Voorbereiding sloop Sterpassage in volle gang, winkels gewoon bereikbaar

Winkelen
Er slingeren nog wat niet-opgehaalde fietsen rond op het terrein achter de bouwschutting. Rechtmatige eigenaren kunnen zich melden bij de gemeente.
Er slingeren nog wat niet-opgehaalde fietsen rond op het terrein achter de bouwschutting. Rechtmatige eigenaren kunnen zich melden bij de gemeente. (Foto: Tino van Dam)

Na de transformatie van het Bogaardplein, treedt nu bijna de volgende fase van het Masterplan In de Bogaard in werking: de sloop van de Sterpassage. Hiermee wordt plaatsgemaakt voor The Orchard I. Voor de passage daadwerkelijk fijngeknepen gaat worden - een geluidsarme sloopmethode -,  moeten echter eerst de nodige voorbereidingen worden getroffen.

Door Debbie van Eijk

Maandag 15 augustus werd er gestart met het plaatsen van tijdelijke bouwhekken. Daarbinnen werd gewerkt aan het aanpassen en verwijderen van de bestrating. Dat gebeurde niet altijd even subtiel: de fietsenrekken werden bijvoorbeeld uit de grond getrokken met de fietsen er nog aan vast. En nog steeds slingeren er fietsen rond, getuige de foto bij dit artikel. 

Maandag 29 augustus is in de Steenvoordelaan gestart met het plaatsen van de definitieve bouwschutting. Die wordt uitgebreid naar de Pr. Willem Alexander Promenade en Pr. Johan Friso Promenade. In totaal duurt dit ongeveer drie weken. 

Bereikbaarheid winkels

De winkels zijn gewoon bereikbaar, en blijven dat ook daarna. Beide promenades blijven - iets versmald - open voor voetgangersverkeer. Daarnaast zijn winkels als Hoogvliet, Big Bazar en Kruidvat ook vanaf de Generaal Spoorlaan te voet bereikbaar. 

Over een paar weken start de sloop van de Sterpassage dan echt, volgens de planning. Dit zal duren tot begin december. In maart 2023, na voorbereidende werkzaamheden, kan dan gestart worden met de realisatie van The Orchard I, een appartementencomplex met uitsluitend koopwoningen op de verdiepingen en winkels op de begane grond. Het gebouw, dat vernoemd is naar de Bogaard (’orchard’ betekent ‘boomgaard’) zal meer dan 400 appartementen, ruim 200 parkeerplaatsen, een gezamenlijke daktuin en 1.000 fietsparkeerplaatsen bevatten.

Wat die fietsen betreft: waarom slingeren die eigenlijk nog rond op het afgezette terrein? “Er is gepoogd de eigenaren van deze fietsen op de hoogte te stellen van de aanstaande verbouwing”, laat de gemeente Rijswijk desgevraagd weten. Hiervoor heeft de gemeente de standaardprocedure gevolgd bij het verwijderen van fietsen: twee maanden vóór het bouwterrein werd, zijn er waarschuwingsborden geplaatst bij de fietsrekken. “Veel mensen hebben hier gehoor aan gegeven en hun fiets opgehaald.” Na het verwijderen en verplaatsen van de fietsenrekken, hebben de toen achtergebleven fietsen nog twee tot vier weken buiten de bouwhekken gestaan. Uiteindelijk is, omwille van de verkeersveiligheid, besloten deze fietsen binnen de bouwplaats te zetten. 

Fiets ophalen

Het is nog steeds mogelijk voor eigenaren om hun fiets op te halen. Hiervoor kunnen de rechtmatige eigenaren zich melden bij de gemeente Rijswijk. De overgebleven ‘weesfietsen’ worden later verwijderd: wanneer precies, is nog niet bekend.