Bewoners Churchilltorens zijn verkeersoverlast zat

Algemeen
Arthur Campbell en Maggie Knoester op een van de kruispunten waar het verkeer vaak vastloopt en in overtreding gaat, vooral tijdens spitsuur.
Arthur Campbell en Maggie Knoester op een van de kruispunten waar het verkeer vaak vastloopt en in overtreding gaat, vooral tijdens spitsuur. (Foto: Frans Limbertie)

De kruispunten Churchilllaan/Huis Te Landelaan en Treubstraat/Volmerlaan zijn al jaren een ‘doorn in het oog’ van de bewoners van de Churchilltorens. Filevorming, claxoneren, sportuitlaten, negeren van verkeerslichten en verkeersregels, het lijkt alsmaar erger te worden. 

Door Frans Limbertie

Volgens hen wordt steeds drukker en massaler. En dat zorgt voor heel wat onveilige verkeerssituaties en overlast, vooral in de spitsuren. Bewoners Maggie Knoester en Arthur Campbell vinden het daarom hoog tijd dat de gemeente nu eens flink gaat doorpakken om de huidige leefomgeving van de Churchill-torens te verbeteren.

Online petitie

“Er moet daadwerkelijk iets gebeuren voordat er hier nog meer ernstige ongelukken gebeuren.” Knoester en Campbell zijn duidelijk en stellig in hun overtuiging. Al twee jaar lang zijn ze in onderhandeling met de gemeente over dit in hun ogen toch wel enorm grote verkeersprobleem in hun leefomgeving. Inmiddels hebben ze in 2020 de online petitie ‘Verbeter de leefomgeving van de Churchilltorens’ opgestart. De petitie is ruim twee jaar later 129 keer ondertekend.

Zalig wonen

We praten met beiden in het appartement van Maggie Knoester. “Het is hier eigenlijk zalig wonen. Ruime en mooie appartementen, goede buurt en leuke medebewoners”, vertelt ze. “Maar het is zo jammer dat dit wordt ontsierd door de verkeersoverlast waar wij al jaren mee te maken hebben. Voor ons is het onbegrijpelijk dat de gemeente dit nog steeds lijdzaam toestaat.”


Zo kan het ook. - FL

Weinig terugkoppeling

Arthur Campbell vervolgt: “De petitie die wij twee jaar geleden zijn opgestart, is toen officieel aangeboden aan Björn Lugthart, die als wethouder Verkeer en Vervoer in zijn portefeuille had. Hij gaf aan er serieus mee aan de slag te gaan. Vervolgens zijn wij als team later nog een keer bij hem op bezoek geweest voor een update over de stand van zaken.” Tijdens dat bezoek ondervonden Knoester en Campbell dat er nog niet veel maatregelen tegen de verkeersoverlast waren genomen. “Teleurstellend voor ons”, constateert die laatste. “Maar, men was, zo werd ons verteld, inmiddels wel druk bezig met de situatie in kaart te brengen. Voortgang was er voor ons echter niet te zien.” Nadat Lugthart naar Nootdorp ging om daar het ambt van burgemeester te vervullen, werd wethouder Jeffrey Keus hun contactman. “Hij beloofde naar onze zaak te gaan kijken maar was niet veel later vertrokken naar Leidschendam-Voorburg”, zegt Knoester. Ook met de gebiedsregisseur en de wijkagent werd gesproken, maar dat zette voor de bewoners weinig zoden aan de dijk. “Die waren beslist van goede wil en begrepen ons probleem. Maar zij zitten waarschijnlijk ook weer vast aan regels. Daar komt nog bij dat de politie met een tekort aan capaciteit kampt.”

Druk neemt toe

Is er naar aanleiding van die petitie van twee jaar geleden dan niets gebeurd? Campbell geeft aan: “Zichtbaar zijn nu de snelheidsaanduidingen op de weg en de snelheidspaal op de Churchilllaan, die aangeeft hoe hard je werkelijk rijdt. Dit is het enige. We hebben niets gemerkt van extra controles tijdens de spits, met recht het allerdrukste moment. Het is één van de dingen die wringt, er is geen zichtbare handhaving.”

Er wordt de komende jaren alleen nog maar meer gebouwd

“Dit moet echt beter, wil je daadwerkelijk wat bereiken. Er wordt de komende jaren alleen nog maar meer gebouwd in de Plaspoelpolder, en door de invoering en uitbreiding van de milieuzones ontstaat een corridor voor het te vervuilende verkeer op de Volmerlaan/Huis te Landelaan. We vragen ons dus als oprecht bezorgde bewoners af wat ons te wachten staat. Het verkeer zal alleen maar toenemen. Daar bestaat geen twijfel over. We hopen dat de gemeente nu eindelijk iets gaat doen aan de verkeersdruk, de geluids- en milieuoverlast die daardoor ontstaan en de gedragsverandering. Het is echt vijf voor twaalf nu.”

Verkeerschaos

Tot slot aanschouwen we met eigen ogen de verkeerschaos. In korte tijd zien we vanuit het appartement auto’s structureel te hard rijden dan de vastgestelde snelheid toelaat en horen we tevens menigmaal druk getoeter. Het is inderdaad een verkeersader die extra aandacht nodig heeft. De gemeente wacht derhalve een aardige uitdaging.