Rijswijkse scholieren groep 7 en 8 kijken rond bij bedrijven

Algemeen
Larissa Bentvelzen is blij verrast met de leuke vlogs.
Larissa Bentvelzen is blij verrast met de leuke vlogs. (Foto: RH)

Rijswijkse leerlingen van groep 7 en 8 kregen afgelopen maanden rondleidingen bij zes bedrijven om te ontdekken welk beroep bij hen past. Van die ervaringen maakten ze vlogs. Ter afsluiting van deze ‘Banentour’ kwamen ze maandagmiddag in de bibliotheek bijeen en lieten wethouder Larissa Bentvelzen en hun meegekomen familieleden de filmpjes zien.

Afgelopen voorjaar kregen de negen leerlingen eerst een workshop Vloggen. Programmamaakster Cheryl Mauer bracht ze de fijne kneepjes bij van het vloggen. “We leerden dat te weinig bewegen met de camera saai overkomt, maar te veel juist een onrustig resultaat geeft”, vertellen de scholieren.

Programmamaker Cheryl Mauer (l) en coördinator van de Banentour Laura Bakker. - RH

Nieuw Mariospel

Bij de Banentour kwamen ze bij uiteenlopende bedrijven, zoals de Mediamarkt, McDonalds, Bruna, Restaurant de Witts, Fresh Bloemen&Planten, Bakkerij Remmerswaal Roodenrijs en Slagerij Vrijenhoek. Bij de Wits maakten ze zelf een cocktail. “Daar willen we wel achter de bar staan”, was hun reactie. En toen zij bij de Mediamarkt reclamemateriaal in het magazijn ontdekten van een Mario-spelletje dat nog niet op de markt is, waren ze helemaal blij.

Opa’s en oma’s

Het zaaltje in de bibliotheek was maandagmiddag flink gevuld bij de presentatie van de vlogs. Niet alleen trotse ouders, maar ook opa’s en oma’s keken naar de resultaten. Cheryl: “Het is een prachtig resultaat, heel creatief, dat hebben ze snel onder de knie gekregen. Twee van hen hebben de smaak al goed te pakken, die hebben al een eigen kanaal op Youtube.” De kinderen zijn leerlingen van ’t Prisma, de Godfried Bomansschool, de Wethouder Brederodeschool, Basisschool Kronenburgh en Het Kristal.


Een scene uit de vlog van een van de leerlingen.
 - RH

Originele ideeën

Wethouder Larissa Bentvelzen vertelde dat de Banentour dit jaar alweer voor de derde keer is georganiseerd: “Wat wil jij later worden, is een vraag die je vaak krijgt als kind. Nu kregen zij ook écht de kans om daar een antwoord op te zoeken. Ook voor de bedrijven is het waardevol om aan de scholieren te laten zien wat ze doen: de kinderen komen vaak met originele en creatieve ideeën die bedrijven goed kunnen gebruiken”.