Langere sluiting tramhalte Treubstraat onbegrijpelijk: ‘Scheelt 6 seconden’

Algemeen
De bewoners van de Churchilltorens zijn slecht ter been en hebben de tramhalte aan de Treubstraat voor lijn 17 nodig.
De bewoners van de Churchilltorens zijn slecht ter been en hebben de tramhalte aan de Treubstraat voor lijn 17 nodig. (Foto: MD)

Een groep bewoners van de Churchilltorens voerde vrijdag 25 november voor de tweede keer actie bij tramhalte Treubstraat voor lijn 17. Onlangs vernamen ze dat deze halte, die begin dit jaar gesloten werd, nóg langer gesloten blijft. En dat terwijl de tram er toch iedere dienst stilstaat voor het stoplicht. Marian Demenint van de VvE Churchilltorens vertelt waarom ze vrijdag bij de demonstratie was.

Begin dit jaar werd de tramhalte Treubstraat voor lijn 17 gesloten. Het ging om een tijdelijke bezuinigingsmaatregel, die nodig was omdat het OV in geldnood verkeerde. Vooral sinds corona was het aantal reizigers sterk verminderd - en daarmee liepen ook de inkomsten terug. Het Rijk en de metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) vingen het tekort deels op, maar vervoerders moesten zelf ook schrappen in de dienstverlening om de kosten te drukken. Dat deed HTM onder meer door 13 haltes in de regio te sluiten. De halte aan de Treubstraat was een van die haltes. Hij zou minder gebruikt worden dan de andere haltes in de buurt, stelde HTM. 

Andere haltes

De andere haltes die in de buurt liggen, bevinden zich ter hoogte van de Broodfabriek en Station Rijswijk. Hier stapten meer reizigers in en uit dan aan de Treubstraat. Op papier lijkt het een logische conclusie om dan de halte aan de Treubstraat te sluiten. Maar bij de Broodfabriek wonen geen mensen, zegt Demenint. Terwijl bij de Treubstraat woontorens staan met oudere bewoners die slecht ter been zijn. Voor hen zijn de andere haltes te ver lopen.

Isolement

Al vrij snel klonk er daarom protest op vanuit de VvE Churchilltorens. Vrijdag 18 maart 2022 voerde een groep bewoners actie bij de tramhalte. Het leverde niets op. Intussen zag Marian Demenint enkele buren vereenzamen. Een buurman van 92 kon zijn sociale contacten niet meer bezoeken in Den Haag: het station, waar de dichtstbijzijnde tramhalte ligt, was te ver lopen voor hem. De bus reed te wild, daar viel hij letterlijk in om. Het schrok hem af daar nogmaals in te stappen. 

Een week later maakte de buurman een einde aan zijn leven

Hij trok zich terug in zijn appartement in Rijswijk, dat hij had betrokken omdat het gelijkvloers was, en hij slecht ter been. Het isolement deed iets met hem. Hij stuurde een brief naar de MRDH om te vragen of de tramhalte voor lijn 17 weer open kon. In de brief die hij terug kreeg, schreef de MRDH dat hij een abonnement op de Regiotaxi kon nemen. Maar de Regiotaxi komt niet bij hem in de buurt tussen 15.00 uur ‘s middags en 19.00 uur ‘s avonds. De buurman sprak Marian over de brief, de gesloten tramhalte en het isolement waarin hem dat bracht. Een week later maakte hij een einde aan zijn leven.

4,8 miljard

Demenint, gepensioneerd socioloog, verstuurde dit jaar meer dan vijftig brieven, aan tal van instanties. Het doel: de tramhalte aan de Treubstraat weer in gebruik nemen.  Maar tot nu toe levert dat niets op. ”Pers, gemeente, de MRDH, Ombudsman Openbaar Vervoer, Rover,” aldus Demenint. “Iedereen wijst naar elkaar. HTM wijst naar de metropoolregio. Vorige week werd bekend dat er 4,8 miljard vrijkomt voor het OV (in Zuid-Holland, red.). Waarom kan hiermee die ene halte niet opengehouden worden?”

