Winkelgebied Lindelaan wordt 30 km-zone

Algemeen
Het winkelgebied Lindelaan zal een 30 km zone krijgen.
Het winkelgebied Lindelaan zal een 30 km zone krijgen. (Foto: Robert Heijdemann)

De Lindelaan gaat eind 2023 op de schop voor onderhoud. Tegelijkertijd wordt de Lindelaan opnieuw ingericht en verkeersveiliger gemaakt. Met brede geasfalteerde fietspaden en een maximumsnelheid in het winkelgebied Lindelaan van 30 km/uur. Zo staat het in het voorlopig ontwerp dat dinsdagavond 22 november is gepresenteerd.

Bijna twee jaar geleden startte de gemeente een onderzoek naar de mogelijkheden om de inrichting van de Lindelaan vanaf de Burgemeester Elsenlaan naar de Haagweg te verbeteren. Bewoners en ondernemers werden daarbij betrokken door een enquête, bijeenkomsten en tussenontwerpen.

Verkeersveiliger maken

De Lindelaan heeft grootschalig onderhoud nodig. Zowel boven de grond (stoep, wegdek, bomen, groen) als onder de grond (riolering, gas- en waterleiding). Deze werkzaamheden worden gecombineerd uitgevoerd. Dit maakt het mogelijk om de straat opnieuw in te richten en de Lindelaan verkeersveiliger te maken, ruimte te geven aan het groen, maar ook aan voldoende parkeergelegenheid.

Brede fietspaden

In het voorlopig ontwerp wordt komend vanaf de Burgemeester Elsenlaan, direct na de zijstraat Hendrik Ravesteinplein een 30 km zone-ingericht, dit is het winkelgebied aan de Lindelaan. De bushaltes worden vernieuwd en verlengd. De parkeerplaatsen worden verbreed en voldoen zo aan de huidige richtlijnen. Het fietspad over de hele laan worden geasfalteerd en verbreed naar 2,10 meter. Tussen de parkeervakken komt plaats voor bezorgscooters zodat die niet meer op het trottoir hoeven te staan en zorgen voor overlast.

Bomen

Een aantal grote bomen kunnen worden behouden, een aantal anderen wordt verplaatst. De meeste bomen staan bovenop kabels en leidingen die vervangen worden. Deze bomen worden vervangen door nieuwe bomen. In de boomspiegels, onder de bomen, worden kleine heesters gepland. Over de hele lengte van de Lindelaan wordt veel groen toegevoegd.

Verkeerslichten verdwijnen

Op de kruising met de Jan van Polanenstraat en Jan Tooroplaan beperken de verkeerslichten de doorstroming en oversteekmogelijkheden voor fietsers en voetgangers. De verkeerlichten worden in het voorlopig ontwerp vervangen door een verhoogd plateau en voetgangersoversteekplaatsen. Ook hier geldt een maximumsnelheid van 30 km per uur. Het winkelgebied heeft een verblijfsfunctie en voetgangers kunnen hier dan veilig overstreken.


De verkeerslichten op de kruising met de Jan van Polanenstraat en Jan Tooroplaan verdwijnen. - RH

Jozef Israëlslaan

Ook op de kruising met de Jozef Israëlslaan maken de verkeerslichten plaats voor een voorrangsplein in verhoogde ligging waarbij het verkeer op de Lindelaan voorrang heeft op het verkeer vanaf de Jozef Israëlslaan. In de nieuwe situatie eindigt hier de 30 km-zone en gaat over naar 50 km. De rijstroken tot de Haagweg krijgen wel een overrijdbare middengeleider en rammelstroken om de rijbaan optisch te versmallen.

Schoolzone Kerklaan

Ter hoogte van de Kerklaan gaat de schoolzone in voor de Prins Mauritsschool. Deze schoolzone krijgt een verhoogd plateau waardoor het verkeer wordt afgeremd. Bij het kruispunt Julianastraat/Willemstraat komt een voetgangersoversteekplaats met een middeneiland om voetgangers hier veilig over te laten steken. Daarnaast zijn twee fietsoversteken met middeneiland toegevoegd

De eerste werkzaamheden voor het stuk tussen de Burgemeester Elsenlaan en de Rembrandtkade staan gepland op eind 2023.

Meer informatie

Meer informatie staat op: samen.Rijswijk.nl bij het project Lindelaan. Hier kan tot uiterlijk 14 december ook een reactie op het ontwerp worden achtergelaten.