Salarisadministrateur in Rijswijk nam €33.990 op met bedrijfspas klant

Algemeen
Foto ter illustratie.
Foto ter illustratie. (Foto: Pixabay)

Administratie- en belastingadvieskantoor Boratech in Rijswijk heeft onrechtmatig geld gepind van een klant. Het gaat om een bedrag van €33.990. Omdat de salarisadministrateur die bij het kantoor werkte dit bedrag kort voor het faillissement pinde, was er boedel minder over voor de schuldeisers om aanspraak op te maken. De rechtbank Den Haag oordeelde onlangs dat de salarisadministrateur en Boratech aansprakelijk zijn voor deze schade.

De klant van het Rijswijkse boekhoudkantoor was een bedrijf in transport en logistiek. Met dit bedrijf ging het al snel na de oprichting in 2017 niet goed. De Arbeidstijdenwet werd in augustus 2017 overtreden, wat uiteindelijk tot een boete van €44.000 leidde die werd opgelegd op 26 juni 2018. Intussen had de exploitant van de BV nog twee bedrijven opgericht:  LogicTrans Wegvervoer en LogicTrans (verhuur en lease van onder meer vrachtwagens en caravans). Enkele maanden hierna ging de exploitant, als enig aandeelhouder, failliet. 

Kleine beetjes

In die periode sloeg de salarisadministrateur toe en pinde tussen 8 oktober 2018 en 4 december 2018 kleine beetjes geld. Dat deed zij met een bankpas op naam van de BV, bij verschillende geldautomaten. In totaal pinde ze €33.990 aan contanten. Op 4 december 2018 werd de BV op verzoek van twee schuldeisers failliet verklaard.

Ontdekking en rechtszaak

De curator die belast werd met het faillissement, ontdekte de onrechtmatige geldopnames. Ook bleek dat de dga (directeur-grootaandeelhouder) pogingen had gedaan om de BV te lozen, door middel van een aandelenoverdracht. De curator spande een rechtszaak aan tegen zowel de dga van de B.V., LogicTrans en LogicTrans Wegvervoer, als tegen Boratech.

‘Gepind op verzoek klant’

De salarisadministrateur beweerde dat ze de bedragen pinde op verzoek van de dga, om geld terug te betalen aan iemand die geld aan de BV had geleend. Maar dat vindt de rechtbank niet geloofwaardig. De rechtbank vindt ook dat de salarisadministrateur had kunnen weten dat ze hiermee de schuldeisers benadeelde, want ze was op de hoogte van de boete van €44.000, die de BV niet kon betalen. Er bestaat ook een e-mail van haar waarin ze dit aangeeft. Ze was op de hoogte van de penibele financiële situatie van de BV, waarin geen activiteiten meer werden verricht omdat die waren ‘overgeheveld’ naar LogicTrans en LogicTrans Wegvervoer. Er kwam geen geld meer binnen bij de BV. Kortom, ze wist dat er schuldeisers zouden komen opdagen en dat ze niet tienduizenden euro’s had moeten opnemen, zodat er minder voor de schuldeisers over zou blijven.


Foto ter illustratie, niet een persoon uit het verhaal. - Pixabay

Werkgever ook aansprakelijk

Boratech wordt als werkgever van de pinnende vrouw aansprakelijk gesteld. De rechtbank wijst erop dat Boratech de salarisadministrateur aanwijzingen of bevelen had kunnen geven zodat er leiding werd gegeven aan haar taak. De relatie tussen Boratech en de dga bleef ook na het faillissement nog bestaan, door de administratie van het nieuw opgerichte vennootschap LogicTrans Wegvervoer. Bovendien werd de pinpas afgegeven op het kantoor van Boratech. Én ze nam het geld op onder werktijd.

Terugbetalen

Om deze redenen heeft de Haagse rechtbank zowel de medewerkster van Boratech als Boratech zelf aansprakelijk gesteld voor schade die is ontstaan door het onrechtmatig pinnen van het grote geldbedrag. Het boekhoudkantoor moet het bedrag van meer dan 33 duizend euro terugbetalen, en de proceskosten aan de kant van de curator: bijna 1000 euro. 

Deze uitspraak van de rechtbank werd 10 januari openbaar gemaakt.

Bron: Rechtspraak.nl.