Tess Merlot brengt persoonlijke liedjes met charme naar Rijswijkse schouwburg

Cultuur
Tess op "werkbezoek" in Parijs.
Tess op "werkbezoek" in Parijs. (Foto: Anna Yakovleva)

Dankzij de release van haar nieuwste album op 1 maart aanstaande en het aangekondigde optreden met band én strijkkwartet in de Koninklijke Schouwburg later dit jaar, heeft zangeres Tess Merlot het drukker dan ooit. Op 6 maart staat ze ook nog eens in de Rijswijkse schouwburg: “Dat mensen mijn eigen liedjes meezingen had ik drie jaar geleden nooit durven denken.”

Door: Marc Tangel

Het was een langgekoesterde droom. Vorig jaar november stond Tess op het podium van de Haagse poptempel Het Paard voor een optreden met het Residentie Orkest. “Dat was te gek”, blikt ze terug. “En nu gaan we in oktober zelfs nog een stapje hoger. Sowieso is de Koninklijke Schouwburg een schitterende plek en nu speel ik er straks niet alleen met mijn band, maar ook met een strijkkwartet. Dus twee violen, een altviool en cello. Zo’n groot aantal musici op het podium voor mijn eigen show vind ik heel bijzonder.” De eerste voorbereidingen zijn dan ook al voorzichtig in gang gezet, zoals nadenken over welke chansons Tess deze avond zal gaan spelen. “Het wordt een avond met veel eigen repertoire, maar natuurlijk komen er ook een aantal klassiekers en iconen voorbij. Er moet Brel in zo’n show, er moet wat Aznavour en Edith Piaf in. Voor wie ik zelf een groot hart heb is Marcel Mouloudji. In mijn huidige theatertour speel ik van hem ‘Un Jour Tu Verras’. Ik heb nu de luxe dat ik steeds meer eigen repertoire kan spelen, maar dat betekent ook dat het steeds moeilijker wordt om een keuze te maken uit alle klassiekers. Dat is het grote verschil met drie jaar geleden. Toen speelde ik nog veel werk van anderen. Dat was nodig om aan mijn naamsbekendheid te werken. Nu bestaat een show voor zeventig tot tachtig procent uit eigen materiaal en ik merk dat de mensen dat omarmen. Mensen zingen tijdens een optreden mee met mijn liedjes. Toen ik drie jaar geleden mijn eerste album uitbracht, had ik dat nooit durven dromen.”

Teksten uitleggen

Niet alleen de reacties van het publiek zijn telkens weer verrassend voor Tess, de show zelf is dat meestal ook. “Elk optreden is geïmproviseerd”, vertelt ze. “Ik heb momenteel een eigen repertoire van 26 nummers. Dat is al te veel voor één show. Met 18 tot 20 chansons heb je al een avondvullend programma. En tussendoor vertel ik nog vele verhalen. Dat laatste is, denk ik, mijn grootste kracht. Het is niet evident dat mensen in de zaal Frans spreken. Ik wil de teksten graag uitleggen voor mijn publiek, want op die manier gaat een lied leven. Dan komt het veel meer binnen dan wanneer je moet gissen waar het eigenlijk over gaat. Die uitleg is een wezenlijk onderdeel van wat ik doe. Ik realiseer me ook steeds meer dat ik eigenlijk geen zangeres ben, al heb ik geen idee hoe ik mezelf dan zou moeten definiëren. Performer vind ik een raar Engelstalig woord en bij troubadour denk ik aan een brede man met dikke baard. Of aan Lenny kuhr, maar dat ben ik toch ook niet. Als mensen zeggen dat ik zangers ben, vind ik dat me dat aan de ene kant tekort doet, maar anderzijds vind ik het ook weer ruim overdreven. Ik kan bijvoorbeeld niet alles zingen. Ik heb mijn stem gevonden in het chanson, maar in een musical zal je me nooit tegenkomen. Ik heb bewondering voor mensen die de hoogste noten avond na avond loepzuiver brengen. Ik ben niet perfect. Dat weet ik gewoon.”


Foto: Anna Yakovleva

Herkenbaar

Persoonlijke verhalen in intieme liedjes, met af en toe een rauw randje. Dit is het recept waarmee Tess momenteel succesvol langs de theaterzalen toert. “De melodische diepgang die een strijkkwartet geeft aan mijn liedjes vind ik heel bijzonder”, merkt Tess op. “Ik hoop dat mensen na afloop van mijn voorstelling naar huis gaan met het gevoel dat deze avond over hun ging. Dat men zichzelf herkent in de teksten. Mijn chansons zijn persoonlijk, maar gaan over onderwerpen die voor iedereen herkenbaar zijn. Een verloren oma of een ouderlijk huis dat verkocht wordt. Ik heb een ode gebracht aan bepaalde ervaringen en momenten in mijn leven als een soort open dagboek. Als mensen daar iets van zichzelf in terugvinden, dan is dat het allergrootste geschenk dat ik kan krijgen.”

Nieuw album

Voor de inwoners van Rijswijk die op 6 maart het optreden van Tess Merlot bijwonen in de schouwburg is er leuk nieuws: haar nieuwe album ‘Chante La Vie’ is op deze dag voor het eerst na afloop van de voorstelling te koop.