Stanislas leerlingen maken plan voor schoolplein

Nieuws
De leerlingen die hebben meegewerkt aan het project krijgen een certificaat van wethouder Mark Wit.
De leerlingen die hebben meegewerkt aan het project krijgen een certificaat van wethouder Mark Wit. (Foto: Robert Heijdemann)

Het schoolplein van het Stanislas College, op een steenworp van het Rijswijks station, is hard toe aan een ingrijpende innovatie. In een periode van zes weken maakten leerlingen voorstellen, zoals een vernieuwd groen/blauw plein met een serre, waar het ook met regen én in de winter goed toeven is.

Door: Robert Heijdemann

In drie groepjes presenteerden twaalf leerlingen afgelopen maandag in het Huis van de Stad hun plannen aan Wethouder Mark Wit. Zoals bij veel scholen overheersen nu nog de saaie grijze tegels op het schoolplein en ontbreekt het er aan groen en vertier.

Graag buiten zijn

“Wat kan je doen om van het schoolplein een plek te maken waar je met plezier verblijft?”, vraagt de wethouder zich hardop af bij de start van de presentatie. De jongeren hebben op hun eigen schoolplein onderzoek gedaan naar hittestress en een advies geschreven aan de gemeente over een speelplein dat is aangepast aan de weer- en natuurveranderingen. “Kortom: het klimaatbestendig maken van hun schoolplein”, legt Mick van der Kraan uit. Hij begeleidt het project samen met Rachelle Oostdijk in het kader van Speaking Minds.

Warme daken

Tijdens het onderzoek spraken de leerlingen met veel specialisten zoals Wendy Bakker, coördinator van Steenbreek Rijswijk en Esmee Overtoom van het Hoogheemraadschap Delfland. Zij weten alles van over opvang van regenwater en het voorkomen van natte voeten. Het tweetal was ook bij de presentatie. 

De laatste jaren had de school vanaf mei ook last van veel warmte, waardoor er door hittestress geen lessen werden gegeven. Daarnaast stond het plein regelmatig ‘blank’ na een regenbui, omdat het water niet weg kon.

Groter Speelplein

De eerste groep richtte zich met name op de wens om het speelplein te vergroten. Volgens de norm hebben de leerlingen nu al te weinig plek. “We willen de tafeltennistafels verplaatsen en de hekken met de school hiernaast verplaatsen, want zij hebben naar verhouding veel meer ruimte”, leggen de jongeren uit. “Ook is onze fietsenstalling erg groot. Dat willen we veranderen, omdat de meeste van ons met openbaar vervoer komen.” 

Vervolgens kwam ook een groener schoolplein aan de orde. “Met bomen en struiken komt er meer schaduw en wordt het koeler. Waterdoorlatende tegels laten het regenwater goed afvloeien. Je voelt je beter als je in het groen staat en niet op stenen”, lichten de tieners toe.

Goed uitvoerbaar

In de plannen van de leerlingen, krijgt het schoolplein een kleinere, overdekte fietsenstalling die wordt bedekt met sedum en mos. Wethouder Wit is enthousiast over de voorstellen. “Het zijn praktische adviezen die goed uitvoerbaar zijn. We zien graag dat scholen dit soort stappen maken, zoals groen toevoegen op kale plekken gebouwen koeler maken door sedum op het dak te leggen.” 

Op het deel waar de fietsen verdwijnen, willen de leerlingen een serre, waar het ook in de winter gezellig is om met elkaar te praten: “Dan blijven we in de pauzes ook op het schoolplein en gaan niet de wijk in!”, aldus een scholier tijdens de presentatie.

Eigen heftruck

Schooldirecteur Joyce Vijverberg heeft vol belasting geluisterd. Allereerst is ze trots op haar leerlingen die net zo’n professionele presentatie hebben gegeven. “Over de kosten van het project is ook nagedacht. De tafeltennistafel kunnen we verplaatsen met ons eigen heftruckje. De serre kost zo’n 3 tot 4.000 euro. Daarin zitten we droog bij regen en bij zon in de schaduw.” Bij het afscheid wordt wethouder mark Wit door de leerlingen uitgenodigd langs te komen als de serre straks klaar is.