Compensatieregeling voor verstoring van Calandbrug

Algemeen
…maar voorlopig niet…!
…maar voorlopig niet…! (Foto: Patrick Wanders)

Om reizigers tegemoet te komen tijdens de stremming van de Calandbrug heeft ProRail een compensatieregeling in het leven geroepen. Als je vertrek- of aankomstpunt Rozenburg is, kun je de kosten van een busreis declareren. ProRail heeft daartoe een app in het leven geroepen.

Door Kor Kegel

Gebruikers van de bus kunnen de app Fynch downloaden. Hiermee kunnen de gemaakte kosten achteraf gecompenseerd worden. Bij gebruik van de bus dient wel in- en uitgecheckt te worden. Hoewel de compensatie van maximaal drie euro per enkele reis op zaterdag 11 juni is gestart, duurt het nog even voordat de vergoeding daadwerkelijk aangevraagd kan worden.

“Ik vind het fijn dat we nu iets terug kunnen doen voor de inwoners van Rozenburg,” zegt Helga Cuijpers, regiodirecteur van ProRail. “Dit is natuurlijk heel vervelend. We beseffen dat de compensatieregeling niet alle hinder wegneemt, maar hopen wel dat het voor verlichting zorgt.”

De app Fynch is te vinden in de Play Store van Google en in de Apple store. Over de activatiecode en andere informatie staat meer op www.calandbrug.nl of er kan gebeld worden met 085-1850333.

Sinds dinsdag 10 mei ligt de Calandbrug in storing. De lagers van het omloopwiel zijn kapot en daardoor is het niet meer mogelijk de brug te bedienen. Wegverkeer kan geen gebruik maken van de brug. Het scheepvaartverkeer van en naar de Brittanniëhaven en de Rozenburgsesluis kan wel doorgang vinden.

Hoewel er sinds vorig jaar geen treinen meer over de Calandbrug rijden en hij in bezit is van Rijkswaterstaat, is de brug nog steeds in beheer bij ProRail. De organisatie betreurt het dat de brug in storing is geraakt: “Het is ontzettend vervelend dat dit gebeurd is,” zegt een woordvoerder. “We doen er alles aan om het zo snel mogelijk te verhelpen, maar het is een omvangrijke klus. We moeten diep binnen in de brug zijn en werken met heel zware materialen. Om de lagers te kunnen vervangen moet er eerst een plan gemaakt worden. Daarbij maken we gebruik van gespecialiseerde bedrijven, omdat het heel geavanceerd werk is. Zo moet het werk op grote hoogte worden uitgevoerd en moet een aantal onderdelen verwijderd worden, voordat de klus geklaard kan worden.”

Een exacte prognose is nog niet te geven, maar de spoorbeheerder verwacht dat het zeker enkele maanden zal duren. De bestelde lagers zijn onderweg vanuit Zweden. Tot die tijd wordt er omgereden. Het wegverkeer kan omrijden via de Thomassentunnel. Gevaarlijke stoffenvervoer en langzaam verkeer gaan over het onderliggende wegennet, de route over de Rozenburgsesluis, dus de Theemsweg en de Neckarweg. Voor fietsers en voetgangers is het geen sinecure. Ze worden ook omgeleid via de fiets- en voetpaden langs dezelfde route. Het is ruim twintig minuten extra fietsen. Er zijn extra verkeersregelaars ingezet om de veiligheid te vergroten.

Sindsdien is ProRail bezig om alternatieven te vinden. “Uit onderzoek blijkt dat we dat het beste kunnen doen door de kosten van het busvervoer te compenseren,” zegt de woordvoerder.