‘Gerichte investeringen’

Dat kan niet met dat geld, is het antwoord van een woordvoerder van de MRDH. Die 4,8 miljard euro is “bestemd voor projecten waar jarenlange lobby voor heeft plaatsgevonden en die een specifiek doel dienen. Het gaat om gerichte investeringen in de noodzakelijke en duurzame bereikbaarheid van de metropoolregio. Investeringen die nodig zijn om ervoor te zorgen dat de metropoolregio bereikbaar blijft voor een groeiend aantal inwoners.” De realisering van een tweede station in Rijswijk, in RijswijkBuiten, is een van die projecten waar geld naartoe gaat.

Verder constateert de MRDH dat het aantal reizigers niet verminderd is sinds de halte aan de Treubstraat gesloten is. Onuitgesproken premisse: de noodzaak om de tramhalte te heropenen, is dus niet zo groot. “Maar waar komen die reizigers vandaan?”, vraagt Demenint zich terecht af.

Meer duidelijkheid nodig

Over hoe het precies zit probeert Tinus Kaffa van Wij. Rijswijk meer duidelijkheid te krijgen. Hij heeft het al informeel aangekaart bij wethouder Armand van de Laar, met o.a. Mobiliteit in de portefeuille een van de 23 wethouders die hun gemeente vertegenwoordigen in de MRDH. Hij wil weten hoe HTM precies berekent dat het sluiten van de tramhalte niet tot minder reizigers leidt. Ook wil hij weten hoeveel geld HTM hier nu precies mee bespaart. 

Tram stopt sowieso

Het frustrerende is: tram 17 stopt sowieso bij de halte, voor het stoplicht dat vrijwel altijd op rood staat. Maar de deuren blijven gesloten. Door de deuren gesloten te houden, maakt de tram hooguit 6 seconden tijdwinst. Dat heeft Demenint, die werkte als hoofddocent Bestuurskunde aan de Universiteit van Amsterdam, in december 2021 zelf berekend. “De tram stopt altijd voor rood. Dan staat hij 9 seconden lang stil bij de halte. In de tijd dat de deuren nog open gingen, kostte het 15 seconden om 10 mensen binnen te laten. Zes seconden langer, dus.” 

Nu begrijp ik wat je bedoelt

Raadslid Tinus Kaffa (Wij. Rijswijk) was bij het tramprotest op 25 november. “Nu begrijp ik wat je bedoelt,” zei hij tegen Demenint, toen hij zag dat de tram inderdaad stil staat bij de halte - zonder de deuren open te doen. Dat de halte uiteindelijk weer open gaat, verwacht Tinus Kaffa eigenlijk wel. “Er komen veel woningen bij in Kessler Park, waar de halte vlakbij ligt. Maar dat is pas over minimaal twee jaar. Tot die tijd zal de halte geschrapt blijven, en de mensen die er nu wonen, hebben de pijn nú.” 

Waarom Wij. Rijswijk zich als enige Rijswijkse partij verdiept in dit probleem? Kaffa: “Wij. Rijswijk is anders dan andere partijen. Wij bedenken niet in de gemeenteraad wat er moet gebeuren voor inwoners, maar vragen aan inwoners wat er moet gebeuren in de gemeenteraad.”

OV-netwerk belangrijk

Kaffa hoopt dat de tramhalte uiteindelijk weer open gaat; desnoods deels. “Het probleem doet me denken aan bus 23 in de Muziekbuurt. Daar is uiteindelijk een alternatief voor gekomen, maar het is nooit meer hetzelfde geweest.” Door bij de demonstratie aanwezig te zijn geweest, 25 november, hoopt hij meer aandacht voor de vraag van de bewoners van de Churchilltorens te genereren. Buiten dit specifieke probleem: “Het is sowieso belangrijk om ons OV-netwerk optimaal te houden. Daar mag niet op beknibbeld worden.”