Remco en Onno Schilperoort kijken weer hoopvol naar toekomst

Winkelen
Onno en Remco Schilperoort maken een doorstart met hun zaken in Rijswijk.
Onno en Remco Schilperoort maken een doorstart met hun zaken in Rijswijk. (Foto: Frans Limbertie)

Na een donkere decembermaand waarin het faillissement van hun bedrijf werd uitgeroepen, is er gelukkig nu weer goed nieuws voor Remco en Onno Schilperoort. De vestigingen van Lenta en Schilperoort in Den Haag, Voorburg en Delft verdwijnen weliswaar definitief, maar de twee doe-het-zelfzaken in Rijswijk maken een doorstart. Een dubbel gevoel, erkennen de twee broers. Toch realiseren beiden zich terdege dat dit de enige optie is. “De winkels zijn ‘ons levenswerk’. Zonder dit kunnen we gewoon niet. Vijftig jaar kun je niet zomaar weggooien.”

Door Frans Limbertie

Nee, het was verre van een gezellige kerst voor de twee broers. “Spreek maar gerust van een horrorkerst. Zoiets hoop je van je levensdagen nooit meer mee te maken”, geven ze aan. “Soms hadden we het gevoel in een slechte film te zijn beland.” Onno en Remco Schilperoort ontvangen ons boven in het kantoor van de winkel in de Bogaard aan de Prins Johan Friso Promenade. “We hebben hier een mooie ruimte,” vertelt Onno, ondertussen roerend in zijn beker koffie, “maar het is nog steeds een beetje wennen op deze locatie. Op de vorige plek aan de Steenvoordelaan zaten we natuurlijk echt goed in het zicht. Maar langzaam beginnen de mensen ons toch weer een beetje te vinden.” Broer Remco zit in de Herenstraat met de zaak. “Fijn om daar de zaak te hebben. Er komen veel vaste klanten.” 

Veel steunbetuigingen

Schilperoort IJzerwaren is een begrip in Rijswijk. Het nieuws van het faillissement kwam vorige maand daarom ook bij veel Rijswijkers hard binnen. Bedroefd, maar tegelijkertijd ook opgelucht maken beiden broers nu dus een doorstart en gaan ze verder onder de namen ‘Onno Schilperoort IJzerwaren en Gereedschappen’ (in de Bogaard) en ‘Remco Schilperoort IJzerwaren en Gereedschappen’ (in Oud-Rijswijk). Niet alleen voor hen was het een emotionele tijd, ook de vaste klanten leefden mee. “Dat heeft ons gesterkt in deze hele periode. We hebben veel steunbetuigingen ontvangen, echt fantastisch.” De derde broer, Ivo, gaat wél wat anders doen. Wat dat is weten Remco en Onno nog niet. “Hij is creatief genoeg om een nieuwe uitdaging te vinden. Daar maken we ons geen zorgen over.”

Andere tijden

Vader Ad Schilperoort begon in 1973 met de zaak. Twee jaar geleden is hij overleden. “Ik ben blij dat hij dit niet meer mee hoeft te maken”, zegt Remco met een snik in zijn stem. In 2001 namen ze met z’n drieën de zaak over van hun vader. Onno: “Op het maximale hoogtepunt hadden we twaalf winkels en werden dit er na verloop van tijd uiteindelijk zeven, verspreid over de regio. In het begin ging het heel voortvarend. We konden het goed aan en alles liep op rolletjes.” In de afgelopen jaren moesten de broers toch vanwege economische gronden een aantal winkels sluiten. “Die inkrimping was noodzakelijk. Er is toch steeds meer concurrentie die je het hoofd moet bieden. Het zijn andere tijden dan vroeger.”

Toen we weer open mochten hebben we zelfs een paar maanden echt top gedraaid

De sluiting van de overige vijf winkels is een hard gelag voor de broers, maar volgens hen in deze tijd bijna onoverkomelijk. “Het moest wel geleidelijk, want je zit met huurcontracten die je moet nakomen. De coronaperiode kwam er ook nog eens bovenop. Het is misschien dan niet de hoofdoorzaak, maar het heeft allemaal niet meegeholpen. Je bouwt sowieso een schuld op als je je zaak tijdelijk moet sluiten. Toen we weer open mochten hebben we zelfs een paar maanden echt top gedraaid omdat iedereen ineens weer veel gingen klussen na corona. Vóór de coronaperiode hadden we, inclusief ons drieën, zestien mensen op de loonlijst staan. Na deze doorstart blijven wij met twee werknemers over. Dat is dus een flinke aderlating in het personeelsbestand, en dat doet veel pijn.”


Nergens een beter advies dan bij Schilperoort. - Frans Limbertie

Positief over de toekomst

Zijn de broers zelf ook handige klussers? “Het is niet dat we zomaar even een heel slooppand opknappen, maar een beetje tegelen en dat soort dingetjes lukt aardig. Natuurlijk moet je wel verstand van zaken hebben wat betreft verbouwingen en technisch materiaal.” Ik denk dat onze kracht is dat wij snel kunnen vinden wat mensen zoeken als ze bij ons in de zaak komen. Een paar dagen terug hadden we hier een klant die, zoals hij dat zelf formuleerde, een ‘blauw dingetje’ zocht voor het toilet. Hij wist niet helemaal precies hoe het heette, maar wij weten dan meteen dat het een wisa rubbertje is. Zit in de stortbak en regelt de watertoevoer van het toilet.”

Een “blauw dingetje” voor het toilet? Wij weten dan meteen dat het een wisa rubbertje is

Remco vertelt dat hij vroeger als kind al linea recta vanuit school naar de winkel van zijn vader ging en ging helpen. “Dat is voor mij en voor mijn broers de ‘perfecte leerschool’ geweest. Wij kunnen en willen niets anders dan dit werk. Nogmaals, de afgelopen maanden waren voor ons en de collega’s geen pretje om mee te maken. Maar we kijken samen positief naar de toekomst en hopen dat onze vaste klanten blijven komen. Daar doen we het tenslotte voor. We hebben ze nu hard nodig!”