Rijswijk?

De pijpleiding wordt in twee delen (tracé’s) gelegd: een deel van Vlaardingen naar Den Haag, en een deel van Rijswijk naar Leiden. Met het eerste tracé worden panden verwarmd in de gemeenten Vlaardingen, Schiedam, Midden-Delfland, Delft, Rijswijk en Den Haag. In Rijswijk gaat het om maximaal 20.000 huishoudens die verwarmd kúnnen worden, maar in het begin zullen het tussen de 5000 à 7000 ‘woningen’ zijn, beter gezegd: woning equivalenten. Een groot bedrijf dat verwarmd wordt, telt namelijk als meerdere woningen. Er wordt gestart in Hoekpolder en de Minister- en Presidentenbuurt. Waarschijnlijk komt daar een mix van de restwarmte van WarmtelinQ en aardwarmte (zie vraag 4).

4. Is er geen betere manier om aan warmte te komen?

De restwarmte van de Rotterdamse industrieën, die zelf draaien op fossiele brandstoffen, is op zich duurzaam. Het is warmte die anders verloren zou gaan in de lucht of het water. Een andere duurzame warmtebron is bijvoorbeeld geothermie. Hiervoor wordt lokaal warmte ‘opgeboord’ uit de grond. Maar dit kan nog niet door veel mensen worden gebruikt. Onderzoek hiernaar is nog in volle gang, ook in Rijswijk. Joris Zwijnenburg (WarmtelinQ) legt uit: “De overgang van gas naar duurzaam stuit op een groot ‘kip-ei’-probleem: er worden geen bronnen ontwikkeld als er geen distributienetten zijn, maar er komen geen distributienetten zolang er geen bronnen zijn ontwikkeld.” WarmtelinQ kan dat doorbreken, met andere woorden: WarmtelinQ is eigenlijk hard nodig voor de warmtetransitie.   

WarmtelinQ is eigenlijk hard nodig voor de warmtetransitie

5. Is het duur voor de consument?

Klanten zullen straks voor de warmte betalen, zoals nu voor gas. In de huidige warmtewet is vastgesteld dat warmte nooit duurder mag zijn dan gas. Dat wordt anders in de nieuwe warmtewet, waar nu aan wordt gewerkt. In de nieuwe warmtewet hangt de prijs niet meer af van de gasprijs, maar van de kosten van het netwerk. De keerzijde hiervan is dat als de gasprijzen dalen, de prijs van restwarmte juist hoger zou kunnen uitvallen. (Bron: Volkskrant.)

6. Wat merken we er de komende jaren verder van in Rijswijk?

Inwoners van Rijswijk merken nu al wat van de werkzaamheden. Bij RijswijkBuiten is bijvoorbeeld een deel van het fietspad langs de Prinses Beatrixlaan afgesloten: fietsers naar en uit Delft moeten omfietsen. Hier wordt er hard gewerkt aan een boring, die de grond in gaat richting Delft. Als deze lange buizen straks verplaatst worden, worden er soms tijdelijk wegen afgesloten. Dit doet de uitvoerder zo veel mogelijk buiten de drukke momenten, dus in de nacht of in het weekend.

En eind 2022 of begin 2023 wordt, volgens de verwachting, de Prinses Beatrixlaan afgesloten tussen de Guntersteinweg in Den Haag en de Generaal Spoorlaan in Rijswijk (de rijbanen van Den Haag naar Rijswijk). De andere twee rijbanen (van Rijswijk naar Den Haag) worden versmald. Er is dan maar één rijbaan in beide richtingen open. De gemeente Rijswijk uitte in de zomer haar zorgen over de doorstroming van het verkeer, omdat zo’n 93% van de weggebruikers op dit tracé uit Haags bestemmingsverkeer bestaat. Gasunie probeert deze drukke weg wat te ontzien door zo veel mogelijk verkeer om te leiden: zowel vanaf de snelweg als binnendoor. De versmalling van de weg zal zo’n 14 maanden duren. Toch lijkt de versmalling de beste optie. Joris Zwijnenburg van WarmtelinQ: “Het voordeel van deze oplossing is dat we daardoor onder het centrum van Rijswijk heen boren. Daardoor hoeft het centrum niet opengebroken te worden.”

Aanpassing 12/10 om 17:17: bij vraag 6 is een zin toegevoegd: ‘De keerzijde hiervan is dat als de gasprijzen dalen, de prijs van restwarmte juist hoger zou kunnen uitvallen’.